چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه از یک بحث تخصصی و فنی حسابرسی می‌شود ماهیگیری سیاسی کرد، می‌توانید به نحوه انعکاس گزارش حسابرسی روز یکشنبه شورای شهر تهران درباره اراضی عباس‌آباد مراجعه کنید.

مناطق تهران

مواد لازم هم خيلي ساده است اول بايد از ميان همه صحبت‌هاي فني و كارشناسي بگرديد و الفاظ عجيب و غريبي مثل «نكبت» و «ياغي‌گري» را پيدا كنيد كه معلوم نيست با چه هدفي مطرح شده و دوم هم آنكه بگرديد و يك رقمي را كه از روي هوا مطرح مي‌شود مثلا چندهزارميليارد را پيدا كنيد و سوم هم آنكه تا جايي كه ممكن است به اصل موضوع بي‌اعتنا باشيد و به دفاعيات مقامات مسئول هم توجهي نكنيد كه مي‌گويند اين واگذاري مستند قانوني دارد و زمين مورد اشاره هم به بخش خصوصي واگذار نشده است. تبريك عرض مي‌كنيم حالا شما توانستيد به خوبي ماهيگيري سياسي از يك گزارش فني حسابرسي را آموزش ببينيد.

بله، اين ماجراي قابل تأسف و تأثري بود كه در 2 روز گذشته به‌وقوع پيوست. حسابرسي از زيرمجموعه‌هاي شهرداري تهران كه تا قبل از دوره حاضر اصلا سابقه نداشته و يك برگ گزارش حسابرسي سال‌هاي گذشته را نمي‌توان پيدا كرد حالا به موقعيت و جايگاهي رسيده است كه بر سر يك مغايرت و اختلاف برداشت از مستند قانوني هياهويي به پا مي‌شود و البته مثل هميشه افرادي هم كه مترصد فرصتي براي شهرت يا ماهيگيري سياسي هستند تلاش مي‌كنند تا از اين نمد كلاهي براي خود ببافند. اما ماجرا چيست؟

  • رقم خيالي

مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد درخصوص رقم اعلامي 2200ميليارد توماني ذكر شده بابت واگذاري بخشي از اراضي عباس‌آباد كه از سوي يكي از اعضاي شوراي شهر مطرح شده بود، گفت: اين رقم در هيچ قسمت از گزارش حسابرسي ذكر نشده و برداشتي اشتباه از اين گزارش است.

اردشير نوريان با بيان اين مطلب به همشهري گفت: ماده 9قانون تشكيل شركت نوسازي عباس‌آباد كه در تاريخ1350.3.15به تصويب مجلس شوراي ملي رسيده و از نظر سلسله مراتب قانوني از بالاترين اعتبار لازم برخوردار است، در ارتباط با بحث فروش املاك به صراحت اعلام مي‌كند: شهرداري نمي‌تواند عين و يا منافع املاك مذكور در اين قانون را واگذار نمايد مگر با دريافت بها و رعايت نقشه جامع شهر كه در اين صورت براي واگذاري به خريدار بايد بر مبناي قيمت تمام‌شده به اضافه 20درصد دريافت كند. به‌عبارتي در ماده 9 كه بخشي از 13ماده مصوب مجلس است و معتبرترين بخش اسناد قانوني شركت اراضي عباس‌آباد به شمار مي‌رود، فروش املاك اراضي عباس‌آباد را مشروط به رعايت طرح جامع مجاز دانسته است.

به گفته نوريان، اساسنامه شركت نوسازي اراضي عباس‌آباد دومين سند قانوني اين اراضي به شمار مي‌رود. اين در حالي است كه در بخش وظايف شركت و در ادامه در بند ت ماده5اساسنامه شركت نوسازي عباس آباد كه مصوب1353.9.2هيأت وزيران است، عنوان شده: فروش و اجاره اراضي و مستحدثات؛ مجزا و مجتمعا با رعايت مفاد ماده 9قانون تشكيل شركت نوسازي عباس آباد است. به‌عبارت ساده‌تر در بند ت ماده 5اساسنامه شركت كه به ماده 9مجلس اشاره دارد، تأكيد مي‌كند فروش و رهن و اجاره اراضي براساس مفاد قانوني ميسر است.

وي همچنين با اشاره به سند راهبردي اراضي عباس‌آباد نيز يادآور شد: در بند 2.1 اصلاحات و تعارف سند راهبردي اراضي عباس آباد كه راهبردهاي توسعه‌اي اين اراضي را در قالب مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري تبيين مي‌كند، با اشاره به مالكيت عمومي اراضي عنوان مي‌كند:

هرگونه خريد و فروش، واگذاري و تملك، دخل و تصرف و نظاير آن به هر صورتي كه مالكيت و دسترسي عمومي بر آن را مخدوش و محدود نمايد، تحت هر شرايطي منع است. اردشير نوريان يادآور شد: به‌عبارتي اين قانون به اين مسئله اشاره دارد كه اگر قطعه‌اي از اين زمين از اراضي عباس‌آباد جدا يا منتزع شود، خلاف قانون است اما اگر براساس راهبرد طرح جامع اراضي عباس آباد اعياني يا سطوحي را به كاربردهايي كه در طرح جامع براي اراضي درنظر گرفته شده؛ اختصاص داديم، اين اقدام منعي نخواهد داشت.

  • واگذاري مطابق با سند راهبردي

مديرعامل شركت نوسازي اراضي عباس‌آباد در ادامه با اشاره به واگذاري 80هزار مترمربع از زمين اراضي عباس‌آباد تأكيد كرد: اين اقدام در جهت اهداف جامع اراضي بوده كه بر مبناي آن ايجاد پاركينگ‌ها و سرانه‌هاي خدماتي تجاري مورد نياز اراضي تأمين شود. اردشير نوريان همچنين در واكنش به برخي اظهارات مبني بر اينكه شهرداري به زمين‌هاي اراضي چوب حراج زده است، يادآور شد: رقم 2هزار و 200ميليارد تومان در هيچ قسمت از گزارش حسابرسي ذكر نشده و برداشتي اشتباه از اين گزارش است. اين زمين به 400ميليارد تومان در ازاي ثمن زمين و هزينه‌هاي قانوني زمين، واگذار شده است.

  • برخوردها دور از هياهو باشد

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جلسه ديروز شوراي شهر نيز درباره حسابرسي شركت‌هاي وابسته به شهرداري نكاتي را مطرح كرد. وي با اشاره به اينكه هنوز حسابرسي سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران به سرانجام نرسيده است، گفت: اظهارنظر درباره نتايج حسابرسي زود است.

از نظر چمران در حسابرسي‌ها همه‌‌چيز باهم ديده مي‌شود؛ هم نقاط ضعف و هم پيشرفت‌ها. درنهايت نيز پيشنهادهاي اصلاحي مطرح مي‌شود و تخلفات احتمالي نيز به مراجع ذيصلاح ارجاع داده مي‌شود بنابراين نبايد اين موارد را بزرگ كرد يا زيادي روي آن مانور داد. اين روش‌ها اساسا با حسابرسي سازگار نيست.

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران نيز پيشنهاد كرد گزارش‌هاي حسابرسي شهرداري تهران در صحن علني شورا بررسي شود. وي درعين حال از سياسي شدن گزارش‌هاي حسابرسي انتقاد كرد و آن را ظلم به مردم دانست. اين در حالي است كه برگزار شدن علني جلسات حسابرسي شورا از سوي مختاباد، حكيمي پور، مسجد جامعي و انصاري نيز مطرح شد.
اسماعيل دوستي نيز در اين باره گفت: به هيچ عنوان با جوسازي رسانه‌اي موافق نيستم. به گفته اين عضو شوراي شهر تخلفي اتفاق نيفتاده است. از اين‌رو ايراداتي كه وارد است بيشتر مغايرت دو شيوه حسابرسي است.

عباس جديدي عضو كميسيون نظارت و حقوقي نيز خواستار دقت در انتخاب ذيحسابان شد و گفت: «متأسفانه نگاه نقادانه اعضاي شوراي شهر در حسابرسي‌ها صرفاً بر شهرداري تهران متمركز شده است. اين درحالي است كه در وهله اول ذيحساباني كه خودمان انتخاب مي‌كنيم، بايد مورد نقد قرار بگيرند.» به نظر جديدي، متأسفانه در انتخاب ذيحسابان دقت لازم صورت نمي‌گيرد و تحصيلات آنها مرتبط با كارشان نيست و همين امر باعث به چالش كشيده شدن حسابرسي‌ها شده است.

ديروز همچنين مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهرتهران در سخناني ضمن تأكيد بر اينكه شورا با هر تخلفي قاطعانه برخورد خواهد كرد، گفت: «حسابرسي از شركت‌هاي شهرداري به همت شوراي اسلامي شهر تهران انجام مي‌شود و شورا با تخلفات به‌صورت قاطعانه برخورد مي‌كند چرا كه حق بيت‌المال و مردم است.» وي با اشاره به حسابرسي شركت‌هاي تابعه شهرداري تهران گفت: «موضوع حسابرسي‌ها سال‌هاي زيادي در شهرداري وجود نداشت و اصل انجام اين كار از حدود 10سال پيش و با پيگيري شورا و شهرداري صورت پذيرفته است.»

نظر طلايي اين بود كه درهر سازماني با حجم بالاي عمليات مالي بالا احتمال تخلف وجود دارد كه برخي از اين تخلفات ناشي از ساختارها و سيستم‌هاي مالي و برخي عمدي است. با وجود اين هرجا تخلفي صورت بگيرد شورا و شهردار تهران به همراه معاونان قاطعانه با آن برخورد خواهند كرد.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين، گفت: «اين را هم درنظر داشته باشيد كه حسابرسي يك امر تخصصي و علمي است و در آن از اصطلاحاتي استفاده مي‌شود كه معاني علمي خاص دارند بنابراين چه بسا طرح اين واژه در محافل عمومي معاني غيراز آنچه مراد و مقصود است، برداشت شود.» وي خواستار پرهيز از هياهو شد و گفت: «اينكه بخواهيم در برخورد با تخلفات به‌صورت مچ‌گيري عمل كنيم هيچ مشكلي از مردم حل نخواهد كرد و صرفا با متهم كردن نمي‌توان به سر منزل مقصود رسيد.» وي پيشنهاد كرد: «ما نيازمند تشكيل كميته‌هاي تخصصي شورا و شهرداري براي بررسي مجدد و به دور از بزرگ‌نمايي اين مسائل هستيم.»

مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نيز درباره حسابرسي شركت‌ها و نهادهاي شهرداري تهران اين امر را كاري دقيق و علمي دانست كه در تمام ارگان‌ها بايد اجرايي شود. وي با بيان اين مطلب به همشهري افزود: «من روز دوشنبه گذشته نكته‌اي را مطرح كردم كه برخي به‌صورت گزينشي از آن در رسانه‌ها استفاده كردند و خطاي اخلاقي صورت گرفت.»شاكري تأكيد كرد: «وظيفه حسابرس مراجعه به اسناد است.

اين در حالي است كه گاهي برخي رفتارها و تدبيرهاي مديريتي صورت مي‌گيرد كه از نظر حسابرس تخلف است. به‌عنوان مثال شايد اعتبار پروژه‌اي به‌دليل تعطيلي يا توقف در پروژه ديگري استفاده شود كه اين امر در دولت نيز وجود دارد.» اين عضو شوراي شهر يادآور شد كه حسابرسي يك فرصت مديريتي است نه تهديد. اينكه برخي با اين ابزار به‌دنبال تهديد هستند قصد طرح كينه‌هاي سياسي را دارند. البته مخاطبان نيز توجه كافي داشته و مي‌دانند كه تا كجاي كار علمي است و از كجاي كار اهداف سياسي مطرح مي‌شود.

  • در عباس‌آباد چه خبر است؟

در دهه70 آنچه در اراضي عباس‌آباد اتفاق افتاد اين بود كه در اين مجموعه سطوح اداري و حضور وزارتخانه‌ها و اماكن اداري در اين اراضي در حال تجميع شدن بود و زمين‌ها با اين هدف به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها واگذار شد كه اين مسئله باعث به‌وجود آمدن مغايرت‌هايي با طرح جامع اراضي عباس آباد شد. اين در حالي است كه منطقه عباس آباد، در طول يك سال گذشته، نخستين انتخاب شهروندان تهراني براي گذران اوقات فراغت بوده است.

پل طبيعت، گنبد مينا، بوستان آب و آتش، بوستان نوروز، بوستان طالقاني و باغ موزه دفاع‌مقدس در اين مجموعه جاذبه بسياري به اين منطقه داده است. تنها در سال گذشته بيش از نيم ميليون نفر از پل طبيعت بازديد كردند كه اين ميزان استقبال از يك طرح شهري، بسيار قابل توجه است. ضمن اينكه پل طبيعت در فاصله يكساله از زمان افتتاح توانسته است 6جايزه معتبر جهاني را دريافت كند. همچنين مجموعه گنبد مينا، پروژه نيمه‌تمامي بود كه در سال 93به بهره‌برداري رسيد.

گذر فرهنگ كه نقطه اتصال بين باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ كتاب است، فضايي بسيار مفرح را فراهم آورده است. درياچه هنر نيز هم‌اكنون در دست آبگيري است. از طرفي توسعه فضاهاي عمومي، توسعه نزديك به 40هكتار از فضاي سبز در عباس آباد، تكميل پروژه پانوراماي بيت المقدس كه روزهاي پاياني‌اش را مي‌گذراند.

مديركل حقوقي شهرداري تهران فروش بخش‌هايي از اراضي عباس آباد را كاملا قانوني و براساس مصوبه هيأت وزيران دانست و گفت: آنچه در قانون منع شده، واگذاري اين اراضي به بخش خصوصي بوده است، درحالي‌كه اينجا به بانك واگذار شده است كه سهام آن را بخش عمومي و دولتي در اختيار دارند.

نادر نوروزي درباره اظهارات مقام معظم رهبري مبني بر عدم‌فروش اراضي عباس‌آباد نيز بيان كرد: فرمايشات مقام معظم رهبري و فرامين ايشان هميشه در صدر اقدامات شهرداري بوده و درباره اراضي عباس آباد نيز به همين منوال بوده است. تدبير مقام معظم رهبري اين بوده است كه در اراضي عباس آباد ساخت‌وساز خصوصي صورت نگيرد كه اين اقدام اصلا صورت نگرفته است و از اين به بعد نيز صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 312587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha