یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شده‌اند برای اولین بار تصویری از یکی از نادرترین گونه‌های وال را به ثبت برسانند، گونه‌ای به نام اومورا که تاکنون هیچ مورد مشاهده مستقیم و رسمی از این جاندار گزارش نشده و حتی اطلاعاتی از جمعیت آنها در جهان نیز وجود ندارد.

براساس گزارش ميل‌آنلاين،‌اين كشف در جامعه زيست‌شناسي دريايي هياهوي زيادي به پا كرده‌است زيرا تاكنون همه بر اين باور بودند كه اينگونه از وال‌ها منقرض شده‌اند.

اومورا

به گفته دانشمندان موسسه اقيانوس‌شناسي وودزهول كه به تازگي توانسته‌اند از وال‌هاي كمياب اومورا تصويربرداري كنند، طي سال‌هاي متوالي گزارش‌هاي متعددي از مشاهده اين گونه از وال‌ها دريافت شده‌است،‌اما هيچ‌يك از آنها به تاييد رسمي نرسيده‌است. اين جانداران ظاهرا به حضور در مناطق دورافتاده علاقه دارند و يافتن آنها در درياها كار دشواري است زيرا ابعاد بدن آنها كوچك بوده و از 11 متر تجاوز نمي‌كند.

در واقع آنچه محققان از وال‌هاي اومورا مي‌دانند را مديون مطالعه روي هشت والي هستند كه در فصل شكار علمي وال‌ها در ژاپن و جزاير كيلينگ به دام افتاده‌اند.  اما اين اولين‌باري است كه محققان توانسته‌اند اين گونه را به صورت زنده و در زيستگاهش مشاهده كنند.

از آنجايي كه اين وال‌ها از بيشتر وال‌هاي آبي ابعادي كوچكتر دارند، دانشمندان تا مدت‌ها به اشتباه آنها را بخشي از گونه وال‌هاي برايدز مي‌ناميده‌اند. با اين‌همه روي سر وال‌هاي اومورا لكه‌هاي رنگي متقارني وجود دارند كه به خوبي هويت آنها را افشا مي‌كند و دانشمندان نيز با نمونه‌برداري پوستي اين‌بار توانستند گونه اين وال كمياب را به درستي شناسايي كنند. اين نهنگ اولين بار در سال 2003 و توسط دانشمندان ژاپني كشف شده‌است.

کد خبر 312226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha