چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

«ما به شما نیاز داریم، از ما در مقابل اسرائیل حفاظت کنید»؛پس از چندین هفته درگیری و حملات شهرک‌نشین‌ها و نظامیان رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان روز گذشته در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با این جمله خواستار کمک سازمان ملل و جامعه جهانی برای حفاظت از مردم فلسطین شد.

عباس

نشست روز گذشته شوراي حقوق بشر با محوريت بررسي اوضاع فلسطين برگزار شد. محمود عباس در سخنراني خود در اين نشست با اعلام اينكه رژيم صهيونيستي با كشتار، بازداشت، ترور فلسطيني‌ها، تخريب خانه‌ها و مجازات دسته‌جمعي خود را فراتر از قانون مي‌داند و هيچ‌كس هم اين رژيم را بازخواست نمي‌كند، گفت: اين خشم مردم ما و حوادث پي‌در‌پي كنوني نتيجه اقدام‌هايي است كه قبلا ما درباره آنها هشدار داده بوديم.اسرائيل مانند حكومتي فراتر از قانون، بدون مجازات و بازخواست اقدام مي‌كند. من سال‌ها درباره عواقب اقدام‌هاي اين رژيم در بيت المقدس هشدار داده بودم.

طي هفته‌هاي گذشته بيت‌المقدس شاهد درگيري‌هاي گسترده ميان فلسطيني‌ها و شهرك‌نشين‌هاي تندرويي بود كه از حمايت نظاميان رژيم صهيونيستي برخوردار بودند. اين درگيري‌ها پس از يورش‌هاي دسته‌جمعي شهرك‌نشين‌ها با حمايت نيروهاي اسرائيلي به مسجدالاقصي به بهانه اعياد يهودي آغاز شد و آنقدر بالا گرفت كه خيلي‌ها آن را آغازي براي انتفاضه سوم توصيف كردند.

عباس با هشدار درباره اينكه رژيم صهيونيستي در تلاش است با ابزارهاي مختلف فلسطيني‌ها را مجبور به خروج از بيت المقدس كند در مقابل اعضاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد كه بارها هشدار داده كه اين فشارها يك انفجار را به‌وجود خواهد آورد.او كه با موهاي سفيدش سابقه طولاني در پافشاري براي مذاكرات صلح با اسرائيل دارد با نااميد شدن از راهي كه سال‌ها طي كرده در سخنراني خود تأكيد كرد كه «فلسطيني‌ها ديگر مذاكرات بدون نتيجه را نمي‌خواهند.»

عباس گفت: شوراي امنيت بايد مسئوليت خود را بر دوش بگيرد و از مردم فلسطين حفاظت كند. ما ديگر نمي‌توانيم حملات شهرك‌نشين‌ها و نظاميان اسرائيل را تحمل كنيم. از ما حفاظت كنيد، ما به شما نياز داريم.»عباس با وجود اين در بخش ديگري از صحبت‌هايش با تأكيد به نياز به مداخله قدرتمند سازمان ملل در مسئله فلسطين و تبديل‌شدن «حرف‌ها به عمل» براي كمك به فلسطيني‌ها اعلام كرد كه هنوز دسترسي به صلح درصورت پايان اشغالگري وجود دارد. او با اعلام اينكه درصورت پايان اشغالگري سرزمين‌هاي فلسطين و توقف گسترش شهرك‌سازي‌ها صلح در دسترس است، گفت: فرمول رسيدن به صلح واقعا ساده است.‌

پيش‌نويس قطعنامه‌ در شوراي امنيت
در چنين شرايطي نيوزيلند به نمايندگي از آمريكا پيش‌نويس قطعنامه جديدي را درباره فلسطين به شوراي امنيت ارائه كرده كه در آن اقدامي عملي براي پايان خشونت‌ها ديده نمي‌شود. به گزارش هاآرتض در پيش‌‌نويس اين قطعنامه از اسرائيل خواسته شده تا شهرك‌سازي‌ها در كرانه باختري و تخريب خانه‌هاي فلسطيني را پايان دهد.

در مقابل از فلسطيني‌ها هم خواسته شده كه روند پيگرد قضايي اسرائيل به اتهام جنايت جنگي در ديوان لاهه را متوقف كنند. در اين قطعنامه همچنين از دوطرف خواسته شده اقدام‌هاي لازم را براي بازسازي اعتماد دوطرفه و ازسرگيري مذاكرات انجام دهند. در پيش‌نويس اين قطعنامه از دوطرف اين موارد خواسته شده است:

دوري از هر نوع اقدامي كه به اعتماد مشترك ضربه وارد كند؛ ازجمله گسترش شهرك‌سازي‌ها و تخريب خانه‌هاي فلسطيني.
دوري از اقدام‌هاي تحريك‌آميز به‌ويژه هر نوع اقدام براي تغيير وضعيت فعلي حرم شريف(قبه صخره).
دوري از ابراز ترديد نسبت به تعهد يكي از طرف‌ها يا رهبران آن.
در اين قطعنامه همچنين اعلام شده كه شوراي امنيت در آينده درباره قطعنامه جديدي براي تعيين محورهاي پايان اختلاف‌هاي دوطرف بحث خواهد كرد. دبيركل سازمان ملل مسئول گزارش به شوراي امنيت درباره اجرايي شدن قطعنامه طي 3‌ماه است.
محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان روز گذشته مانند سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام كرد كه فلسطيني‌ها نمي‌توانند با عمل‌نكردن اسرائيل به تعهداتش به توافق اسلو پايبند باقي بمانند.

مقام‌هاي تشكيلات خودگردان بارها تهديد كرده‌اند كه درصورت پافشاري رژيم صهيونيستي بر اقدام‌هايش اقدام به انحلال اين تشكيلات مي‌كنند. تشكيلات خودگردان به موجب موافقتنامه اسلو در سال 1993شكل گرفت و انحلال آن دست جنبش‌هاي جهادي را براي استفاده از سلاح عليه رژيم صهيونيستي باز خواهد كرد.

درخواست كمك عباس از جامعه‌جهاني و اعلام عدم‌پايبندي به توافق اسلو در روز گذشته بار ديگر نشان مي‌دهد كه تشكيلات خودگردان از قطعنامه‌ها و مذاكره نا‌اميد شده و شايد اين تهديد خود را عملي كند.

  • زندان كودكان

رژيم صهيونيستي با تغيير قوانين قضايي‌اش، زنداني كردن كودكان زير 14سال فلسطيني را هم قانوني كرده‌است. موضوعي كه طبق قوانين بين‌المللي نقض حقوق كودكان خوانده شده و ممنوع است. اما اين هم مانند ديگر موارد نقض حقوق بشر توسط اسرائيل، ازسوي جامعه جهاني و مدعيان حقوق بشر در غرب ناديده گرفته مي‌شود. اسرائيل از امضا‌كنندگان كنوانسيون رعايت حقوق كودكان هم هست.

شبكه خبري الجزيره از يكي از زندان‌هاي مخصوص نگهداري كودكان فلسطيني در بيت‌المقدس و توسط نظاميان رژيم صهيونيستي، اخيرا گزارشي منتشر كرده‌است. براساس اين گزارش، شمار كودكان زنداني فلسطيني طي هفته‌هاي اخير به‌شدت افزايش يافته‌است. دليل آن هم اين است كه تل‌آويو با وضع قانون جديدي، براي پرتاب سنگ مجازات 20سال حبس را معين كرده‌است. در همين يك ‌ماه گذشته بيش از 140كودك فلسطيني به اين زندان كه نامش اوز است وارد شده‌اند. اين زندان‌ اتاق‌هاي مخوف ويژه‌اي براي بازجويي از كودكان دارد. كودكاني كه مدتي را در اين زندان گذرانده‌اند، از كتك خوردن و نگهداري در سلول‌هاي تنگ و تاريك براي اعتراف خبر داده‌اند.

کد خبر 311917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha