دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

نیلوفر قدیری : یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین رای‌گیری‌های ترکیه این هفته برگزار شد و نتیجه آن برخلاف همه پیش‌بینی‌ها، با پیروزی گسترده حزب عدالت و توسعه رقم خورد.

اين حزب از يك دهه پيش بي‌دردسر يكي بعد از ديگري انتخابات‌هاي مختلف محلي و سراسري را مي‌برد. اما اوضاع از 2سال پيش براي اين حزب به خوبي پيش‌ نرفت. اكنون با اين انتخابات، حزب عدالت و توسعه نتيجه ضعيف انتخابات بهار امسال را جبران كرد و اكثريت پارلماني براي تشكيل دولت به تنهايي را به‌دست آورد. اما اهميت ديگر اين انتخابات، وضعيت كنوني منطقه و نقش و موقعيت تركيه در آن است. نه‌تنها كشورهاي منطقه بلكه آمريكا و اروپا هم از نزديك چشم به اين انتخابات دوخته بودند تا ببينند در نتيجه آن، با چه تغييري در سياست‌هاي تركيه روبه‌رو خواهند شد.

سياست داخلي و خارجي دولت تركيه بعد از اين انتخابات و به‌ويژه بعد از تحولات بي‌سابقه ماه‌هاي اخير در داخل تركيه، با تغييراتي روبه‌رو خواهد شد. دولت اردوغان و داووداوغلو، دولت 3 سال پيش نخواهد بود. اين را مي‌توان از لحن آشتي‌جويانه داووداوغلو در نطق پيروزي يكشنبه‌شب در قونيه خطاب به طرفدارانش دريافت. آن حريف‌طلبي كه هميشه در سخنان او و اردوغان به‌ويژه بعد از بردهاي انتخاباتي وجود داشت اين بار ديده نمي‌شود.

سخنان او با هدف مرهم‌گذاشتن بر زخم‌هايي بيان مي‌شد كه تركيه طي يك سال گذشته متحمل شده است؛ زخم‌هايي كه بسياري در داخل و خارج اين كشور، دليل آن را حزب عدالت و توسعه مي‌دانند. اين حزب و شخص اردوغان با ايجاد بحران، وارد شدن به جنگ با كردها و دامن زدن به جنگ سوريه، برنامه ايجاد آشوب براي برد انتخابات را دنبال كرد و موفق هم شد. هدف اردوغان اين بود كه به ترك‌ها نشان دهد اگر به حزب او رأي ندهند كشور دچار جنگ داخلي مي‌شود.

اين هدف اكنون محقق شده اما از اين به بعد ادامه اين وضعيت به سود اردوغان و حزبش نيست. اين حزب با شعار رونق اقتصادي، تأمين امنيت و ثبات به قدرت رسيد و يك دهه گذشته را در قدرت ماند. اكنون اگر تنش داخلي با روزنامه‌نگاران، احزاب مخالف و اقليت‌ها ادامه يابد، افول اقتصادي كه مدتي است آغاز شده تشديد مي‌شود. استراتژي ايجاد آشوب براي برد انتخابات، هر بار قابل تكرار نيست. بنابراين به‌نظر مي‌رسد دولت اردوغان با لحني ملايم‌تر در مقابل مخالفان داخلي‌اش پيش‌ برود. از سوي ديگر باتوجه به تأثير مستقيمي كه بحران سوريه بر تركيه گذاشته‌ و تغيير اندكي كه در سياست آنكارا در قبال بحران سوريه در همين هفته‌هاي اخير شاهد بوديم، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين تغيير با شيب ملايم ادامه مي‌يابد. سياست تركيه عليه سوريه دست‌كم در لحن، از سياست ستيزه‌جويانه عربستان فاصله گرفته‌است.

کد خبر 312429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha