خبر جدا شدن سر یک نوزاد هنگام تولد در بیمارستانی در شهرستان جیرفت باعث وحشت و نگرانی مردم این منطقه شد، اما در بررسی‌های قضایی مشخص شد حقیقت ماجرا با آنچه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، تفاوت زیادی دارد.

دادستان جیرفت

از چند روز پيش خبري در رسانه‌هاي محلي استان كرمان و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه از جدا‌شدن سر نوزادي در هنگام تولد در بيمارستان جيرفت حكايت داشت. در اين خبر آمده بود، خانمي كه براي تولد فرزند خود به بيمارستان مراجعه كرده بود، به طرز فجيعي با مصيبت از دست دادن نوزاد خود مواجه شد. اين زن كه از اتباع افغاني است، 17مهرماه براي زايمان راهي بيمارستان شد اما در جريان عمل سزارين، به‌خاطر اشتباه پزشكي، سر نوزاد از تنش جدا شد. تيم پزشكي نيز در اتاق عمل پس از خارج كردن كامل نوزاد، سر را به تن بخيه زده و به زن جوان اعلام كردند كه نوزادش فوت كرده است.

انتشار اين خبر بازتاب گسترد‌‌ه‌اي بين مردم داشت و نگراني‌هاي زيادي را به‌وجود آورده بود. كار به‌جايي رسيد كه پاي دادستان جيرفت و بازرسان سازمان نظام پزشكي نيز به ماجرا باز شد تا اينكه در بررسي‌هاي دقيق و قضايي مشخص شد كه ماجرا يك عمل جراحي براي نجات جان مادر بوده است.

مجيد رستمي، دادستان عمومي و انقلاب جيرفت روز گذشته در گفت‌وگو با همشهري گفت: اين ماجرا از زماني شروع شد كه يك زن تبعه افغانستان براي وضع حمل به بيمارستان جيرفت مراجعه كرد. پزشكان پس از معاينات اوليه متوجه شدند كه جنين به‌دليل ابتلا به نوعي بيماري خاص در رحم مادر فوت كرده و اين بيماري به‌گونه‌اي بود كه باعث بزرگ شدن سر جنين شده بود.

وي ادامه داد: زن افغان وقتي در بيمارستان بستري شد كه جنين در آستانه تولد بود. با اين حال وضعيت او به‌گونه‌اي بود كه پزشكان پس از معاينات تخصصي حدس زدند كه ممكن است هنگام تولد باعث صدمه وارد كردن به مادر و حتي مرگ او شود. آنها تنها راه نجات زن باردار را بريدن سر جنين مرده مي‌دانستند تا پس از آن بتوانند بخشي از بدن را كه درصورت زايمان طبيعي به مادر آسيب مي‌زد، از طريق سزارين از بدن مادر خارج كنند. به همين دليل همه اين اتفاقات را صورتجلسه كرده و با اعلام به مرجع قضايي، در نهايت اين عمل جراحي انجام و جنين فوت شده از بدن مادر بيرون كشيده شد. پس از آن نيز پزشكان سر جنين را به بدنش بخيه زدند اما متأسفانه پدر نوزاد فوت شده زماني كه براي ديدن آن رفته بود، از آن عكس تهيه و اين عكس را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كرده بود.

رستمي با بيان اينكه به‌دنبال انتشار اخباري مبني بر جدا شدن سر نوزاد هنگام تولد رسيدگي به اين پرونده را شخصا به‌عهده گرفته است، گفت: در اين مدت مسئولان بيمارستان و حتي پزشك جراح نيز احضار شدند. در تحقيق از آنها و بررسي مدارك بيمارستاني مشخص شد كه همه اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي دروغ بوده و جنين پيش از اينكه به دنيا بيايد مرده بود و پزشكان براي نجات جان مادر مجبور به جراحي جنين شده بودند.

وي ادامه داد: اين مادر بار نهم يا دهمي بود كه وضع حمل مي‌كرد و تا پيش از اين همه فرزندانش را در داخل خانه به دنيا آورده بود. به همين دليل هنگام بارداري به پزشك مراجعه نكرده بود و اگر اين كار را انجام مي‌داد بي‌شك در سونوگرافي و معاينات پزشكان، بيماري جنين و رشد غيرطبيعي او در رحم مادر شناسايي مي‌شد.

  • تحقيقات ادامه دارد

به‌گفته دادستان جيرفت، در حال حاضر جنين فوت شده براي مشخص شد علت مرگ(نوع بيماري) در اختيار پزشكي قانوني قرار گرفته و بررسي‌ها نشان مي‌‌دهد كه شايعات منتشر شده درباره وضعيت بد مادر پس از عمل جراحي نيز صحت نداشته است. وي به مردم اطمينان داد كه دستگاه قضايي با دقت به پرونده‌هاي قصور پزشكي رسيدگي و درصورت مشاهده هرگونه كوتاهي با مقصران برخورد مي‌كند.

کد خبر 312303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha