پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: اهالی روستای قلعه‌نوخرقان درپی چاپ خبری در روزنامه همشهری مبنی بر معرفی یک مکان مجعول در شهر قارص ترکیه به‌عنوان مقبره شیخ ابوالحسن خرقانی، با ارسال یک نامه سرگشاده برای رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواستار حفظ اعتبار مقبره واقعی شیخ ابوالحسن در این روستا شدند.

در این نامه اهالی روستای قلعه‌نو خرقان از توابع شهرستان شاهرود که مقبره عارف ربانی شیخ ابوالحسن خرقانی در آنجا واقع شده و چندی پیش از طرف آن سازمان به‌عنوان روستای هدف گردشگری نام‌گذاری شده است توجه بیشتر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین متولیان و مسئولان فرهنگی کشور به مشایخ و عرفای ایرانی به‌ویژه شیخ ابوالحسن خرقانی را خواستار شدند.

در ادامه نامه اهالی روستای خرقان خطاب به سازمان میراث فرهنگی آمده است:  حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و معرفی آن، از وظایف ذاتی آن ارگان بوده و عدم توجه و شناساندن این بزرگواران به مردم فهیم و فرهیخته جمهوری اسلامی ایران سبب می‌شود که دول دیگر از این غفلت سوءاستفاده نمایند؛ همچون چندی پیش که مدعی شدند مقبره این عارف ربانی در شهر قارص ترکیه است.

به‌عقیده اهالی روستای قلعه‌نو خرقان بی‌توجهی مسئولان سبب می‌شود که ترکیه با جذب گردشگران داخلی و خارجی به کشور خود (این کشور سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر توریست را در قونیه پذیراست)، علاوه بر تظاهر بر فرهنگی بودن خود موجب سرازیر شدن سرمایه‌های هنگفتی از طریق صنعت گردشگری به آن کشور شده و موجبات ترقی خود را فراهم آورد.

در پایان نامه نیز آمده است: از آن مقام محترم و دیگر مسئولان فرهنگی خواهشمندیم برای آبادانی هر چه بیشتر و بهتر مقبره این عارف بزرگ و شناسایی آن اقدام عاجل و مقتضی را مبذول فرمایید.

کد خبر 31322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز