یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و پیتر مائورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای نخستین‌بار با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به وضعیت بحرانی جهان، گسترش جنگ و درگیری و تأثیر آن بر زندگی مردم عادی در جهان هشدار دادند و از کشورهای جهان خواستند برای کاهش آلام بشریت دست به اقدام فوری بزنند.

جنگ سوریه بیش از ۲۰۰ هزار کشته به جا‌ گذاشته است.

رؤساي اين دو نهاد بين‌المللي ديروز در اقدامي بي‌سابقه در ژنو دركنار هم ايستادند تا به رهبران سياسي جهان هشدار دهند كه در برابر بحران‌هاي بين‌المللي «فلج» شده‌اند. بان كي مون بي‌تفاوتي رهبران دنيا در قبال وضعيت كنوني جهان را «به تمسخر گرفتن فلسفه وجودي سازمان ملل» دانست و از كشورهاي جهان خواست براي نجات غيرنظاميان از درگيري‌هاي جاري دست به اقدام فوري و مشخص بزنند.

پيتر مائورر با اشاره به وضعيت آوارگان جهان، شرايط كنوني را بي‌سابقه خواند و گفت: «تاكنون هيچگاه جهان اين همه آواره به‌خود نديده و دنيا تا اين حد مصيبت زده نبوده است.» مائورر با اشاره به درگيري‌ها در افغانستان، عراق، نيجريه، سودان جنوبي، سوريه، يمن و ديگر نقاط جهان گفت:

«نيروهاي درگير در اين جنگ‌ها ابتدايي‌ترين اصول انسانيت را هم زير پا مي‌گذارند و ما هر روز، شاهد كشته و زخمي شدن صدها غيرنظامي هستيم.» او به گسترش درگيري و بي‌ثباتي به نقاط ديگر جهان اشاره كرد و هشدار داد كه هيچ كشوري از گزند بحران كنوني در امان نخواهد بود. طبق اعلام كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان، اكنون بيش از 60ميليون نفر از مردم جهان بر اثر جنگ و درگيري در جهان آواره شده‌اند. اين تعداد آواره پس از جنگ جهاني دوم بي‌سابقه بوده است.

بان كي مون ضمن اشاره به آواره شدن انسان‌هاي بي‌گناه بر اثر جنگ و درگيري در جهان گفت: «ديگر كافي است؛ جنگ هم قواعد خودش را دارد؛ اكنون ديگر وقت پياده كردن اين قواعد است.» روساي سازمان ملل و صليب سرخ جهاني از سران جهان خواستند به سمت انسانيت قدم بردارند و طبق حقوق بين‌الملل، به حفاظت از غيرنظاميان بپردازند. آنها از كشورهاي جهان خواستند براي برقراري صلح، اقدامات زير را دنبال كنند:

براي يافتن راه‌حل در بحران‌هاي بين‌المللي تلاش‌هاي خود را افزايش دهند.
از نفوذ خود روي گروه‌هاي مختلف استفاده كنند و از آنها بخواهند برخلاف حقوق بشردوستانه بين‌المللي اقدام نكنند.
گروه‌هاي مسلح را مهار كرده و آنها را به‌خاطر جناياتشان بازخواست كنند.
در مناطق پرجمعيت از سلاح‌هاي سنگين استفاده نكنند.
به آواره‌هايي كه در حال گريز از مناطق درگيري هستند كمك كرده و از آنها محافظت كنند.

  • بيش از 3هزار كشته در مديترانه

تصاوير اجساد آواره‌هايي كه در تلاش براي رسيدن به اروپا، اسير امواج مديترانه شده‌اند زماني تكان‌دهنده بود اما اكنون به اتفاقي عادي و روزمره تبديل شده است. ديروز 11نفر ديگر در مسير جزيره ساموس يونان غرق شدند كه 6نفر آنها كودك بودند. طي سال‌جاري ميلادي، بيش از 800هزار پناهجو با عبور از مديترانه خود را به اروپا رسانده‌ و حدود 3هزار و 300نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 312293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha