همشهری آنلاین: دو تحلیلگر اقتصادی چینی پیش‌بینی کردند که اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» و لغو تحریم‌ها علیه ایران، صادرات نفت این کشور را با جهش قابل ملاحظه‌ای روبرو می‌کند.

Oil

«گائو پان» خبرنگار و تحلیلگر چینی البته گفت که تحولات بازار نفت و کاهش بهای آن، ارتباط مستقیمی با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و برنامه جامع اقدام مشترک ندارد.

«جینگ چی هانگ» دیگر تحلیلگر اقتصادی چین نیز در تحلیلی که «شین هوا» خبرگزاری رسمی چین آن را منتشر کرد، نوشت: اگر چه بهای نفت در سال جاری میلادی پایین آمد، اما احتمال تغییر این وضعیت در سال آینده میلادی کاملا احساس می‌شود.

وی گفت: لغو تحریم‌های ایران ارتباطی به صادرات نفت این کشور و بازار نفت پیدا نمی‌کند و قطعا ایران برای صادرات نفت با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد.

تحلیلگر چینی نوشت: تحریم‌ها علیه ایران سبب شد تا میزان صادرات نفت ایران از سال 2011 میلادی تاکنون تقریبا به نصف کاهش یابد و از دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 400 هزار بشکه برسد.

«جینگ» افزود: چنانچه ایران بتواند قابلیت‌های فنی و منابع مالی خود را افزایش دهد، می‌تواند در آینده نزدیک سقف تولید روزانه نفت را به چهار میلیون و 700 هزار بشکه نفت برساند.

«دیبورا گوردون» رئیس برنامه تحولات اقلیمی و انرژی آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «شین هوا» گفت: آینده انرژی جهان در سال 2016 میلادی برای همه کشورها اهمیت دارد و بهبود اقتصاد جهان و یا رکود آن بر این وضعیت تاثیرگذار است.

وی گفت: برنامه جامع اقدام مشترک، ایران را به سمت افزایش صادرات نفت هدایت می‌کند، اما در این میان وضعیت اقتصادی و شرایط بازار در سال آینده میلادی مهم است.

کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی چهار خریدار بزرگ نفت ایران در جهان هستند.

کد خبر 313197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha