مرد شیاد که پس از کلاهبرداری میلیاردی به کشور یونان گریخته بود، وقتی همه پول هایش را خرج کرد به ایران برگشت و با شناسایی طعمه‌های تازه بار دیگر دست به کلاهبرداری کلان زد.

متهم

تحقيقات در اين پرونده از پنجم آبان‌ماه با شكايت زني در كلانتري137 نصر آغاز شد. وي عنوان كرد كه بدون اطلاع وي، فرد يا افرادي با استفاده از سند مالكيت خانه‌اش در منطقه سعادت‌آباد اقدام به گرفتن وام 400ميليون توماني كرده‌اند.اين زن در توضيح ماجرا گفت: براي دريافت وام به بانك رفته بودم كه در آنجا متوجه شدم سند خانه‌ام در رهن بانك است. حسابي تعجب كرده بودم، براي همين پس از بررسي مدارك ارائه‌شده متوجه شدم كه سند خانه‌ام بدون اطلاع من به شخص ديگري منتقل شده است.

با ثبت اين شكايت، تيم ويژه‌اي از مأموران كلانتري نصر به بررسي در اين خصوص پرداختند و پي بردند كه ارزش خانه شاكي در حدود 5ميليارد تومان بوده است كه سند مالكيت آن با يك وكالتنامه محضري و قانوني به شخصي به‌نام مهدي منتقل شده است. اين درحالي بود كه شاكي عنوان كرد كه به هيچ عنوان اين وكالتنامه از سوي وي صادر نشده است.

با افشاي اين حقيقت، مهدي دستگير شد و در بازجويي‌ها گفت: مدتي قبل پدرم نزد شخصي به نام حميدرضا به‌عنوان راننده مشغول به‌كار بود كه من به اين واسطه با او آشنا شدم. بعد از گذشت چند وقت، حميدرضا مدعي شد كه وكالتنامه‌اي از مالك خانه يك زن در سعادت‌آباد دارد. او مدعي شد كه مالك خانه نياز به مقداري پول دارد و از وي خواسته تا خانه‌اش را بفروشد. او به من پيشنهاد داد تا سند مالكيت خانه اين زن را به نام من منتقل كند تا او بتواند در ازاي رهن سند خانه و گرفتن وام، پول مورد نياز مالك خانه را تهيه و برايش ارسال كند.

درحقيقت مي‌خواست خانه را در فرصتي مناسب بفروشد و پول آن را براي صاحب‌ آن ارسال كند. من هم با گرفتن كارمزدقبول كردم تا اين كار را انجام بدهم. طي اين مدت حميدرضا عنوان مي‌كرد كه صاحبخانه در خارج از كشور زندگي مي‌كند و به دلايل مختلفي نمي‌تواند به ايران سفر كند. وي ادامه داد: وقتي حميدرضا سند را به نام من منتقل كرد با هم به بانك رفتيم و او مبلغ 400ميليون تومان وام از بانك تحويل گرفته و كارمزد مرا نيز پرداخت كرد.پس از آن ديگر از او خبري ندارم.

  • مستأجر شياد

كارآگاهان در تحقيقات خود اطلاع پيدا كردند كه شاكي در حدود 3‌ماه پيش خانه‌اش را به‌صورت مبله به حميدرضا اجاره داده و ماهانه 25ميليون تومان اجاره مي‌گرفته است.كارآگاهان در مرحله بعد راهي دفترخانه شدند و در آنجا دريافتند كه حميدرضا با جعل نامه‌اي كه متعلق به يكي از سفارتخانه‌هاي كشورهاي همسايه بود ادعا مي‌كرد كه از شاكي وكالت تام براي انجام امور مالي و اداري دارد. او براساس اين نامه توانسته بود سند خانه را به‌نام مهدي منتقل كند.

  • شكايت‌هاي سريالي

همچنان كه كارآگاهان سرگرم تحقيق در اين پرونده بودند با چند شكايت مشابه ديگر در اين زمينه روبه‌رو شدند كه نشان مي‌داد يك كلاهبردار حرفه‌اي با نقشه حساب شده و به‌صورت سازمان يافته، طعمه‌هاي خود را شكار كرده و جيبش را پر از پول مي‌كند. تحقيقات حكايت از اين داشت كه مرد كلاهبردار بيش از 4ميليارد تومان از بانك‌هاي مختلف وام گرفته و در تمامي آنها شاكيان هيچگونه اطلاعي از رهن املاك خود نزد بانك نداشته‌اند. شگردش اين بود كه ابتدا با هويت‌هاي مختلف اقدام به اجاره خانه از مالكان خانه‌ها كرده و پس ازآن با ارائه نامه جعلي مربوط به يكي از كشورهاي همسايه اقدام به دريافت وكالت محضري و درنهايت گرفتن وام از بانك كرده است.

  • دستگيري كلاهبردار هزار چهره

هرچند متهم سعي كرده بود با زيركي ردي از خود به جا نگذارد اما كارآگاهان پايگاه دوم پليس آگاهي با انجام اقدامات اطلاعاتي و شگردهاي پليسي در نهايت موفق به شناسايي محل تردد متهم در منطقه قيطريه شدند و او را دستگير كردند.او كه نامش پيمان و 44ساله است در بازجويي‌ها به كلاهبرداري از شاكيان و دريافت وام‌هاي چندصدميليون توماني اعتراف كرد. پس از آن مأموران راهي مخفيگاه وي شدند و در بازرسي از آنجا انواع مدارك شناسايي جعلي، مهرهاي متعلق به تعدادي از دفترخانه‌هاي رسمي و سفارتخانه يكي از كشورهاي همسايه كشف كردند.

كلاهبردار هزارچهره در بازجويي‌ها گفت: اولين‌بار در حدود 3سال پيش بود كه به اين شيوه دست به كلاهبرداري 1.5ميليارد توماني زدم. پس از آن از كشور فرار كردم و به‌مدت 2سال در يونان زندگي مخفيانه‌اي داشتم. طي اين مدت تمامي پول هايم تمام شد و تصميم گرفتم به ايران برگردم و مجددا به همين شيوه دست به كلاهبرداري بزنم. وي ادامه داد: قصد داشتم اين‌بار نيز به همان شيوه گذشته پول مورد نياز براي زندگي در خارج از كشور را تهيه كنم و براي هميشه از كشور بروم كه دستگير شدم.در همين حال سرهنگ سعدالله گزافي، رئيس پايگاه دوم پليس آگاهي تهران، در اين خصوص گفت: شاكيان احتمالي مي‌توانند به پايگاه دوم پليس آگاهي تهران مراجعه كنند.

کد خبر 313642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha