دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

پوران درخشنده: نمایشگاه مطبوعات چند روزی است آغاز شده. جشنواره‌ای برای رسانه‌ها که وظیفه دشوار اطلاع‌رسانی را بر دوش می‌کشند و این روزها فرصت مناسبی است که مردم رودررو و چهره‌به‌چهره با فعالان رسانه‌ای مواجه شوند.

پوران درخشنده

ضمن اينكه در اين روزها مسئولان هم مي‌توانند پاي درددل خبرنگاران بنشينند كه اغلب در شرايطي دشوار به وظيفه حساس اطلاع‌رساني مي‌پردازند. من دوستان خبرنگار زيادي دارم. دوستان خوبي كه با آنها در ارتباط هستم و اين ارتباط هم منحصر به حوزه سينما نيست. خيلي‌وقت‌ها هنگامي كه با معضلي اجتماعي مواجه مي‌شوم، دردي را در جامعه احساس مي‌كنم براي رساندن صداي خودم به مردم و مسئولان، مطلبم را با دوست خبرنگاري در ميان مي‌گذارم. رسانه‌ها پل ارتباطي ميان هنرمندان و نخبگان با جامعه نيز هستند. به گمانم اگر رسانه‌ها نبودند شرايطي به مراتب دشوارتر از امروز داشتيم.

اين رسانه‌ها هستند كه با انعكاس مشكلات سعي مي‌كنند صداي مردم را انعكاس دهند. رسانه‌اي موفق‌تر است كه بهتر به اين مهم بپردازد و در انعكاس صداي مردم صادقانه‌تر عمل كند. من به‌عنوان سينماگر از رسانه‌ام براي بيان دلمشغولي‌هاي خود استفاده مي‌كنم و چون در حوزه سينماي اجتماعي به فعاليت مي‌پردازم، دلمشغولي‌هايم بيش از آنكه از جنس دغدغه‌هاي شخصي باشد از مسائل اجتماعي نشأت گرفته است.

به‌عنوان فيلمساز اگر خوش‌اقبال باشم هر سه، چهار سال يك‌بار با مردم از طريق فيلم‌هايم گفت‌وگو مي‌كنم. مطبوعات اما پل ارتباطي دائمي من با مردم هستند. صفحات روزنامه‌ها جايي است كه مي‌توانم دغدغه‌ها و دردهاي جامعه را بيان كنم. اين فرصتي است كه رسانه در اختيار هنرمند قرار مي‌دهد تا حرفش را بزند. مردم در گذر زمان به رسانه‌ها اعتماد مي‌كنند. طبيعي است كه اين ميزان اعتماد درمورد همه رسانه‌ها سطحي يكسان ندارد.

مخاطب به برخي رسانه‌ها اعتماد بيشتر دارد. رسانه‌اي كه خبر دروغ و تحريف‌شده منتشر نمي‌كند و مي‌كوشد تا به ثبت حقيقت بپردازد، طبيعتا مورد اعتماد مخاطب نيز قرار مي‌گيرد. اين اعتماد ساده به‌دست نمي‌آيد و حاصل تلاش صادقانه فعالان رسانه‌اي است كه بسياري‌شان با انبوهي از مشكلات سروكار دارند، ولي با اين وجود خم به ابرو نمي‌آورند و رسالت قلم را پاس مي‌دارند.

بسياري از خبرها و گزارش‌هايي كه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود از دل واقعيت‌هاي عيني جامعه بيرون آمده‌اند، انعكاس اين واقعيت‌ها در مواردي زنگ خطر را براي مسئولان به‌صدا درمي‌آورد. رسانه آسيب‌شناسي مي‌كند و زخم را به مدير و مسئول نشان مي‌دهد. مرهم گذاشتن بر اين زخم معمولا در توان خبرنگار نيست، ولي انعكاس جراحت مي‌تواند به درمان منجر شود، درصورتي‌كه گوش شنوايي براي شنيدن انتقادهاي رسانه‌ها وجود داشته باشد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 313272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha