یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: الماس کوه نور که زمانی بزرگترین الماس دنیا بود، به همراه دریای نور که در موزه جواهرات ملی ایران از آن نگهداری می‌شود، از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده در دنیا است که اکنون هندی‌ها در تلاشند آن را به کشورشان بازگردانند.

الماس

براساس گزارش ميل‌آنلاين، كوه‌نور كه در اصل در نزديكي حيدرآباد هندوستان كشف شده‌است، در طول تاريخ بسيار دست به دست شده، شاه‌جهان،‌نادرشاه، احمد‌شاه دراني، شاه شجاع و پس از آن در سال 1877 رسما به مالكيت خاندان سلطنتي بريتانيا درآمد و از آن زمان به بعد روي تاج سلطنتي انگلستان جا خوش كرده‌است.

کوه نور

اين الماس 100 ميليون پوندي كه تاكنون در تاجگذاري‌هاي متعددي در بريتانيا روي تاج‌ سلطنتي درخشيده‌است،‌اكنون در معرض استرداد به هندوستان قرار گرفته‌است زيرا ستاره‌هاي باليوود و گروهي از تجار هندي وكلايي را استخدام كرده‌اند تا روند قانوني پس‌گرفتن اين الماس را در دادگاه عالي بريتانيا آغاز كنند. اين گروه درخواست دارند دولت بريتانيا اين الماس 105 قيراطي را كه از خانه اصلي‌اش به سرقت رفته،‌به هندوستان پس دهد.

اين درخواست مي‌تواند در مراسم نهاري كه ملكه اليزابت براي پذيرايي از نارندرا مودي نخست‌وزير هندوستان ترتيب داده،‌ فضايي ناخوشايند ايجاد كند. اين حركت همچنين پرونده جنجالي تاريخ استعمارگري بريتانيا را بارخواهد گشود و به افسانه‌هايي كه درباره كوه نور وجود دارد كه براساس آنها اين الماس تنها مي‌تواند در اختيار زنان و خدايان باشد و براي مردان بداقبالي به بار خواهد آورد،‌ دامن خواهد زد.

ديويد دي‌سوزا يكي از اعضاي گروه تيتو كه پشتيباني مالي اين جنبش براي بازگرداندن الماس كوه نور به هندوستان را به عهده دارد مي‌گويد اين الماس نمونه‌اي از آثارباستاني متعددي است كه تحت شرايطي مشكوك از هندوستان گرفته شده‌است. وي مي‌گويد استعمارگران ثروت هندوستان را غارت كرده و روح كشور را نابود ساخته‌آند. هنرپيشه باليوودي بوميكا سينگ از ديگر فعالان اين جنبش نيز مي‌گويد كوه نور تنها يك الماس 105 قيراطي نيست، بخشي از تاريخ و فرهنگ هندوستان است كه بدون ترديد بايد به خانه‌اش بازگردانده شود.

با اين‌همه دولت بريتانيا درخواست براي بازگرداندن اين سنگ ارزشمند كه از صدها سال پيش در اختيار خاندان سلطنتي بوده‌ را رد كرده‌است.

کد خبر 313040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha