شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی روستای تاریخی ثبت ملی شده ابیانه به همشهری گفت: برای نخستین‌بار جلوی ساخت‌وساز مغایر با معماری بافت تاریخی ابیانه در این روستای تاریخی گرفته شد.

ساخت و ساز ابیانه

احمد نجيبي گفت: طبقه دوم يكي از خانه‌هاي قديمي ابيانه كه قرار بود همخوان با بافت معماري اين روستاي تاريخي مرمت شود، توسط مالك تخريب و نوسازي و به ميدان اصلي روستاي ابيانه نيز تعرض شداما روز پنجشنبه با پيگيري‌هاي حقوقي حكم تخريب آن اجرا شد.

سرپرست پايگاه ميراث فرهنگي ابيانه گفت: سال 91 از مالك خانه شكايت شده بود و 2سال پيش نيز حكم تخريب بخش‌هاي نوسازي‌شده اين خانه اعلام شده بود اما تخريب انجام نشده بود تا آنكه اين حكم اجرا شد. نجيبي با تأكيد بر اينكه در ابيانه ساخت‌وساز مغاير با موازين ميراث فرهنگي صورت گرفته است، گفت: حدود 700مورد تخلف مرتبط با ساخت‌وساز در روستاي تاريخي ابيانه وجود دارد كه تعدادي از آنها تخلفاتي است كه درصورت ماندگاري مي‌تواند آسيب جدي به ابيانه بزند و موقعيت ثبت جهاني اين روستاي تاريخي را به خطر بيندازد.

وي ارتفاع بيش از حد مجاز ساخت‌وسازها، تغيير كاربري و ساخت‌وساز در محدوده‌هاي غيرمجاز را از تخلفات موجود در روستاي ثبت ملي شده ابيانه اعلام كرد و گفت: متأسفانه گرفتن حكم نهايي تخريب براي تخلفات ساخت‌وساز در ابيانه زمان‌بر است. سرپرست پايگاه ميراث فرهنگي ابيانه افزود: سيستم مستندسازي و پايش بافت تاريخي ابيانه به‌زودي راه‌اندازي مي‌شود و با پلاك‌گذاري يكايك خانه‌ها، تمامي سوابق كالبدي قديم و جديد آنها شناسايي و ثبت و نگهداري مي‌شود.

نجيبي گفت: حكم تخريب ساخت‌وساز ديگري در ابيانه وجود دارد كه قرار است به‌زودي اجرا شود، مگر آنكه مالك خود راضي به رفع تخلف شود. وي افزود: 3مورد ساخت‌وساز ديگر نيز وجود دارد كه به‌تازگي از آنها شكايت شده و تخريب آنها نيز در دست پيگيري است. او گفت: دسته ديگري از تخلفات مرتبط با استفاده از در و پنجره‌هاي فلزي است كه در يك برنامه دراز‌مدت بايد برطرف شوند چون استفاده از در و پنجره‌هاي فلزي براساس ضوابط ميراث فرهنگي در خانه‌هاي ابيانه ممنوع است و بايد در و پنجره‌هاي فلزي جاي خود را به درها و پنجره‌هاي چوبي بدهند.

کد خبر 312942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha