همشهری آنلاین: هجوم سامانه بارشی از غرب و سامانه سرد و مرطوب از شمال باعث وقوع سیل در استان‌های غربی و کاهش دما در استان‌های شمالی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بارش شدید باران که از بامداد دیروز در مناطق غربی کشور آغاز و به مناطق مرکزی کشور کشیده شده، موجب جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر شهری و جاده‌های ارتباطی در استانهای غربی و در نوار شمالی کشور هم با افت دما بارش باران و برف بویژه در ارتفاعـات گـزارش شده است .

بیشترین شدت بارش‌ها، از استان ایلام گزارش می‌شود. این بارش‌ها رکورد 260 میلی متری را در شهرستان ایلام ثبت کرده و 2 قربانی در ایلام و دهلران و یک مفقود هم در ایلام داشته است.

این بارش کم سابقه در 48 ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اخلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.

به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آمـوزشی ، دستگاههای اجرایی و دولتی و بـانک‌های ایلام امروز در پی اعلام ستاد بحران تعطیل است، پرواز فرودگاه ایلام لغو شده است.

مدیریت بحران استانداری ایلام از قطعی آب و برق و اینترنت و تلفن همراه در برخی مناطق استان ایلام بویژه شهرستان های شمالی استان خبر می دهد .

محورهای ارتباطی شهرستان سیروان در شمال استان ایلام هم قطع شده و تردد در این مسیرها با مشکل روبرو است .

فرماندر شهرستان سیروان با بیان اینکه بارش کم سابقه باران در شهرستان سیروان باعث قطعی برق برخی روستا، قطعی آب، تخریب پل ارتباطی بین روستاها و مزارع کشاورزی شده است گفت : بارش باران خسارتهای زیادی به مزارع کشاورزی وارد کرده است .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام با بیان اینکه بیشترین خسارت ها مربوط به زیرساخت ها ، منازل مسکونی و خودروها است گفت : تمام دستگاه های خدمات رسان و شورای مدیریت بحران استان در حال خدمات رسانی به نقاط مختلف استان هستند .

مدیر کل مدیریت بحران استانداری ایلام نیز با اعلام اینکه تردد در مسیل ها و راه های ارتباطی به سختی صورت می‌گیرد گفت: شهروندان ایلامی از ترددهای غیر ضروری در مسیرها اجتناب کنند .

کرمی افزود: گروههای ارزیاب خسارت در حال بررسی خسارت ها هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام هم از آمادگی و خدمات رسانی بیش از 10 تیم امدادرسانی هلال احمر در زمینه امداد و نجات و رفع آبگرفتگی منازل مردم خبر داد.

سلیمانی با اشاره به اینکه این تیم ها با تجهیزات و امکانات لازم از عصر دیروز در مناطق مختلف شهر ایلام مستقر شده‌اند افزود: در یک مورد عملیات امدادی، دانشجویان خوابگاه دخترانه نزدیک دانشگاه پیام نور که در معرض خطر آبگرفتگی بودند با همکاری یگان ویژه نیروی انتظامی و امدادگران هلال احمر به منطقه ایی امن منتقل شدند .

مدیر کل مدیریت بحران استانداری ایلام هم با بیان اینکه تردد خودروها باعث کندی کار خدمات رسانی امدادگران می شود از مردم خواست از تردد غیر ضروری به وسیله خودروهای شخصی در سطح شهر خودداری کنند تا دستگاههای خدمات رسان هر چه سریعتر بتوانند زیر ساختها و خسارتهای وارده به شهر را تکمیل کنند.

از کرمانشاه هم خبر می رسد که براثر بارندگی در چند روز اخیر ، 10 روستای استان کرمانشاه در محاصره سیلاب قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: 5 روستا در شهرستان گیلانغرب و 3 روستا در بخش کوزران از جمله روستاهایی هستند که در محاصره سیلاب هستند

فرامرز اکبری فرماندار گیلانغرب هم افزود : سیلاب شدید در حاشیه شهر گیلانغرب ، 18 راس گوسفند را باخود برد ، ضمن اینکه بارش شدید باران، برق و تلفن روستاهای دهستان های حیدریه و چله را قطع کرد ، که با تلاش نیروهای اداره برق ، هم اکنون مشکل آنها رفع شده ، اما ، تلفن روستاهای دهستان چله ، هنوز وصل نشده است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمانشاه هم ، از ریزش کوه در مسیر بخش حمیل (Homeil) به کرمانشاه خبر داد و گفت : این مسیر به منظور عملیات پاکسازی هم اکنون بسته است و نیروهای راهداری مشغول به کارند.

بهادری افزود : بقیه راه های استان کرمانشاه ، هم اکنون باز و تردد در آنها جریان دارد.

هرچند بارندگی ها با خسارت هایی همراه بوده اما خبرهای خوشی هم در کرمانشاه داشت ، در پی بارندگی های چند روز اخیر ، چشمه‌های چند هزار ساله طاق بستان که به علت خشکسالی از اوخر خرداد خشک شده بود ، پس از 6 ماه خشکی ، دوباره زنده شد.

  • گیلانی‌ها هم امروز هوای سرد، بارانی و برفی را تجربه می‌کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مدیر کل هواشناسی گیلان گفت : در حال حاضر در همه مناطق جلگه ای گیلان باران و در برخی مناطق کوهستانی برف می‌بار .

بهمن کمانگر افزود: دمای هوای گیلان هم از امروز تا فردا به تدریج 5 تا 10 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و این وضعیت جوی دست کم تا اواسط هفته آینده در گیلان ماندگار است .

مدیر کل هواشناسی گیلان اعلام کرد : دمای هوای رشت در حال حاضر 14 درجه سانتی گراد گزارش شده که نسبت به دیروز هیچ تغییری نداشته است.

بهمن کمانگر گفت: دریای خزر تا هفته آینده مواج و برای فعالیت های دریانوردی نامناسب است .

وی افزود : در 24 ساعت گذشته بیشترین بارش باران از کیاشهر 55 میلیمتر وکمترین بارش باران از منجیل 12میلیمتر گزارش شده است.

رئیس نگهداری راه های گیلان اداره کل راه و شهر سازی گیلان گفت: در حال حاضر با وجود بارش برف و باران در گیلان تردد خودروها در همه راه های اصلی و فرعی گیلان عادی است.

مهدی علی اکبری از رانندگانی که می خواهند از جاده های کوهستانی عبورکنند خواست زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی همراه داشته باشند.

رئیس پلیس راه استان البرز هم گفت: علاوه بر زنجیر چرخ، سالم بودن بودن بخاری و برف پاک کن خودروها از مواردی است که پلیس راه نظارت کامل خواهد داشت.

سرهنگ رضا اکبری با بیان اینکه جاده ها لغزنده شده است و رانندگان باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند افزود: در محورهای کوهستانی استان بویژه جاده کرج - چالوس ، ماموران پلیس راه، برای پیشگیری از حوادث احتمالی و ترافیک مستقر شده اند و طبق قانون، خودروهای فاقد زنجیر چرخ در محورهای کوهستانی جریمه خواهند شد .

بارش باران در استانهای همدان ، اردبیل ، کردستان و لرستان کاهش دما از یک سو و از سوی دیگر خوشحالی کشاورزان را در پی دارد.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اردبیل کاهش دمای هوا تا 10 درجه در استان اهالی را مجبور به استفاده از لباس گرم و وسایل گرمازا مجبور کرده است .

همچنین بارش باران سبب آبگرفتگی معابر عمومی شده و اهالی را در برخی مناطق با مشکل مواجه کرده است .

اداره کل هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد از فردا جمعه تا یکشنبه هفته آینده با ریزش هوای سرد از عرض های شمالی به منطقه و کاهش محسوس دما بارش برف در مناطقی از استان از جمله شهرستانهای نیر، سرعین، اردبیل، مشگین شهر، نمین و خلخال پیش بینی می شود .

همچنین اداره کل هواشناسی استان اردبیل نسبت به تنظیم دمای گلخانه ها، مرغداری ها، و سایر واحدهای حساس به سرما هشدار داد و از رانندگانی که از نواحی کوهستانی تردد می کنند خواست به سبب بارش برف، لغزندگی و کاهش دید افقی و مه آلوده بودن جاده ها، احتیاط لازم را بکنند .

  • دمای هوای اردبیل هم اکنون 7 درجه سانتیگراد بالای صفر است


در 24 ساعت گذشته 98 میلی متر باران هم در منطقه سلین اورمان استان کردستان به ثبت رسیده است .

کارشناس هوا شناسی استان همدان هم گفت: بارش باران که از روز سه شنبه آغاز شده است تا روز شنبه در استان همدان ادامه دارد .

آقای پیر تاج افزود در این مدت اسدآباد با 60 میلی متر بارندگی بیشترین بارش و ملایر با 20 میلی متر کمترین بارش را در استان همدان داشته است .

وی گفت با توجه به شدت بارش باران آبگرفتگی معابر /طغیان رود خانه ها و اختلال در تردد مسیرهای ارتباطی در این استان دور از انتظار نیست.

نادر پیر تاج آسمان استان را در 24 ساعت آینده ابری در بیشتر نقاط همراه با بارش باران گاهی وزش باد و اواخر وقت احتمال رعدو برق و با توجه به کاهش دما احتمال بارش برف در ارتفاعات پیش بینی کرد.

مدیرکل هواشناسی لرستان هم گفت : طی 48 ساعت گذشته در لرستان بطور متوسط 31 میلی متر بارش به ثبت رسیده است.

آقای هاشمی افزود: میزان بارندگی های سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8 و 6 دهم درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت 9 و 2 دهم درصد افزایش نشان می دهد.

هواشناسی گلستان نیز از کاهش 16 درجه ای دمای هوای گلستان تا یکشنبه آینده خبر داد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کارشناس پیش بین هواشناسی گلستان گفت : با ورود سامانه سرد و مرطوب شمالی آسمان گلستان تا روز یکشنبه ابری و بارانی خواهد بود .

رضا رحمان نیا افزود : بیشترین فعالیت این سامانه بارشی روز شنبه و بارش در مناطق کوهستانی به صورت برف خواهد بود .

او گفت: وزش شدید باد ، مواج و طوفانی شدن دریا و احتمال آبگرفتگی معابر هم از دیگر پیامدهای این سامانه است .

وی گفت این سامانه بامداد روز دوشنبه از آسمان گلستان خارج می‌شود.

کد خبر 311936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha