چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

مهدیه تقوی‌راد: بعد از تجربه ناخوشایند سال گذشته برای زیارت اربعین که ازدحام زیادی برای صدور ویزا انجام شد، امسال تصمیم این است تا هیچ فردی بدون داشتن ویزا وارد کشور عراق نشود.

دریافت ویزا-اربعین

اين خواسته مسئولان ايراني و عراقي است تا بتوانند اين سفر زيارتي را به‌درستي مديريت كنند و ظاهرا قرار نيست تغيير هم بكند. حالا گرفتن ويزا از مهم‌ترين اقداماتي است كه زائران اربعين حسيني بايد انجام دهند.اما براي دريافت ويزا چه بايد كرد؟ روز گذشته نيز مديركل عتبات سازمان حج با اشاره به اينكه 640هزار نفر در اين سايت ثبت نام كرده‌اند، گفت:«طبق اعلام دولت عراق افرادي كه به‌صورت گروهي اقدام به دريافت ويزا كنند بايد نفري ۳۰دلار هزينه كنند و قيمت صدور ويزاي انفرادي ۴۰ دلار است. »

به گفته محسن نظافتي، تمام كساني‌كه در سماح ثبت‌نام كرده‌اند در گروه‌هاي ۵ تا ۱۰ نفره دسته‌بندي شده و ويزاي جمعي دريافت مي‌كنند. متقاضياني كه در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند بايد به دفاتر زيارتي كه در روند ثبت‌نام انتخاب كرده‌اند مراجعه و مدارك مربوطه شامل پاسپورت، 2 قطعه عكس، ۳۰ دلار و ۱۰ هزار تومان پول را به دفتر زيارتي بدهند. اسامي اين دفاتر مجاز در سامانه شمسا به نشاني shamsa.ir/ostan در اختيار كاربران قرار دارد. نظافتي با بيان اينكه در سامانه سماح هيچ‌كسي ويزاي انفرادي با قيمت ۴۰ دلار نمي‌گيرد، چنين توضيح داد: «ما به كساني كه قصد دارند انفرادي سفر كنند توصيه مي‌كنيم در سماح ثبت‌نام كنند تا هم مبلغ كمتري بپردازند و هم در خروج از مرز دچار معطلي و بي‌نظمي نشوند.صدور ويزاي گروهي به‌معناي كاروان نيست و حتي اگر كسي به‌صورت انفرادي در سماح ثبت‌نام كرده باشد، دفاتر زيارتي آنها را در گروه‌هاي ۵ تا ۱۰ نفره تجميع مي‌كند.به اين ترتيب يك نفر سرگروه مي‌شود و در تاريخ و مرز مشخصي از كشور خارج مي‌شوند.» مديركل عتبات سازمان حج البته هيچ اشاره‌اي به دشواري هماهنگي افرادي كه يكديگر را نمي‌شناسند و برنامه زمان رفت و برگشت آنها تفاوت دارد، نكرد.

  • معطلي انفرادي‌ها

آژانس مسافرتي طلوع آسمان كه نماينده رسمي سفارت عراق در كشورمان است يكي از آژانس‌هايي است كه وظيفه دريافت گذرنامه‌ها و تحويل ويزا به مراجعه‌كنندگان را بر عهده دارد و نامي شناخته شده براي زائران اربعين است. پرس‌و‌جو‌هاي خبرنگار همشهري نشان مي‌دهد بهتر است درخواست ويزا به‌صورت گروهي انجام شود تا در كمتر از 48ساعت به‌دست متقاضي برسد. هر‌چند معدود ويزاهاي انفرادي هم براي متقاضيان صادر مي‌شود اما متقاضي براي دريافت ويزاي انفرادي بايد حدود 10روز منتظر بماند.به اين ترتيب دريافت ويزاي گروهي به صرفه‌تر و سريع‌تر است. هر چند گفته شده امسال برخلاف سال گذشته به جاي يك دفتر كارگزاري چندين دفتر وظيفه خدمات رساني به زائران را به‌عهده خواهندداشت اما با توجه به حجم بالاي زائران به‌نظر مي‌رسد اين دفاتر نيز با ازدحام قابل توجهي روبه‌رو شوند. درزي، معاون دفتر كارگزاري طلوع آسمان درخصوص صدور ويزا به همشهري مي‌گويد: «زائراني كه قصد زيارت اربعين را دارند بهتر است براي گرفتن ويزا به‌صورت گروهي و در قالب گروه‌هاي 5نفره اقدام كنند. براي گرفتن ويزاي گروهي حضور تمامي افراد لازم نيست بلكه يك نفر به‌عنوان سرگروه با در دست داشتن كپي گذرنامه همگروه‌هاي خود و پرداخت هزينه مصوب صدور ويزا مي‌تواند يك مانيفست براي خروج از ايران تهيه كند و با استفاده از آن همه اعضا مي‌بايد در يك زمان از كشور خارج يا وارد شوند.»

  • هر آژانس يك قيمت

قيمت ويزاي عراق اگر چه مدتي است كه اعلام شده و همه بايد براي گرفتن ويزا 40دلار به اضافه 10هزار تومان كارمزد پرداخت كنند اما تماس با تعدادي از آژانس‌هاي هواپيمايي در تهران نشان مي‌دهد كه اين آژانس‌ها هر كدام يك نرخ براي تهيه ويزا به مشتري اعلام مي‌كنند. آژانس هواپيمايي «ن» در تجريش براي گرفتن ويزا 50دلار و براي هر نفر 10هزار تومان نيز كارمزد دريافت مي‌كند. اپراتور اين آژانس درخصوص چرايي اين قيمت به همشهري مي‌گويد:«اين نرخ را مديريت اين آژانس اعلام كرده و تا‌كنون نيز كسي اعتراضي نداشته است.» آژانس «م» در شميران نيز 40دلار براي گرفتن ويزا و 10دلار كارمزد دريافت مي‌كند و البته به‌دليل اينكه مسافت اين آژانس تا سفارت عراق كه در ميدان وليعصر است زياد است بابت اين رفت‌وآمد براي گرفتن ويزا 60هزار تومان مازاد از مشتري دريافت مي‌كند.

آژانس ديگري در مركز شهر نيز 43دلار و 10هزار تومان به‌عنوان كارمزد دريافت مي‌كند. اما نكته جالب توجه در تمام آژانس‌ها اين است كه به‌رغم اينكه بارها و بارها اعلام شده كه بهتر است ويزاها به‌صورت گروهي گرفته و حتما در سامانه سماح ثبت نام شود، اين آژانس‌ها به مشتري اعلام مي‌كنند كه مشكلي براي گرفتن ويزاي انفرادي ندارند.البته اطلاعات متناقضي كه آژانس‌هاي مختلف از جزئيات صدور ويزا اعلام مي‌كنند، نشانه بي‌اطلاعي آنها از اين موضوع است. بسياري از آنها تنها مدارك و پول اوليه را از متقاضي دريافت مي‌كنند و در مراحل بعد با توجيه «قوانين تغيير كرده» مسافر را سرگردان مي‌كنند. حالا اين مسافر اربعين است كه بايد تصميم بگيرد ويزاي اربعين را به‌صورت انفرادي با 10دلار گران‌تر و البته دردسر بيشتر تهيه كند، يا ويزاي گروهي را بگيرد كه البته مهم‌ترين سختي‌اش هماهنگي رفت و برگشت همزمان دست‌كم 5نفر در سفري است كه 20ميليون شركت‌كننده دارد.

  • انتشار فهرست 28مرجع رسمي بليت هوايي عراق

درحالي‌كه فروش بليت هواپيما از ايران به مقاصد نجف و بغداد در روزهاي گذشته با مشكلاتي مواجه بود، روز گذشته نيز اين مشكل ادامه داشت. برخلاف وعده اعلام شده مبني بر حل اين مشكل از سه‌شنبه، همچنان بسياري از آژانس‌ها از فروش بليت به قيمت مصوب خودداري مي‌كردند. بيشتر اين آژانس‌ها فروش بليت را به امروز چهارشنبه موكول كردند. همزمان فهرست 28مرجع رسمي فروش بليت پرواز منتشر شد. در اين فهرست شماره تماس و نشاني دفاتر رسمي هواپيمايي‌هاي آسمان، هما، تابان، زاگرس، كاسپين، كيش اير، قشم اير، ماهان، معراج و نفت وجود دارد. اين فهرست در سايت انجمن شركت‌هاي هواپيمايي به نشاني www.aira.ir در دسترس است.

کد خبر 313433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha