وزیر بهداشت می‌گوید دانـشکده‌های خصوصی پــزشـکی درصــورتـی می‌توانندایجاد شوند که زیرنظر دانشگاه‌های معتبر جهانی فعالیت کنند.

اما و اگرهای وزارت بهداشت برای دانشکده‌های خصوصی پزشکی

به گزارش ايرنا، سيدحسن هاشمي به هيأت امناهاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گفت: آن دانشگاه‌هاي معتبر جهاني هم بايد رتبه زير 1000داشته باشند. به‌گفته وي، تحقق اين امر درصورتي است كه هم مجلس و هم شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي از آن استقبال كنند.وزير بهداشت همچنين گفت: با حذف كنكور موافق نيست و اگر قرار باشد در مناطق آزاد بدون كنكور دانشجو پذيرش شود اين كار بايد در مجلس و شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي كارشناسي شود.

باقر لاريجاني، معاون آموزشي وزارت بهداشت هم روز گذشته در جمع مسئولان وزارت بهداشت، بدون اشاره مشخص به دانشجويان رشته پزشكي گفت: «اكثر دانشجويان ايراني كه به خارج مي‌روند در 3كشور فيليپين، هندوستان و مجارستان تحصيل مي‌كنند. اين موضوع وضعيت جالبي را پيش‌روي ما قرار نمي‌دهد.»

اين درحالي است كه اوايل سال‌جاري وزير بهداشت با انتقاد از خروج دانشجويان علوم پزشكي از كشور و انتقال آنها به دانشگاه‌هاي نامعتبر كشورهاي ديگر گفته بود: «چرا بايد فرزندان ايراني به‌دليل تحصيل مجبور به ترك كشور شوند و در دانشگاه‌هاي امارات، تركيه، مالزي و... تحصيل كنند.»

تعداد دقيق دانشجويان پزشكي كه در خارج از كشور تحصيل مي‌كنند، مانند بسياري ديگر از آمارهاي وزارت بهداشت، عدد دقيقي ندارد، چون بسياري از آنان از كانال‌هايي غير از وزارت علوم و وزارت بهداشت به خارج از كشور مي‌روند. اكبري رئيس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت نيز با اشاره به اينكه براي دانشگاه‌هاي نامعتبر تسهيلاتي از قبيل ارز و تسهيلات ورود و خروج قرار داده نمي‌شود، در مورد آمار دانشجويان دانشگاه‌هاي نامعتبر مي‌گويد: «تخمين زده مي‌شود از 14هزار دانشجوي رشته‌هاي علوم پزشكي، حدود 4هزار نفر در دانشگاه‌هاي نامعتبر تحصيل مي‌كنند.»

درحقيقت اين آمارها براساس تعداد دانشجوياني است كه درخواست ارزيابي مدارك تحصيل‌شان را داده‌اند.سال92بود كه ضيايي، معاون آموزشي وقت وزارت بهداشت، از برگزاري آزمون ملي مهارت پزشكان خبر داد و گفت: «به‌زودي همه پزشكان بدون توجه به اينكه در كدام دانشگاه فارغ‌التحصيل شده باشند، بايد در آزمون ملي مهارت شركت كنند و درصورتي كه در اين آزمون پذيرفته شوند، مي‌توانند به ادامه تحصيل يا فعاليت درماني در ايران اقدام كنند.» تا اينكه در سال‌جاري، لاريجاني، با بيان اينكه براي انتقال پزشكان دوره‌ديده در خارج از كشور با كمبود ظرفيت مواجه هستيم از اعمال روش جديد براي ارزشيابي دانشگاه‌هاي معتبر خبر داد.

درحالي‌كه دانشكده‌هاي پزشكي ايران از سطح علمي بالايي برخوردارند آمارها مي‌گويد كه مهم‌ترين دليل مهاجرت متقاضيان پزشكي به خارج از كشور كمبود ظرفيت دانشگاه‌هاي داخلي نسبت به متقاضيان است.يعني هرسال 10برابر تعداد 4700نفري كه هرساله وارد اين رشته‌ها مي‌شوند، متقاضي پزشك شدن وجود دارد.

در طول 2دوره برگزاري كنكور پزشكي توسط وزارت بهداشت دولت يازدهم، ظرفيت رشته‌هاي علوم پزشكي به‌شدت كاهش پيدا كرده است. در دفترچه كنكور 93تعداد ظرفيت رشته پزشكي 2هزار و 882نفر، ظرفيت رشته دندانپزشكي 801نفر و ظرفيت داروسازي 629نفر تعيين شد تا اعتراضات دانشجويان و دستور وزيربهداشت بازگشت 10تا15درصدي ظرفيت‌ها را به‌دنبال داشته باشد. اين تعداد براي كنكور94هم تكرارشد و معاون آموزشي وزارت بهداشت با گفتن اينكه «كيفيت را فداي كميت و تعداد نمي‌كنيم» كاهش ظرفيت را نتيجه كمبود جدي اعتبارات در دانشگاه‌ها اعلام كرد.

البته كنكور دشوار پزشكي را نيز بايد به ليست علل مهاجر شدن متقاضيان پزشكي افزود. بسياري از اين دانشجويان پس از بحران ارزي چندسال اخير مجبور به بازگشت شده‌اند و طبق نظر وزارت بهداشت فقط مي‌توانند در واحدهاي بين‌الملل دانشگاه‌هاي داخلي تحصيل كنند.

  • سريال در حاشيه و تحصيل پزشكي در دانشگاه‌هاي غير معتبر خارجي

در سريال «درحاشيه» به كارگرداني «مهران مديري» كه اعتراض گسترده پزشكان و وزارت بهداشت را قبل و بعد از پخش در همراه داشت، شخصيت «بهروز عشقي» نمادي از خروج بي‌رويه دانشجويان از كشور براي تحصيل پزشكي در دانشگاه‌هاي غيرمعتبر بود.عشقي، با مدركي نامعتبر در رشته جراحي امعا و احشا از دانشگاهي در فيليپين كه روي نقشه جغرافيايي نبود و وجود خارجي هم نداشت تخصص مي‌گيرد و در بيمارستان «حاشيه» مشغول به‌كار مي‌شود و البته نشان مي‌دهد كه در طول سال‌هاي تحصيل بديهي‌ترين امور پزشكي را هم فرا نگرفته است.

  • كشورهاي مقصد علاقه‌مندان به رشته‌هاي پزشكي

علاقه‌مندان به تحصيل پزشكي در خارج از كشور مي‌گويند كه بهترين كشور اروپايي مقصد براي آنان اسلواكي است چون برخلاف آلمان، فرانسه و... زبان اين كشور انگليسي است. طول دوره پزشكي و دندانپزشكي دراين كشور 6سال، با هزينه‌اي بين 8000تا10000يورو در سال است. تحصيل در كشور هند نيز با اينكه از مالزي و فيليپين كم‌هزينه‌تر است اما به طور ميانگين چيزي درحدود 12000دلار در سال هزينه دارد و چون اين كشور جمعيت زيادي دارد خدمت ارزان‌قيمتي هم براي هزينه‌هاي زندگي ارائه مي‌دهد كه مي‌توان آن را در مبلغي حدود500دلار در ماه خلاصه كرد.

کد خبر 313292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha