همشهری آنلاین: رئیس اداره طرح‌های زیربنایی مهندسی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هشدار داد در صورت تداوم تغییرات تراز دریای خزر، خلیج گرگان تا سه سال آینده به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد.

خلیج گرگان در صورت تداوم وضع موجود به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود

به گزارش ایرنا، محمدحسین نعمتی در سومین نشست کمیته ملی اقیانوس‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو به ارائه گزارشی در خصوص پیگیری‌های انجام شده در سازمان بنادر و دریانوردی برای نجات خلیج گرگان پرداخت.

وی با بیان این که تغییرات تراز دریای خزر همواره چالشی جدی برای استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود که دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر نیز با آن درگیر هستند، قطع شدن ارتباط خلیج گرگان با بدنه اصلی دریای خزر را از عوامل کاهش تراز آب این خلیج دانست.

نعمتی خاطر نشان کرد: از آنجا که نسبت میزان تبخیر یا ورودی‌های خلیج گرگان با بارش برابر نیست و بارش‌ها در ورودی رودخانه‌ها نمی‌توانند میزان آبی را که بر اثر تبخیر از دست می‌رود جبران کنند، چنانچه این روند ادامه پیدا کند این خلیج به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار می‌شود و تنها کانالی که شمال شرق خلیج گرگان وجود دارد نیز ممکن است بسته شود.

رئیس اداره طرح‌های زیر بنایی مهندسی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: درصورت بسته شدن شمال شرق خلیج گرگان، پس از 3 سال با معضلی شبیه معضل دریاچه ارومیه مواجه خواهیم شد.

وی ضمن تشریح راهکارهایی برای حل مشکل خلیج گرگان، گفت: با توجه با این که کانالی که هم اکنون وجود دارد، دارای عمقی بسیار کم و در حد نیم تا یک متر است، با همکاری همه جانبه در تأمین هزینه‌ها می‌توان این کانال را لایروبی کرد.

نعمتی همچنین ساخت سازه‌های فیزیکی جهت حفظ عمق مطلوب این کانال و احداث کانالی جدید از سمت شمال غرب خلیج گرگان جهت ایجاد نوعی گردش در خلیج را از جمله دیگر راهکارهای موجود برای حل مشکل خلیج گرگان دانست.

بعد از ارائه این گزارش، اعضای کمیته ملی اقیانوس‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو مقرر کردند کارگروهی با مشارکت این کمیته جهت بررسی طرح جامع مطالعاتی درباره خلیج گرگان در ابعاد زمین‌شناسی، رسوب‌شناسی، زیست محیطی و همچنین تغییرات تراز آب و شیلات تشکیل شود تا در جلسات آتی این کمیته گزارش‌های خود را در این زمینه‌ها ارائه دهد.

  • برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس

در ادامه این نشست، رئیس مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور نیز به سابقه برگزاری کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس اشاره کرد و از برگزاری سومین دوره این کنفرانس در تاریخ هشتم و نهم اسفند ماه امسال در محل هتل المپیک تهران خبر داد.

بهزاد لایقی افزود: برای حضور در سومین کنفرانس بین المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس از کارشناسان JCOMM, IOC و کشورهای اقیانوس هند که در زمینه علوم دریایی صاحب‌نظر هستند، دعوت به عمل آمده است.

وی با بیان این که مهلت ارسال مقالات تا پایان آبان ماه تمدید شده است، گفت: پژوهشگران، استادان و دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد می‌توانند برای ارسال مقاله به پایگاه اینترنتی کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس به نشانی ICPGO.irimo.ir مراجعه کنند.

  • تشکیل کارگروه بزرگداشت روز جهانی اقیانوس و دریا

در بخش دیگری از سومین نشست کمیته ملی اقیانوس‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو با توجه به اهمیت اساسی دریا و بهره‌برداری از دریا برای ایران، بر هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن روز جهانی اقیانوس و دریا تأکید شد.

اعضای حاضر در این نشست به اتفاق آرا با تشکیل کارگروهی در جهت برگزاری هرچه بهتر و گسترده‌تر این روز و معرفی اهمیت دریا و لزوم توجه به سیاست‌گذاری و بهره‌برداری مناسب و حفظ محیط زیست دریایی در سراسر کشور موافقت کردند.

همچنین مقرر شد که این کارگروه در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای سایر مناسبت‌ها و بزرگداشت‌های دریایی از جمله هفته ملی دریانوردی و روز جهانی محیط زیست که در طول سال برگزار می‌شود، همکاری کند.

دکتر "مهین گزانی" دبیر کمیته ملی اقیانوس‌شناسی نیز در این نشست با تأکید بر این که این کارگروه باید مجری برنامه‌ریزی‌های اجرایی هدف‌دار کمیته ملی اقیانوس‌شناسی باشد، اظهار داشت: با توجه به این که در حال حاضر به صورت نمادین مناسبت‌هایی با عناوین "روز جهانی اقیانوس و دریا" و "روز جهانی محیط زیست" در تقویم دنیا وجود دارد و همچنین با توجه به این که محیط زیست، "محیط زیست دریایی" را نیز شامل می‌شود در شرایط فعلی که شاهد حرکت‌های بسیار خوبی در حوزه دیپلماسی هستیم، می‌توانیم در این کارگروه طرح "روز محیط زیست دریایی" را بررسی کرده و مناسبتی با عنوان "روز جهانی محیط زیست دریایی" را به یونسکو و سازمان ملل پیشنهاد دهد.

  • بحث و بررسی پیش‌نویس برنامه پیشنهادی راهبردی کمیته ملی اقیانوس‌شناسی

در ادامه این نشست دبیر اتحادیه دانشگاه‌های ساحلی و دریایی و مشاور ارشد پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: امسال به جای یک برنامه دو ساله، یک برنامه راهبردی برای کمیته ملی اقیانوس‌شناسی تهیه کرده‌ایم.

دکتر عبدالعلی شرقی خاطر نشان کرد: این برنامه راهبردی بر اساس برنامه‌های کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی تهیه شده، به این ترتیب که تمامی برنامه‌های این کمیسیون در ارتباط با مسائل دریاها و اقیانوس‌ها در برنامه گنجانده شده است.

در پایان این نشست نیز موضوع استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه فرهنگ دریایی و اقیانوسی مطرح و قرار شد موضوع توسط اعضا، پیگیری و بررسی شود.

سومین نشست از شانزدهمین دوره کمیته ملی اقیانوس‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو در ایران به میزبانی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار شد.

کد خبر 311736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha