همشهری آنلاین: یکی از دوربین‌های تله‌ای بکار رفته در جریان پایش جمعیت خرس سیاه آسیایی در شهرستان بشاگرد هرمزگان، توسط تیم اجرایی پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی، تصاویر زیبایی از این گونه ارزشمند در مقابل غار محل استراحت حیوان به ثبت رسانده است.

از خرس سیاه آسیایی در بشاگرد هرمزگان تصویربرداری شد

دوربین‌های تله‌ای بکار رفته در جریان پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی تصاویر زیبایی را از یک خرس سیاه به ثبت رسانده است. از خرداد ماه 1393 هیچ موردی از مشاهده زنده یا مرده این گونه در هیچیک از زیستگاه‌های خرس سیاه در کشور گزارش نشده بود.

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، حسن پیشوایی یکی از فعالین پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی گفت: این دوربین تله‌ای پیش از این نیز در همین محل تصاویر زیبایی از نحوه ورود خرس به درون غار و همچنین حضور پلنگ ایرانی را به تصویر کشیده بود.

پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی از سال ۱۳۹۱ با تدوین یک برنامه راهبردی و بلندمدت، فعالیت خود را با هدف حفاظت از غربی‌ترین پراکندگی خرس سیاه آسیایی در دنیا با سه رویکرد پژوهشی، آموزشی و اجرایی در استان هرمزگان آغاز کرده است.

به گزارش دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، پس از مرگ يك خرس سياه بالغ بر اثر برخورد با خودروي سنگين در جاده زیارتعلی شهرستان رودان، هیچ موردی از مشاهده زنده یا مرده این گونه در هیچیک از زیستگاه‌های خرس سیاه در کشور گزارش نشده بود.

از میان هشت گونه خرس موجود در دنیا دو گونه در ایران زندگی می‌کنند که این دو گونه شامل خرس قهوه‌ای و خرس سیاه آسیایی می‌باشد.

خرس سیاه آسیایی یکی از گونه‌های آسیب‌پذیر در جهان است که زیرگونه بلوچی، که پراکندگی آن محدود به پاکستان و جنوب شرقی ایران در سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است، به شدت در معرض خطر انقراض است.

زیستگاه خرس سیاه در ایران تاکنون از جنوب نیکشهر تا سرباز در استان سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از بشاگرد در استان هرمزگان و بخش‌هایی از استان کرمان از جمله پناهگاه حيات وحش زرياب در شهرستان بم گزارش شده است.

از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی خرس سیاه بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی به ویژه باغات و قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت و دیگر مصارف، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه‌های خرس، منجر به افزایش تقابل مردم محلی و خرس سیاه شده است، به نحوی که تخریب کندوهای عسل، تخریب محصولات باغی، حمله به دام و حتی حمله به انسان‌ها توسط خرس سیاه رو به افزایش گذاشته است و در نتیجه تعدادی از خرس‌ها به خصوص توله‌های آنها توسط مردم بومی اسیر و کشته می‌شوند.

خرس سیاه آسیایی هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقی‌ مانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست.

کد خبر 313175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha