مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

نعیمه موحد: رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه بهشتی می‌گوید: طی ۱۵سال اخیر بر پایه نتایج آزمایش‌ها، یک میلیون مبتلا به سرطان در کشور ثبت شده است اما برخی از مبتلایان به سرطان که در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند آمارشان مشخص نیست.

نسخه الکترونیک، درد آمار را هم درمان می‌کند

بحران «نبود آمار دقيق در وزارت بهداشت» اين هفته فاطمه هاشمي، رئيس بنياد امور بيمارهاي خاص را نيز به واكنش واداشت تا وي بيان كند كه متأسفانه به‌دليل نداشتن آمار دقيق از مبتلايان به اوتيسم، خدمات به همه مبتلايان به اين بيماري ارائه نمي‌شود و آمارها نشان مي‌دهد كه فقط 4هزار نفر از خدمات مختلف بهره‌مند مي‌شوند كه بسيار ناچيز است. آمار مبتلايان به ديابت نيز دقيق نيست و به‌طور مثال وزيربهداشت اين افراد را حدود 5ميليون نفر تخمين مي‌زند. ديابت يك بيماري ارثي نيز هست و اطلاع نداشتن بسياري از افراد از زمينه ابتلا به آن به‌خاطر نبودن آمار مطمئن، به نظام سلامت هزينه تحميل خواهد كرد. درهمين زمينه آمار رئيس انجمن ديابت ايران 2ميليون بيشتر از وزير است؛ «شمار مبتلايان به ديابت در ايران نسبت به 25سال گذشته، سه‌برابر شده است به‌گونه‌اي كه درحال حاضر بيش از 7ميليون نفر ديابتي در كشور وجود دارد.»

اما تنها مشكل، نبود آمار قابل استناد در زمينه بيماري‌ها نيست. وزارت بهداشت درباره درآمد پزشكان و ماليات آنان نيز هيچ‌گاه به رقم قابل توافقي با اين قشر نرسيد. ارديبهشت‌ماه سال‌جاري قائم‌مقام وزير بهداشت اعلام مي‌كند كه در زمان حاضر متوسط كل درآمد يك پزشك متخصص در بخش دولتي 12.5 تا 12.7ميليون تومان است و به فاصله چندماه وزيربهداشت، دريافتي يك پزشك متخصص دانشگاه تهران را 3.5ميليون تومان اعلام مي‌كند و درادامه صحبت‌هايش مي‌گويد: اشخاصي كه همه ساعت‌هايشان در دانشگاه هستند و حتي اجازه تأسيس مطب نيز ندارند، 7ميليون تومان حقوق مي‌گرفتند كه ما آن را به 12ميليون تومان افزايش داديم.

از طرف ديگر قائم‌مقام وزيربهداشت كه در گفت‌وگو با رسانه‌ها درآمد يك پزشك عمومي را به‌مراتب از متوسط درآمد يك پزشك متخصص كمتر دانسته بود، درجايي ديگر عنوان مي‌كند: عموم پزشكان عمومي درآمد بالايي ندارند و از يك تا 1.5 ميليون بيشتر درآمد ندارند و ممكن است پايين‌تر هم باشد. اما رئيس انجمن پزشكان عمومي مي‌گويد: ميانگين دريافتي پزشكان عمومي 17ميليون تومان است. مشخص نبودن ميزان دقيق درآمد پزشكان، مشكلات آماري ميزان ماليات آنها را نيز به‌دنبال دارد. براساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان امور مالياتي كشور، سرانه ماليات تشخيص‌داده‌شده پزشكان توسط مأموران مالياتي بيش از 3برابر ماليات اظهارشده توسط خود پزشكان بوده است.

يكي از اهداف پرونده الكترونيك سلامت كه اين روزها وزير بهداشت از اجرايي‌شدن آن تا يك‌سال آينده خبر مي‌دهد، آن هم درحالي‌كه آخرين بار در آذر سال قبل، دكتر رياضي، مشاور از اتصال همه بيمارستان‌هاي دولتي به سامانه پرونده الكترونيك خبر داده بود، استفاده از آمارهاي متقن در رسيدن به پيشگيري و درمان بيماري‌هاست. سلامت الكترونيك در جهان از دهه 60ميلادي در زمينه بستري و از دهه 80ميلادي در زمينه خدمات سرپايي آغاز شد و نتايج بسياري از تحقيقات دنيا امروزه با مراجعه به اطلاعات وسيع پرونده‌هاي الكترونيك بيماران كه طي سال‌ها جمع‌آوري و ثبت الكترونيك شده است، به‌دست مي‌آيد. «سپاس» يا (سامانه پرونده الكترونيك سلامت ايران)، به‌منظور يكپارچه‌سازي اطلاعات سلامت شهروندان در سطح كشور توسط مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت تعريف شده است. برمبناي آمار و اطلاعات موجود، آخرين اقدامات وزارت بهداشت در اين زمينه اين است كه حدود 38ميليون پرونده الكترونيك سلامت تشكيل شده‌است. حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت مجلس مي‌گويد: پرونده الكترونيك در حوزه سلامت، مي‌تواند در زمينه اطلاع‌رساني و آمارگيري نقش اساسي بازي ‌كند. خضري، ديگر عضو اين كميسيون نيز معتقد است كه پرونده الكترونيك مصرف سرانه دارو را به‌طور دقيق به ما نشان مي‌دهد. از نتايج اين طرح دستيابي به آمارهاي نوع بيماري‌هاي شايع در كشور، نحوه تشخيص‌ها و داروها و اقلام مورد نياز و مورد نظر پزشكان است. پرونده الكترونيك سلامت همان طرحي است كه از آن به‌عنوان «گمشده نظام سلامت» نام‌برده مي‌شود و از سال 74 در دستور كار دولت‌ها قرار گرفته و حتي از سال 87 در برنامه پنجم توسعه نيزگنجانده شده اما طي اين سال‌ها به دلايل گوناگون به مرحله كامل اجرا نرسيده است و تمام اهداف و مقاصد خود را نيز در اين بين بلاتكليف و سرگردان گذاشته است.

  • جاي خالي پرونده الكترونيك سلامت

پرونده الكترونيك سلامت، قسمتي از طرح «پزشك خانواده» است كه در آن هر ايراني يك پزشك دارد كه حتي قبل از تولد مسئول مراقبت از اوست. پزشك خانواده، اطلاعات مربوط به بيماري‌ها و خدمات درماني ارائه شده به بيمار را در پرونده الكترونيك وي ثبت مي‌كند تا با رعايت اصول محرمانه بودن و امنيت اطلاعات جايگزين نسخه‌هاي كاغذي از بين رونده شود.

  • جوان: 400هزار كودك سوءتغذيه اي داريم، وزارت بهداشت : صحت ندارد

زماني كه رامبد جوان در برنامه «خندوانه» طرح هم‌سفره را معرفي كرد و از وجود ۴۰۰ هزار كودك داراي سوءتغذيه در كشور خبر داد، وزارت بهداشت اين عدد را نادرست دانست و رئيس روابط عمومي وزارت بهداشت گفت: آنچه در اين برنامه اعلام شده مربوط به اختلاف نظر آماري از سوي 2مرجع در كشور است كه مسئوليت آن متوجه برنامه خندوانه نيست.

کد خبر 312319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha