همشهری آنلاین: مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه عمل حفاظت از ۳۰ گونه جانوری تهیه می‌شود و تاکنون برنامه عمل سه گونه گوزن زرد، کروکدیل و سمندر لرستانی تهیه شده است.

برنامه عمل حفاظت از ۳۰ گونه جانوری تهیه می‌شود

به گزارش ایرنا، مجید خرازی مقدم روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) حدود 76 گونه جانوری کشور را در فهرست سرخ خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به تهیه برنامه عمل حفاظت از 30 گونه در خطر انقراض کرده است و بعد از تهیه وارد مرحله اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید تا پایان 93 برنامه عمل هفت گونه جانوری تهیه می‌شد، اما به دلیل اختصاص نیافتن بودجه به اولین زمان بعد از تخصیص بودجه در سال 94 موکول شد.

خرازی مقدم گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده باید تا پایان برنامه ششم توسعه برنامه عمل حداقل 15 گونه جانوری اجرا شود، اما اگر اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد می‌توانیم برنامه عمل هر 30 گونه را اجرا کنیم.

وی افزود: در نظر داریم برنامه عمل هفت گونه جانوری شامل گورخر، سیاه گردن، قوچ و میش، اردک بلوطی، بالابان، هوبره و پلنگ تهیه و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا 6 ماه اول سال 95 تدوین و اجرایی شود.

  • تهیه فهرست سرخ گونه‌های جانوری در خطر انقراض

خرازی مقدم گفت: زمانی که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) فهرست گونه‌های جانوری در خطر انقراض را اعلام می‌کند جهانی است، در حالی که ما برای داشتن برنامه دقیق برای حفاظت، نیاز به فهرستی داخلی داریم بر این اساس تهیه این فهرست در دست انجام است.

  • اصلاح قانون جامع دامپروری

وی افزود: در بند ب قانون نظام جامع دامپروری آمده است، تمام حیواناتی که در اسارت متولد می‌شوند جزو دام محسوب می‌شوند در حالی که این تعریف مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست نیست؛ زیرا اکنون حیوانات وحشی زیادی در اسارت متولد می‌شوند بنابر این درصدد اصلاح این قانون هستیم.

  • تعیین تکلیف ببر سیبری در آینده‌ای نزدیک

خرازی مقدم اظهار کرد: بیش از 4 سال است که ببر سیبری مشکوک به بیماری مشمشه در بلاتکلیفی به سر می‌برد از این رو در آخرین نشستی که با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد، قرار شد تکلیف این حیوان هر چه زودتر مشخص شود.

وی گفت: سازمان محیط زیست با معدوم کردن این حیوان موافق نیست اما قرار شد این سازمان مکان جدیدی برای قرنطینه ببر در نظر بگیرد و نمایندگان نهادهای یاد شده از آن بازدید و از حیوان نمونه‌گیری کنند و بعد از نتیجه آزمایش اگر جواب مثبت بود حیوان در قرنطینه بماند و اگر منفی بود با ببر مانند حیوان سالم رفتار شود.

خرازی مقدم افزود: اگر بازدیدکنندگان نسبت به مکان قرنطینه ببر ناراضی بودند مکان دیگری هم برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر ببر دارای ویروس مشمشه بود قطعا در چهار سال گذشته خودش را نشان می‌داد اما از آنجا که ویروس این بیماری پنهان و قابل انتقال به انسان است از این رو ملاحظات دقیقی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دامپزشکی برروی آن اعمال می‌شود. 

کد خبر 297934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha