دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: امروز نظام سلامت همه دنیا نگران جمعیت چند صد میلیونی بیماران روانی و مصرف بالای انواع داروهای آرام‌بخش است.

آرامش

 با مطالعاتي كه روانشناسان كرده‌اند؛ امروز نقش دين در كنترل عواطف، هيجانات، روابط درون فردي و اجتماعي، بسيار اثرگذارتر از تصور ماست و مي‌تواند منجر به استفاده كمتر از انواع داروهاي آرام‌بخش شود. توان تحمل سختي‌ها و تسلط بر خود، مهارت مهمي است كه حتي فقط در تك جمله «ما رايت الا‌جميلا» حضرت زينب(س) به خوبي مي‌توان ديد. اگر به غير از دارو و درمان با قرص‌ها، به‌دنبال راه‌هاي ديگر رسيدن به آرامش هستيد؛ اين راهكارها را بخوانيد.

  • روح‌تان را قوي كنيد

آرامش، احساس خوشايند دروني است كه رضايت خاطر به همراه دارد. افراد آرام از زندگي لذت بيشتري مي‌برند و توان كنترل بر خود و تصميم‌گيري بهتري را هم از خود نشان مي‌دهند. اين صفت مهم با توان روحي هر فرد ارتباط زيادي دارد و نتيجه قوي بودن روح يك فرد است. فكرش را بكنيد؛ در صحنه عاشورا حضرت زينب(س) اين همه داغ ديدند و بعد در اسارت، مسئول مراقبت از زنان و كودكان زخمي و داغديده شدند اما وقتي با تمسخر و طعنه ابن‌زياد در كوفه روبه‌رو شدند كه ديدي چه بلايي به سرتان آورديم و...! با صداي محكمي فرمودند: «من جز زيبايي چيزي نديدم». اين قدرت جز با داشتن تكيه‌گاه خدايي در توان هيچ انساني نيست اما اين پيشنهاد‌ها هم براي افزايش روحيه براي آرامش‌خواهي مناسب است:1- هدف‌گذاري مي‌تواند قدرت روحي و جسارت پذيرش سختي را بالا ببرد. براي خودتان هدف كوتاه‌مدت و بلندمدت بگذاريد. 2- به منبع آرامشي تمام نشدني مثل اهل‌بيت(ع)، ذكرهايي شبيه به «الابذكر‌الله تطمئن القلوب» و... متصل شويد. 3- اگر موضوعي منشا نگراني شماست در وهله اول به فكر حل آن باشيد تا بتوانيد ريشه‌اي حل كنيد. 4- تمرين‌هاي روحي مفيدي را انجام بدهيد تا قدرت تسلط بر نفس‌تان بالا برود مثلا با پرهيز از غذاهايي كه برايتان ضرر دارد اما دائم هوس خوردن آن‌را مي‌كنيد، شروع كنيد.

  • به فكر بدن سالم باشيد

عالمان ديني بدن را مثل مركبي مي‌دانند كه اگر مي‌خواهيد سوار بر آن در راه كمال و بندگي برويد بايد در ابتدا آن‌ را قوي و پروار كنيد. به كمك چنين راه‌هايي قدرت جسمي خود را بالا ببريد تا بدنتان كمك‌كننده روحتان شود:1- طي روز يك برنامه چند دقيقه‌اي براي ورزش بگذاريد.اين فعاليت از يك طرف قواي بدن را بالا مي‌برد و از طرف ديگر با تقويت همت به كسب آرامش كمك مي‌كند.2- در سفارشات طب سنتي توجه همزمان به روح و بدن بيشتر است پس تا مي‌توانيد به جاي درمان‌هاي دارويي از طبيعت كمك بگيريد مثلا امروزه نقش سبزي‌هاي منيزيم‌دار مانند اسفناج، ريحان و كلم‌ها، ماهي، تخم‌كدو، شير، شكلات تلخ و نوشيدني‌هايي مثل شربت گلاب و گل گاوزبان در آرامش‌بخشي ثابت شده است. 3- نوع تنفس و محل تنفس در آرامش‌تان مهم است.اگر به فضاي باز و طبيعت دسترسي نداريد مي‌توانيد جلوي يك آكواريوم كه خود نقش خيلي خوبي در آرامش‌دهي دارد يا يك تصوير زيبا، جمله زيبا و...تمرين تنفس عميق كنيد.4- بعضي عادت‌ها هم مي‌تواند در به هم زدن آرامش مؤثر باشد. پوشيدن لباس‌هاي تنگ، سيگار كشيدن، تكان دادن دائم غيرارادي پا و... . ترك اين عادت‌ها زمان مي‌خواهد اما گام به گام با حذف اينها حال بهتري پيدا مي‌كنيد.

کد خبر 312358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha