همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان گفت، اگر نیروهایی که سابقا و الان به افغانستان و سوریه فرستاده شدند جمع بزنیم، خواهیم دید این نیروها برای از بین بردن اسرائیل کافی بودند... می‌خواهند فلسطین را دشمن جلوه بدهند تا کسی دیگر احساس مسئولیت نکند.

nasralah

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سیدحسن نصرالله  دبیر کل حزب الله لبنان عصر امروز جمعه در سخنانی در «همایش بین‌المللی علمایی برای حمایت فلسطین» که در لبنان برگزار شد، گفت، تلاش کنونی در منطقه این است که مردم فلسطین را دشمن جلوه دهند و در قبال آن احساس بی‌اعتنایی و بی‌مسئولیتی ایجاد کنند تا دیگر کسی از قدس حمایت نکند.

دبیر کل حزب‌الله درباره این خطر هشدار داد و تأکید کرد که انتفاضه کنونی به حمایت نیاز دارد و این انتفاضه قادر است از مقدسات و مسجدالاقصی حمایت کند.

  • اسرائیل خط مقدم استکبار جهانی است

دبیرکل حزب الله که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: انتفاضه جدید مردم فلسطین را تبریک می گویم و باید بدانیم که این انتفاضه نیاز به حمایت همه جانبه دارد. آنچه امروز در فلسطین در جریان است نشان‌دهنده آگاهی و ایمان عمیق به گزینه مقاومت است... رژیم صهیونیستی از این انتفاضه غافلگیر شده است.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت که ‫اتفاقات امروز فلسطین همه را مقابل مسئولیت خود قرار می‌دهد. مسئله اصلی که به گذشته و آینده مربوط می‌شود و آنچه برای همه ما روشن است، این است که اسرائیل صرفا یک تولید صهیونیستی نیست بلکه اسرائیل طرحی بین‌الملی در راستای طرح استکبار چهانی است که در قلب منطقه کاشته شد.‬‎

وی با بیان اینکه ‫هرکس در فهم مبارزه کنونی دچار اشتباه شود، اشتباهی راهبردی کرده است ابراز داشت که ‫اسرائیل خط مقدم استکبار جهانی و نماینده طرح استعماری و استکباری است که منطقه و امت اسلامی را هدف قرار داده است‬.

  • برخی می‌خواهند نبرد با اسرائیل را منازعه فلسطین و اسرائیل جلوه بدهند

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اینکه ‫ارزیابی اشتباه برخی این است که مسئله فلسطین، نزاع فلسطینی اسرائیلی است، گفت: برخی می‌گویند آیا شما به نیابت از فلسطین مبارزه می‌کنید و از فلسطینی‌ها فلسطینی‌تر هستید؟‬‎ ‫پاسخ این است که آیا مسجدالاقصی مکان مقدس فلسطینی است یا اسلامی؟‬‎

وی افزود: ‫ما امروز در مبارزه می‌بینیم که طرف مقابل با تمام توان حصور دارد. اسرائیل به طور همه‌جانبه حمایت می‌شود. اگر امروز صدایی در حمایت از فلسطین منتشر میشود خاموشش می‌کنند مانند همین کاری که دارند با شبکه المیادین می‌کنند.

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد: ‫اسرائیل از هر فرصتی برای تقویت خود استفاده می‌کند و الان به بهانه توافق هسته‌ای پنج میلیون دلار کمک نظامی دریافت می‌کند‬.

‫سید حسن نصرالله در ادامه با انتقاد از موضع و عدم حمایت دنیای عرب و اسلام در مقابل جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی ، به جنگ‌های اسرائیل علیه امت اسلامی و مقاومت لبنان در سال 1988 و 1996 و جنگ 33 روزه و جنگ 2008 علیه غزه اشاره کرد و گفت دنیای عرب و اسلام کجا بود در این جنگ‌ها.

  • برای برخی شبهه شده که مسئولیتی در دفاع از فلسطین ندارند

نصرالله با اشاره به دلایل این وضعیت به چند مثال اشاره کرد و افزود که برخی دولت‌های عربی و اسلامی و حتی برخی جنبش‌ها و مردم متدین متقاعد شده‌اند که ما هیچ مسئولیتی در قبال فلسطین یا مسجد الاقصی نداریم و این مسئولیت خود مردم فلسطین است. برخی حتی ریشه‌ نظری برای آن تراشیده‌اند که ما هیچ مسئولیتی نداریم.

دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد: این مسئله واجب می‌کند که فکری بکنیم. حقیقتا برخی مردم برایشان شبهه شده است که آیا در قبال فلسطین مسئولیت دینی دارند. زمانیکه چنین مسئولیت روشنی مورد تشکیک قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که ما نیازمند تلاش علماء و تلاش دیگران هستنیم.‬‎

‫نصرالله خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که برخی می‌گویند که اسرائیل منبع خطر نیست و اسرائیل دیگر تهدید به شمار نمی‌رود. برخی دولت‌ها و حتی برخی از مردم و نخبگان چنین نظری پیدا کرده‌اند.

  • طرح اسرائیل بزرگ (از نیل تا فرات) ساقط شد

وی افزود: بله خطر اسرائیل کاهش پیدا کرده است. طرح اسرائیل بزرگ (از نیل تا فرات) ساقط شد اما اسرائیل اشغالگر که بخش‌هایی از خاک فلسطین و دیگران را اشغال کرده هنوز خطر و تهدید به شمار می‌رود و این نیز مسئله‌ای است که مسئولیت علماء و نخبگان را نشان می‌دهد.‬‎

‫نصرالله ادامه داد: اشتباه گرفتن دوست و دشمن نکته‌ای دیگری است که نمونه آن اسرائیل و ایران است. نکته بعد، اشتباه کردن در اولویت‌بندی‌هاست.

  • آیا افغانستان از فلسطین مقدس‌تر است؟

دبیر کل حزب‌الله در ادامه با مقایسه میان اعزام نیرو به افغانستان [برای مبارزه با شوروی سابق] و عدم انجام این کار برای فلسطین، گفت: انسان وقتی وضعیت امروز را نگاه می‌کند، به این می‌اندیشد که چطور در سابق مجاهدین را به افغانسان فرستادند و از اموال شخصی و ملی استفاده کردند اما چنین کاری برای فلسطین نکردند. آیا این سوال بزرگی نیست؟ این سوال پاسخ نیاز ندارد؟ آیا افغانستان از فلسطین مقدس‌تر است؟ به سوریه بنگرید. چطور نیرو اعزام کرده‌اند اما برای فلسطین این کار را نمی‌کنند؟.

نصرالله گفت: در افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان، نیجریه... اگر نیروهایی که به این کشورها فرستاده شدند جمع بزنیم، خواهیم دید که این نیروها برای از بین بردن اسرائیل کافی است. آیا این مسئله شایسته این نیست که کمی فکر کنیم و راه حلی بیابیم؟

  • می‌خواهند مردم فلسطین را دشمن جلوه دهند

دبیر کل حزب‌الله به نکته پنجم اشاره کرد و آن را مهم‌تر از بقیه خواند و گفت: ایجاد حالتی از دشمنی علیه مردم فلسطین است. برخی رسانه‌ها حالتی در میان مردم ایجام می‌کننند تا مردم فلسطین را دشمن وانمود کنند یا حداقل کسی به آن توجهی نکند و بگوید که آنچه برای مردم فلسطین اتفاق می‌افتد به ما مربوط نیست.

وی افزود: نکته انیجاست که برخی تلاش می‌کنند امت اسلام را به اینجا برسانند که مهم نباشد چه اتفاقی برای مردم فلسطین می‌افتد. مردمی که خانه‌شان خراب می‌شود مانند جنگ اخیر، خونشان مباح شمرده می‌شود؛ این اتفاقات مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

‫نصرالله در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در جنگهای اخیر می‌دیدیم که با مقاومت همدردی می‌کردند اما در جنگ اخیر فلسطین، برخی رسانه‌های عربی مقاومت را شماتت کردند... در اوایل دهه هفتاد، اینگونه وانمود کردند که ملت فلسطین دشمن اردن است. خیانت‌ها و توطئه‌هایی آن زمان شد. در مرحله‌ای از مراحل اتفاقات منطقه و در زمان جنگ عراق-ایران برخی تلاش کردند موضع ایران را دشمنانه علیه فلسطین نشان بدهند. در [حمله صدام به] کویت [و جنگ آمریکا]، ملت فلسطین تاوان [عملیات] «توفان صحرا» را دادند.

وی خاطر نشان کرد: هر چیز درست یا غلطی را مورد سوء استفاده قرار می‌دهند تا ملت فلسطین را دشمن جلوه دهند تا آن را از دایره عواطف و احساسات و از دایره احساس مسئولیت ما خارج کنند.

  • تلاش زیادی برای ایجاد فتنه مذهبی در منطقه می‌شود؛ نتیجه مبارزه پیروزی حتمی است

نصرالله در نکته بعد به فتنه مذهبی اشاره کرد و گفت: الان تلاش زیادی می‌شود برای ایجاد فتنه مذهبی در منطقه. تبلیغ می‌کنند که الان تهدید مسیحی‌ها، مسلمانان هستند. وانمود می‌کنند که در اسرائیل کسی هست که می‌تواند متحد آنان باشد. تلاش می‌کنند درگیری شیعه و سنی ایجاد کنند که همه چیز را در آتش خود بسوزاند. آنچه امروز در منطقه در جریان است نتیجه تروریسم تکفیری است که به همه چیز بُعد مذهبی داده است.

دبیر کل حزب‌الله در پایان پیشنهادی مطرح کرد و گفت: ما باید مشکل را بشناسیم و راه‌حل‌هایی برای آن بیابیم. ما باید تقسیم وظیفه و نقش کنیم و دست‌کم و حداقل این است که آسیب را به حداقل برسانیم. ما الان با نبرد اصلی روبه‌رو هستیم و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، نبرد اصلی با خسارت‌هایی رو به‌رو می‌شود و برای همین باید خسارت را به حداقل برسانیم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که ما به دور از همه اختلاف‌نظرها، خواستار حمایت همه‌جانبه از انتفاضه فلسطین هستیم . حفاظت از مقدسات مسئولیت و وظیفه همگان است. کمترین توانایی این انتفاضه حمایت از قدس و مقدسات است. ما اعتقاد داریم که پیروزی حتمی، نتیجه نهایی این مبارزه است.

کد خبر 312849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha