پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین-ترجمه دکتر یونس شکرخواه لحظاتی با حافظ البرغوثی سردبیر روزنامه الحیاه الجدیده.

کار کردن به عنوان گزارشگر در کشوری مثل فلسطین که گرفتار جنگ و کشمکش است، مخاطره‌آمیز به نظر می رسد و این امر تأثیراتی منفی بر صنعت روزنامه گذاشته است.

حافظ البرغوثی سردبیر روزنامه الحیاه الجدیده می‌گوید: من و نبیل‌عمر در سال ۱۹۹۵ روزنامه الحیات الجدیده را به عنوان یک نشریه خصوصی راه‌اندازی کردیم. این نشریه ابتدا به صورت هفته‌نامه منتشر می‌شد و سپس در ماه آگوست همان سال تصمیم گرفتیم آن را به روزنامه تبدیل کنیم. در حال حاضر این نشریه به عنوان روزنامه‌ای سیاسی و عمومی توسط ۱۰۰ کارمند اداره می‌شود.

حافظ البرغوثی می‌افزاید: ما درحال حاضر در مجموعه خودمان یک ماشین چاپ انگلیسی از نوع هانتر داریم که ساخت دهه ۱۹۸۰ است. شرایط فعلی امکان نوسازی را به ما نمی‌دهد. ما مشکلات فراوانی داریم که این روند را با دشواری مواجه می‌سازد. به عنوان مثال وقتی ما درخواست این ماشین را داده بویم ۱۳۰ روز در گمرک اسرائیلی‌ها باقی ماند تا اینکه بالاخره توانستیم آن را تحویل بگیریم.

البرغوثی درباره نحوه گردآوری و پخش اخبار می‌گوید: اینترنت عمده‌ترین منبع تهیه اطلاعات ما است، صفحه‌آرایی روزنامه هم با نرم‌افزارهای پیچ‌میکر و فتوشاپ انجام می‌شود.
البرغوثی در ارتباط با سختی‌هایی که با آنها مواجه شده است، می‌گوید: «اکثر روزنامه‌های فلسطینی به دلیل تنگناها و سختی‌ها مجبور شده‌اند از تعداد صفحات خود بکاهند و به صورت حداقلی منتشر شوند. شرایط وخیم اقتصادی تأثیرات بسیار بدی بر درآمد آگهی‌ها [آگهی‌های جدید در روزنامه‌ها] و هزینه‌های توزیع گذاشته است. ما هر روز با این مشکلات سروکار داریم.

به عنوان مثال هرگاه مقررات منع عبور و مرور برقرار می‌شود نمی‌توانیم روزنامه را منتشر کنیم، چون اصلاً نمی‌توانیم به سر کار برسیم، همین چندی پیش روزنامه ما ۴ روز در نوار غزه منتشر نشد.
بازار چاپ هم وضعیت وخیمی دارد و الان با مشکل بزرگ واردات مواد مصرفی مواجه است. بدبختانه هرگاه می‌خواهیم با هر عرضه‌کننده مواد مصرفی روزنامه قرارداد ببندیم، می‌گوید: باید در اسرائیل با نماینده‌اش قرارداد ببندیم. ما موادی مثل کاغذ، مرکب و پلیت را از یک فروشنده در اردن تهیه می‌کنیم، اما همین فرایند وقتی به گمرک اسرائیل می‌رسد، دشوار می‌شود. باید از فرایندهای دشواری که در برابرمان قرار می‌دهند عبور کرده و اقلام مصرفی خود را تحویل بگیریم.
البرغوثی سردبیر الحیاه می‌افزاید: روزنامه‌نگاری در فلسطین کار دشواری است و شما در معرض انواع مخاطرات قرار دارید که نظامیان مسلح از جمله آنها هستند. بدبختانه همه این مشکلات هم هنگامی بروز کرده‌اند که وضعیت آگهی‌ها به دلیل شرایط امنیتی و اقتصادی بسیار نامناسب است.
نشر اساساً در فلسطین به شرایط سیال و تغییر یابنده وابسته است و به همین خاطر است که البرغوثی می‌گوید: تعداد نشریات ما به شرایط حاکم وابسته است و در عین حال معتقدم هر چه از تعداد نشریات کاسته شود، با ضرر و زیان‌های بیشتری مواجه می‌شویم و به همین سبب هم هست که فعلاً  ایده کاستن از صفحات روزنامه و کم کردن تیراژ [آشنایی با پر تیراژترین روزنامه‌های جهان] یک راه حل منطقی است. متأسفانه ما هیچ نهادی نداریم که حامی نشریات محلی باشد، اما در اینجا در عین حال از سانسور هم خبری نیست. در حال حاضر چهار روزنامه داریم که یکی از آنها در بیت‌المقدس منتشر می‌شود. رسیدن به چاپ رنگی هم در این بخش از دنیا ایده‌ای دور از دسترس است.

البرغوثی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ندارد روزنامه‌اش را رنگی کند، می‌گوید: عجب رویایی! این چیزها در مناطق با ثبات دنیا رخ می‌دهد.

کد خبر 31359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز