چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - دکتر یونس شکرخواه: وان - ایفرا (WAN-IFRA) نام یک موسسه پژوهشی است که قبلا ایفرا نام داشت. این موسسه پژوهشی بزرگ‌ترین نهاد مطرح در عرصه نشر رسانه‌ای است

wan-ifra 600

نخستین سال‌ها:

ایفرا (Ifra) مخفف این عبارت Inca-Fiej Research Association و به‌معنی انجمن پژوهش اینکافیج می‌باشد. ایفرا در سال ۱۹۶۱ هنگامی که ناشران اروپایی به چاپ روزنامه‌های رنگی رو آوردند به نام INCA پایه‌گذاری شد و مخفف این عبارت بود: International Newspaper Colour Association

ایفرا در سال ۱۹۷۰ به INCA-FIEJ Research Association تغییر نام داد.

تولد دوباره:

ایفرا از اول ژانویه ۲۰۰۹ با اتحادیه جهانی روزنامه‌ها (WAN) که همان the World Association of Newspapers است (پایه‌گذاری شده در سال۱۹۴۸) ادغام شد و نام وان - ایفرا  (WAN-IFRA) را بر خود نهاد. نام کنونی این موسسه در واقع مخفف این عبارت است: World Association of Newspapers and News Publishers

پس ایفرا در حال حاضر به عنوان یک نام؛ دیگر به تنهایی مطرح نیست و پس از ادغامی که صورت داد با نام وان - ایفرا شناخته می‌شود و با همین نام به فعالیت ادامه می‌دهد.

بینش:

وان - ایفرا در زمره بینش‌های‌ خود این موارد را ذکر کرده ‌است:

دفاع از آزادی بیان و استقلال اقتصادی، بهبود محتوا و بهبود روزنامه‌نگاری اخلاقی، فراهم سازی تخصص و پژوهش در عرصه‌های محتوایی، تکنولوژیک، تبلیغات، بازاریابی، مشکلات و موانع توزیع و استراتژی‌های نشر، ایجاد یک مرکز تبادل تجارب، آرا و اطلاعات، همکاری بین‌المللی برای ارتقای فرهنگ روزنامه‌خوانی.

وان - ایفرا در حال حاضر دو  مقر اصلی دارد. یکی از این مقرها در دارمشتات (Darmstadt) در هسن (Hessen) (نزدیک فرانکفورت) آلمان است و دیگری در پاریس فرانسه.

وان - ایفرا در همین‌ حال در کشورهای سنگاپو، هند، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، نروژ و سوئد هم دفتر دارد.

وان - ایفرا درحال حاضر هزاران عضو از عرصه نشر را در کارنامه خود دارد که به‌طور کلی به‌ مقولات مربوط به‌ تولید و نشر می‌پردازند.

وان - ایفرا همه ساله در ماه اکتبر یک نمایشگاه به نام  Ifraexpo برگزار می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های مربوط به ‌تکنولوژی‌های روزنامه‌هاست.

انتشارات:

ایفرا تا پیش از ادغام با وان گزارش‌های ویژه‌ای را منتشر می‌کرد که در واقع ماحصل پژوهش‌های آن بود. علاوه براین، تشکیل سمپوزیوم‌های بین‌المللی، ‌ سمینارهای بین‌المللی و برپایی کلاس‌های آموزشی برای حرفه‌های صنعت روزنامه از فعالیت‌های دیگر ایفرا به‌حساب می‌آمد.

ایفرا  یک مجله ماهانه هم به نام تکنیک‌های روزنامه (Newspaper techniques) منتشر می‌کرد  که به ۶ زبان منتشر می‌شد که اکنون دو ماهنامه وان - ایفرا  (WAN-IFRA Magazine) جای آن‌را گرفته است.

نشریه دوماهانه دیگر موسسه وان - ایفرا برای آسیایی‌ها منتشر می‌شود. این دوماهانه که در ماه‌های فرد منتشر می‌شود فوکاس روزنامه آسیایی (Asian Newspaper Focus - ANF) نام دارد. این نشریه رایگان از سال ۲۰۰۹ به صورت الکترونیک هم عرضه می‌شود.

نشریه دیگر وان - ایفرا دایرکتوری تهیه کنندگان (The WAN-IFRA Suppliers Directory) است که با هر دو فرم چاپی و آنلاین موجود است.

گزارش‌های ویژه پژوهشی (Research Reports) بخش دیگری از انتشارات وان - ایفرا را تشکیل می‌دهد

اطلاعات رسانه‌ها (Media Information) در واقع بخشی از وب سایت وان - ایفرا است که عمدتا داده‌های رسانه‌ای مرتبط با محصولات این موسسه در آن طبقه‌بندی و ارائه می‌شود

خبرهای صنعت (Industry News) سرویس دیگر موسسه وان - ایفرا است که خبرهای روز و مرتبط با صنعت روزنامه را ارائه می‌کند

وان - ایفرا خبرنامه‌هایی هم دارد که آرشیو آن نیز موجود است (IFRAPressService)

و بالاخره باید از کتابفروشی وان - ایفرا (Bookstore) هم یاد کرد که در آن کتاب‌های منتشره این موسسه ارائه می‌شود.

جوایز:

وان - ایفرا مسابقات و جوایز متعددی دارد (Competitions & Awards).

معروف‌ترین آنها XMA است: (WAN-IFRA XMA Cross Media Awards) این جایزه رسانه‌ای عمدتا به روندهای موفق سازمان‌های رسانه‌ای که قابل الگوبرداری است اعطا می‌شود.

فروم سردبیران جهان:

وان - ایفرا بخشی هم به نام فروم سر دبیران جهان دارد (the World Editors Forum) که شبکه جهانی مدیران ارشد خبری جهان است و درباره وضعیت روزنامه‌نگاری و روندهای آتی آن بحث می‌کند. فروم یک وبلاگ معروف دارد که هدف خود را شنیده شدن صدای سردبیران اعلام می‌کند. فروم یک نهاد در درون WAN بود که اکنون بخشی وان - ایفرا است.

آزادی مطبوعات و توسعه رسانه‌ها:

آزادی مطبوعات و توسعه رسانه‌ها (Press Freedom and Media Development) هم بخشی مهمی از فعالیت‌های موسسه WAN-IFRA به شمار می‌آید. این بخش از فعالیت‌های این موسسه بر استعداد اقتصادی و موفقیت تجاری رسانه‌ها متمرکز است و این‌ها را لازمه و پیش‌شرط آزادی‌های رسانه‌ای به شمار می‌آورد. برپایی کمپین در زمینه آزادی مطبوعات از جمله‌ روندهای ثابت در فعالیت‌های این موسسه است.

خوانندگان جوان:

خوانندگان جوان (Young Readers) یک مفهوم مرکزی دیگر است که در فعالیت‌های موسسه وان - ایفرا تعقیب می‌شود و از اتحادیه جهانی روزنامه‌ها به درون این موسسه ادغامی کشیده شده است. فعالیت‌های مربوط به مفهوم  خوانندگان جوان در واقع زیر نظر یک کمیته دنبال می‌شود و مواردی مثل برنامه‌های آموزشی؛ استراتژی‌های محتوایی و بازاریابی را در بر می‌گیرد.

شکل‌دهی به آینده روزنامه‌ها:

شکل‌دهی به آینده روزنامه‌ها (The Shaping the Future of the Newspaper project)  که به اختصار SFN خوانده می‌شود یک روند فعالیتی دیگر و به عبارت بهتر یک پروژه است که از اتحادیه جهانی روزنامه‌ها به ارث این موسسه ادغامی درآمده است. این پروژه عمدتا به طرح‌های بلندمدت برای روزنامه‌ها می‌پردازد.

  • در همین زمینه از دکتر شکرخواه:
کد خبر 31330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز