یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

هنوز بازتاب‌های واکنش مدیران‌ارشد صدا و سیما به کری‌خوانی عجیب مجری جوان پایان نیافته بود که پخش یک قطعه نمایشی عموهای فیتیله‌ای با شائبه توهین به هموطنان آذری‌زبان حاشیه‌ای تازه برای ساکنان ساختمان شیشه‌ای جام‌جم رقم زد و یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کودک تاریخ تلویزیون پس از ۲۴ سال موقتا توقیف شد.

فیتیله

به گزارش همشهري، مديران تلويزيون كه پيش از اين هم در اقدامي پيش‌دستانه علي ضيا را از اجرا محروم كرده و حاشيه‌هايي بزرگ‌تر از جنجال مجري جوان براي خود رقم زده بودند، اين بار خيلي زود دست به‌كار شدند و ساعت 2:58 بامداد يكشنبه متني مبني بر عذرخواهي از هموطنان آذري‌زبان، برخورد با خاطيان برنامه جمعه فيتيله و توقيف موقت برنامه به رسانه‌ها فرستادند. براساس آنچه در اطلاعيه روابط عمومي صداوسيما آمده، مديران پخش و گروه كودك شبكه2 به‌دليل سهل‌انگاري توبيخ كتبي و جانشين مدير پخش به‌عنوان مسئول نهايي نظارت بر برنامه‌ها توبيخ و بركنار مي‌شود.

  • آغاز واكنش‌هاي مجازي و حقيقي

شوخي غريب و كم‌سابقه اعضاي گروه فيتيله كه هر 3نفرشان اصالت‌هاي آذري، گيلك و لر دارند، ابتدا در فضاي مجازي بازتاب داشت كه آن هم چندان گسترده نبود، سپس يكي از نمايندگان مجلس وارد ماجرا شد و از لزوم پيگيري و برخورد با خاطيان گفت. پس از انتشار اطلاعيه تند و تيز روابط عمومي صدا و سيما، تهيه‌كننده فيتيله به ميدان آمد و يك متن سراسر عذرخواهي براي رسانه‌ها ارسال كرد ‫كه در بخش‌هاي از آن آمده است:

سابقه فعالیت فیتیله گواه این ادعاست که اقوام و طوایف ایران همواره مورد احترام آن هستند و این گروه هرگز به خود اجازه نمی‌دهد به ایشان توهین یا جسارت كند. این گروه صمیمانه از همه بینندگان باارزش فیتیله عذرخواهی و تأکید می‌کند بقای فیتیله و هر برنامه دیگر متکی به نگاه پرمهر بینندگان است.

بعد نوبت به محمد مسلمي، كارگردان برنامه رسيد. عضو آذري‌زبان گروه فيتيله كه در كنار علي فروتن و حميد گلي نمايش‌هاي آموزشي براي كودكان و نوجوانان اجرا مي‌كنند، در واكنش به درخواست گروهي از هموطنان آذري‌زبان براي برخورد با عوامل برنامه نوشت: ما كه هميشه از ترك و لر و گيلك در نمايش‌هايمان نماينده داشتيم، مگر مي‌شود و مي‌توانيم به توهين و تحقير فكر كنيم؟ افتخار مي‌كنم كه فرزند ايران و آذربايجانم. مگر مي‌شود عموهايي كه 24سال با شما زندگي كرده‌اند، به ملت غيور آذربايجان توهين كنند؟

  • اصل ماجرا چه بود؟

برنامه فيتيله كه مدت‌هاست از شكل زنده خارج شده و در قالب توليدي روي آنتن مي‌رود، جمعه، 15آبان در يك نمايش معمول، بچه‌ها را به مسواك زدن توصيه و تشويق مي‌كرد. نكته اينجاست كه عوامل توليد به جاي نوشتن متني اصيل و كاملا آموزشي سراغ لطيفه‌هاي رايج در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي رفته و شخصيتي را تصوير كرده‌اند كه تفاوت ميان مسواك دندان و مسواك سرويس بهداشتي را نمي‌داند. از قضا آن كه چنين چيزي را نمي‌داند نوجواني است كه به گويش شيرين آذري سخن مي‌گويد و... .

  • هر چند روز يك حاشيه!

در فاصله ميان ماجراي علي ضيا و عموهاي فيتيله‌اي، برنامه سينمايي «هفت» و مجري تازه‌وارد و كهنه‌كار آن هم وارد كارزار شد و در برنامه جمعه‌شب يكي‌دو حاشيه اساسي رقم زد. نام بردن از همايون اسعديان، سخنگوي كانون كارگردانان روي آنتن شبكه3 خيلي زود با واكنش خالق «طلا و مس» مواجه شد و اسعديان ضمن انتشار متن پيامك‌هاي بهروز افخمي مجري و تهيه‌كننده هفت، به محمد سرافراز نامه نوشت و از رئيس صدا و سيما خواست فكري به حال تنها برنامه سينمايي تلويزيون بكند؛ برنامه‌اي كه ظاهرا به تريبون گروهي خاص عليه سينما تبديل شده است.

اين نامه و حرف‌ها پاسخ افخمي را در پي داشت كه كل ماجرا را يك شوخي با دستيار پيشين خود در «روز فرشته» دانست و اعلام كرد كه اگر اسعديان سخنگوي كانون كارگردانان نبود، اصلا از او براي حضور در برنامه دعوت نمي‌كرد.

  • اشتباهي كه بخشيده مي‌شود

در زننده بودن شوخي عموهاي فيتيله‌اي كمتر كسي ترديد دارد و نفس تعريف كردن همين لطيفه نه‌چندان لطيف هم معمولا با واكنش‌هاي منفي همراه مي‌شود اما كسي بايد به اين پرسش پاسخ بدهد كه چرا اين مسئله روشن در يك برنامه توليدي مورد توجه قرار نگرفته و پيش از پخش مميزي نشده است. رخ دادن اتفاق‌هاي مشابه در برنامه عموپورنگ و خاله نرگس گرچه بازتاب‌هايي بيشتر و شديدتر داشت اما زنده بودن برنامه‌ها باعث شد خطاي مجريان كمتر به چشم بيايد و مديران تلويزيون چاره كار را در توليدي‌كردن برخي برنامه‌هاي زنده ديدند.

با توجه به اظهار پشيماني عوامل فيتيله‌اي‌ها، عذرخواهي از هموطنان آذري‌زبان و البته برخورد با خاطيان ماجرا، به‌نظر مي‌رسد فتيله جنجال فيتيله‌اي به‌زودي پايين مي‌آيد و عموهاي محبوب دوباره روي آنتن ديده مي‌شوند؛ چهره‌هايي كه همواره در انجام كارهاي خير به نفع بچه‌هاي ايران‌زمين پيشگام بوده‌اند.

کد خبر 313120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha