همشهری آنلاین: کمیسیون مستقل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در حالی گزارش ۱۱ ماه تحقیق خود پیرامون اتهام وجود دوپینگ سازمان یافته در دو و میدانی روسیه را منتشر کرد که با توجه به محرز شدن این اتهام و نقش دولت روسیه در این کار، پیشنهاد داد دو و میدانی روسیه از حضور در رقابت‌های پیش رو از جمله المپیک ۲۰۱۶ ریو کنار گذاشته شود.

Doping

به گزارش روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی، سال گذشته در چنین ایامی بود که برخی رسانه‌های غربی از جمله یکی از کانال‌های تلویزیونی آلمان ضمن دسترسی به یک سری اطلاعات محرمانه فدراسیون جهانی دو و میدانی (یاف) ادعا کرد که حد فاصل سال‌های 2002 تا 2012 دوپینگ گسترده‌ای در دو و میدانی دنیا و به طور مشخص در روسیه به شکل سازمان‌یافته رخ داده است. ادعایی که بلافاصله با پیگیری جدی آزانس جهانی مبارزه با دوپینگ (واد) همراه شد و این آژانس با تشکیل کمیسیونی مستقل کار تحقیق در این خصوص را آغاز کرد.

نتایج بخشی از این تحقیقات در روزهای گذشته برملا شد، جایی که دیاک، رئیس سابق فدراسیون جهاني دو و میدانی به اتهام دریافت رشوه یک میلیون یورویی از روس‌ها توسط پلیس فرانسه تحت پیگیرد قرار گرفت، درست مثل فرزندش که به خاطر انتهام فساد مالی با چنین سرنوشتی مواجه شد. با این حال وادا با انتشار کامل گزارش خود و توصیه‌هایی که در این خصوص به نهادهای بین‌المللی ورزش انجام داد، پایه‌های ورزش کشوری را که همواره جزو قدرت‌های برتر ورزش دنیا محسوب می‌شود ، به لرزه درآورد.

علاوه بر این روسیه در حالی میزبانی جام جهانی فوتبال 2018 را برعهده دارد که بر اساس تصمیم وادا به دلیل رسوایی اخیر مجوز آزمایشگاه دوپینگ مسکو باطل شد تا از این نظر نیز با یک چالش جدی مواجه شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، نتایج تحقیق وادا بیش از آنچه انتظار می‌رفت به ورزش روسیه ضربه زد و فوتبال و دو و میدانی که از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان محسوب می‌شوند، اکنون گرفتار منجلابی شده‌اند که می‌تواند اعتبار آنها را نابود کند.

بر اساس این نتایج مقامات دولت روسیه از دوپینگ و پنهان‌کاری‌ها مطلع بوده‌اند و حتی سازمان اطلاعات و امنیت اف اس بی روسیه در این ماجرا دخالت داشته است.

  • نابودی تعمدی 1400 نمونه


دیک پاند، رئیس کمیسیون تحقیقات وادا در این خصوص اظهار کرد: این نتایج بدتر از چیزی است که فکر می‌کردیم و ممکن است بقایای نظام اتحاد جماهیر شوروی سابق باشد چرا که گزارش 323 صفحه‌ای حاکی از پذیرش تقلب در تمام سطوح در روسیه پذیرفته شده است. گریگوری رودچنکوف، مدیر آزمایشگاه مسکو دستور نابودی عمدی هزار و 417 نمونه دوپینگ برای رد شواهد تحقیق را صادر کرده بود.

پاند افزود: ماموران اف اس بی مرتب از این آزمایشگاه بازدید کرده‌اند و از کارکنان این آزمایشگاه خواسته‌اند با وادا همکاری نکنند. این اقدام دخالت مستقیم و ارعاب دولت روسیه در کار آزمایشگاه است. کارکنان آزمایشگاه معتقد بودند که اف اس بی در محل کار آنها میکروفون نصب کرده است. در حقیقت انفعال گسترده اتحادیه بین‌المللی دو و میدانی و مقامات روسیه به ورزشکاران مشکوک به دوپینگ اجازه داد به رقابت ادامه دهند.

پاند گفت: اگر روسیه تعلیق شود، در المپیک ریو هیچ ورزشکار روسی در دو و میدانی شرکت نخواهد کرد. دوپینگ روسیه را می‌توان دولتی نامید.هرچند تحقیقات چند ماهه این نهاد هیچ شواهد مکتوبی دال بر دخالت دولت را نشان نمی‌دهد، اما ساده‌لوحانه است که نتیجه بگیریم فعالیت‌های به این گستردگی بدون تایید صریح یا ضمنی مقامات دولتی روسیه انجام شده است. آنها مطمئنا مطلع بوده‌اند. ما سرانجام یکی از قدرت‌های اصلی دوپینگ را شناسایی کردیم که یک کشور بزرگ ورزشی است.

  • تعلیق در انتظار دو و میدانی روسیه


به دنبال انتشار این گزارش فدراسیون جهانی دو و میدانی (یاف) اعلام کرد که در حال بررسی مجازات‌هایی علیه روسیه است که شامل تعلیق احتمالی خواهد بود و مانع از حضور دو و میدانی‌کاران روسیه در رقابت‌های بین‌المللی از جمله بازی‌های المپیک ریودوژانیرو خواهد شد.

  • سباستن کو، رئیس یاف تا پایان هفته جاری به فدراسیون روسیه فرصت پاسخگویی داده است.


ولادیمیر اویبا، رئیس سازمان فدرال پزشکی بیولوژیکی که خدمات پزشکی برای ورزشکاران تیم‌های ملی روسیه فراهم می‌کند، در گفت و گو با خبرگزاری اینترفکس اظهار داشت: گزارش وادا بخشی از کارزار با انگیزه سیاسی است که با بحران در اوکراین ارتباط دارد. ورزشکاران روسیه مشکوک به دوپینگ احتمالا مدال‌های خود را نگه می‌دارند، چرا که ابطال هر گونه نتایج نیازمند طی فرایندهای قانونی بسیار زیادی است.

  • وزیر ورزش روسیه: بدتر از کشورهای دیگر نیستیم


ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه نیز که وزارتخانه او از طرف وادا متهم شده است، تاکید کرد که مشکلات روسیه بدتر از سایر کشورها نیست. به روسیه جفا شده است. هرکاری که ما انجام دهیم بد است.

وی تهدید کرد بودجه دولتی را برای فعالیت‌های مبارزه با دوپینگ قطع می‌کند.

موتکو گفت: اگر کل سیستم را ببندیم، خوشحال خواهیم شد؛ چرا که فقط صرفه‌جویی می‌کنیم.

موتکو عضو کمیته اجرایی فیفا و رئیس کمیته برگزاری جام جهانی 2018 روسیه، هر گونه تخلف از جمله اطلاع از دخالت اف اس بی را هم رد کرد.

پاند، رئیس کمیسیون تحقیق وادا در پاسخ به وزیر ورزش روسیه گفت: غیرممکن است که او مطلع نبوده است و اگر اطلاع داشته است، پس در این ماجرا همدست بوده است. در صورتی که روسیه اصلاحات را فورا آغاز کند، هنوز فرصت برای اجتناب از ممنوعیت از حضور در المپیک را دارد. این اقدام دست‌کم چندین ماه طول می‌کشد.

  • سرنوشت ماجرای رشوه


کمیسیون وادا همچنین در حال بررسی نقش مقامات ارشد یاف در ادعای رشوه و اخاذی مربوط به ورزشکاران روس است. مقامات فرانسوی هفته گذشته لامین دیاک، رئیس سابق یاف را به اتهام فساد و پولشویی بازداشت کردند. یافته‌های یاف در این باره احتمالا قبل از پایان سال جاری میلادی منتشر می‌شود. در حال حاضر این کمیسیون اعلام کرد: شواهد مربوط به فساد و رشوه در بالاترین سطح دو و میدانی با پلیس اینترپل مبادله می‌شود.

تراویس تیگارت، سازمان مبارزه با دوپینگ آمریکا نیز اعلام کرد: اگر روسیه برنامه سازمان‌یافته دوپینگ دولتی ایجاد کرده است، هیچ حقی برای اجازه حضور آنها در عرصه جهانی وجود ندارد.

  • همه کشورها زیر ذره‌بین وادا


سایر کشورها و ورزش‌ها نیز به علت دوپینگ زیر ذره‌بین وادا قرار گرفته‌اند. پاند گفت: دو و میدانی کنیا یک مشکل واقعی است. روسیه تنها کشور نیست و دو ومیدانی نیز تنها رشته ورزشی نیست که با مشکل دوپینگ سازمان‌یافته روبرو است.

  • واکنش «سباستین کو» به رسوایی‌های فدراسیون جهانی دو و میدانی

سباستین کو به اتفاقات اخیر در فدراسیون د‌و ‌و‌ مید‌ا‌نی و دستگیری «لامین دیاک»، رئیس سابق IAAF واکنش نشان داد.


لامین دیاک 82 ساله که 16 سال رئیس IAAF بوده است، به دلیل دریافت بیش از یک میلیون یورو رشوه و پنهان کردن دوپینگ تعدادی از ورزشکاران روسیه محکوم شده است.


کو در مصاحبه‌اش با BBC اعلام کرد از این مسئله بسیار شوکه شده و ناراحت است. او همچنین تاکید کرد دو و میدانی روزهای تاریکی را می‌گذراند. کو در این زمینه گفت: این که مسئولين د‌و ‌و‌ مید‌ا‌نی از ورزشکاران خاطی و محکوم به دوپینگ پول دریافت کرده‌اند، بسیار زشت است.

نشریه ساندی تایمز اعلام کرده بود که تعدادی از مدال‌آوران طلا و نقره در المپیک 2012 لندن، رشوه پرداخت کرده بودند تا به دلیل مثبت شدن دوپینگ محروم نشوند.

روسیه در المپیک 2012 لندن، 17 مدال کسب کرده بود که هشت مدال آن طلا و چهار مدال نقره بود. قرار است آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) گزارشی در این‌باره منتشر کند. به نظر می‌رسد رئیس آزمایشگاه وادا در مسکو نیز در این قضیه نقش داشته است. ضمنا از تعدادی از ورزشکاران دیگر رشته‌ها‌ همچون دوگانه، دوچرخه‌سواری، اسکی و و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی نیز به صورت عمدی تست گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون مستقل ضد دوپینگ معتقد است این فاجعه از بحران فیفا هم بزرگ‌تر است. او در این‌باره گفت: مشکلات و بحران‌های دیگر، مشکل ضعف مدیریتی در سازمان‌ها هستند، اما همه آن مشکلات بر مسابقات تاثیر زیادی نداشته‌اند. در مشکلات مربوط به دوپینگ، افرادی داریم که پول در جیب‌هایشان می‌ریزند و مثبت شدن دوپینگ ورزشکاران را پنهان می‌کنند.

نتیجه‌ این کار این است که ورزشکاران خاطی می‌توانند باز هم در مسابقات شرکت کنند. این مسئله بر کار همه ورزشکاران تاثیر می‌گذارد. اگر ورزشکاران دوپینگی محروم شوند، ورزشکاران سالم جای بیشتری برای ر‌قا‌بت کردن دارند. این تفاوت میان فاجعه در IOC و فیفا است.

کو اعلام کرد از اتفاقاتی که در IAAF افتاده خبر نداشته تا این که با پلیس فرانسه تماس گرفته است. او در هفت سال گذشته نایب رئیس IAAF بوده است. او در این‌باره به Sports week گفت: روز قبل از انتخاب شدنم، مطالعات زیادی را شروع کردم. با توجه به افشاگری‌ها، روند مطالعه و بررسی من سریع‌تر شد. مصمم هستم تا دوباره در ورزش د‌و ‌و ‌مید‌ا‌نی اعتمادسازی کنم. البته این یک مسیر بسیار طولانی است. فکر می‌کنم بهتر است این مسائل با بحث حل شوند تا این که با انزوا و گوشه‌گیری تغییر کنند.

بسیاری از مقامات کشورهای مختلف با توجه به اتفاقات اخیر درخواست کرده‌اند روسیه از بازی‌های ریو 2016 محروم شود.

کو همچنين به روسیه زمان داده است تا از خود دفاع کند. وادا یک گزارش 323 صفحه‌ای درباره پنهان شدن دوپینگ ورزشکاران به خصوص ورزشکاران روس، منتشر کرده است.

کو در این‌باره گفت: درباره اتهامات منتشر شده توضیح می‌خواهم. زمان مشخص نمی‌کنم اما کاری که لازم باشد انجام می‌دهم.

کو همچنین اعلام کرد بعد از مطالعه مسائل IAAF، گزینه‌های مختلف را بازنگری می‌کند که در آنها محرومیت نیز وجود دارد.

وادا درخواست محرومیت مادام‌العمر برای پنج ورزشکار روس و پنج مربی این کشور را دارد. دو تن از این ورزشکاران مدال طلا و برنز دوی 800 متر المپیک لندن را دارند.

وادیم زلیچنکف، رئیس فدراسیون د‌و‌ و‌ مید‌ا‌نی روسیه اعلام کرده است پیشنهادات وادا برای تعلیق روسیه عادلانه نیست و با قوانین تضاد دارد. او در این باره افزود: این مسئله باید در شورای IAAF در ماه نوامبر مطرح شود و ما باید فرصتی برای اثبات بی‌گناهی داشته باشیم.

در گزارش وادا آمده است: کمیسیون مستقل ضددوپینگ اعلام کرده تعدادی از آزمایشگاه‌ها که از سوی IAAF و ARAF فعالیت داشتند، در پنهان کردن نمونه‌های مشکوک نقش داشته‌اند. بنا‌بر‌این نتایج المپیک لندن تحت تاثیر کارشکنی‌ها و اجازه یافتن ورزشکاران خاطی برای شرکت در مسابقات قرار گرفته است.

ریچار پوند، یکی از اعضای کمیسیون وادا در صحبت‌هایش گفت: امیدوارم روسیه تشخیص دهد زمان آن تغییر فرا رسیده و ممکن است نتیجه‌ تحقیقات این شود که هیچ ورزشکار د‌و‌ و‌ مید‌ا‌نی روس در ریو نباشد. اگر آنها تلاش کنند مشکلات را حل کنند، شاید بتوانند در این بازی‌ها حضور یابند. گاهی اوقات اگر اشتباه‌های خود را تصحیح نکنید، باید بهای آن را نیز بپردازید.

  • آزمایشگاه مسکو تعلیق شد؛ نمونه‌های بایگانی شده منتقل می‌شوند

وادا با اعلام این خبر تصریح کرد: محرومیت این آزمایشگاه از اقدامات ضد دوپینگ شامل تمامی آزمایشات ادرار و نمونه‌های خونی است، اما این مرکز سه هفته مهلت دارد در خواست تجدید نظر خود را به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) ارائه کند.

بر اساس ماده 4/4/13/2/1 از استانداردهای بین‌المللی آزمایشگاه‌های مورد تایید وادا، هر وقت وادا تشخیص دهد و صلاح بداند برای حفاظت از ورزش پاک مجوز رسمی آزمایشگاه یا آزمایشگاه‌های متخلف در هر نقطه از دنیا را تعلیق و ابطال مي‌کند.

آزمایشگاه مسکو هم به دلیل تخلفات گسترده‌ای که در پنهان‌کاری و نابودسازی بیش از 1400 نمونه دوپینگ ورزشکاران روسی داشته و از طرفی تحت نفوذ برخی عناصر دولتی این کشور بوده، فاقد وجاهت بین‌المللی مبارزه با دوپینگ بوده و به همین دلیل تعلیق شد.

وادا در این خصوص تصریح کرد: حالت تعلیق حداقل برای شش ماه باقی خواهد ماند و این تصمیم برابر آیین‌نامه قید شده پیرامون آزمایشگاه‌های مورد تایید وادا به تمامی اعضا، کمیته‌های ملی المپیک، کمیته بین‌المللی المپیک و تمامی فدراسیون‌های بین‌المللی ابلاغ می شود.

از طرفی با توجه به این که در آزمایشگاه‌هاي ضد دوپینگ وادا نمونه‌ها گاه برای چندین سال و جهت کارهای پژوهشی و آزمایشات دوباره نگهداری می‌شوند، مقرر شد نمونه‌های بایگانی شده در این آزمایشگاه به سرعت و با حفظ نکات ایمنی به یک آزمایشگاه دیگر مورد تایید وادا منتقل شود.

 

کد خبر 313503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha