همشهری آنلاین: نشست تخصصی "بررسی و شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک از نظر استحصال املاح تبخیری آن" با حضور کارشناسان و سرمایه‌گذاران قمی روز دوشنبه در این استان برگزار شد.

بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک قم با حضور کارشناسان

به گزارش ایرنا، معاون سازمان زمین‌شناسی و املاح معدنی در این مراسم گفت: دولت باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری روی شوراب‌ها فراهم کند تا صنایع متعددی در کنار دریاچه‌های شور کشور فعال و علاوه بر رونق صنعت، مشکل اشتغال نیز برطرف شود.

راضیه لک ادامه داد: تجربه سایر کشورها اثبات کرده است که استفاده اقتصادی هیچ آسیبی به دریاچه‌ها نمی‌رساند و برداشت نمک از حوضچه‌های تبخیر نیز به دلیل خاصیت رطوبت‌گیری نمک، تولید ریزگرد نخواهد کرد و متاسفانه ما از ظرفیت سرمایه‌گذاری در دریاچه‌های شور خود استفاده نمی‌کنیم.

لک با اشاره به بازدید خود از چهار دریاچه شور آمریکا در ایالت کالیفرنیا گفت: هدف ما از این بازدید جلوگیری از نابودی دریاچه‌های شور کشور از جمله دریاچه ارومیه و قم بود و دنبال این بودیم تا بدانیم بازخورد کشورهای توسعه یافته در مورد این دریاچه‌ها چیست و چه مدل‌هایی را برای استفاده بهینه از ظرفیت این دریاچه‌ها به کار گرفتند.

وی ادامه داد: در آمریکا ابتدا نوع زمین دریاچه‌ها را شناسایی کرده و از 10 روش برای مهار ریزگرد استفاده کردند و جایی که مشکل ریزگرد داشتند از همان نقطه استفاده اقتصادی کردند یعنی هر کجا شوراب دارند در کنار آن یک کارخانه قرار دارد.

لک گفت: دریاچه گریت سالت آمریکا که خواهر خوانده دریاچه ارومیه است، سطح آب آن مرتب پایین آمد ولی آنها دنبال استفاده اقتصادی بودند و کاری کردند که سالانه یک و یک دهم میلیارد دلار استفاده‌های تبخیری و 136 میلیارد دلار از صنعت گردشگری و 75 میلیون دلار از فروش آبزیان از آن استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: ما از کشور آمریکا انتظار نداریم همه تجربیات خود را در این زمینه در اختیار ما قرار دهد ولی با کشورهایی مانند آلمان که رابطه خوبی داریم می‌توانیم در این زمینه تعامل داشته باشیم و برای رونق صنعت و اشتغال از این ظرفیت استفاده کنیم.

استاد زمین‌شناسی دانشگاه‌های تهران نیز در این مراسم گفت: از سال 1940 کارهای مختلفی با اهداف متفاوت در دریاچه نمک قم انجام شده، ابتدا حفر چاه‌های توسط شرکت نفت احداث و آزمایش‌هایی مبنی بر بررسی زمین‌شناسی دریاچه انجام شده است.

محمد هادی مدرسی افزود: در سال 1960 شرکت ملی نفت ایران کاری از نظر تبخیر املاح معدنی انجام داده و سازمان صنعت و معدن قم، شرکت فولاد و برخی شرکت‌های خارجی در این زمینه همکاری کردند و با همکاری شرکت تهیه و تولید جامع‌ترین کار را انجام دادند.

وی ادامه داد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد شش لایه در این دریاچه وجود دارد و کارها صرفا روی لایه اول یعنی فاز اکتشاف تفصیلی انجام شده و باید فازهای بعدی و لایه‌های نمکی را هم مورد کاوش قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه برای منیزیم و پتاسیم میانگین آن نزدیک 16 و 3 گرم در لیتر است. چون مقدار منیزیم آن بالا می‌باشد می‌توانیم همین را ملاک قرار دهیم و بگوییم دریاچه ظرفیت بالایی برای نمک منیزیم دارد.

مدرسی ادامه داد: باید آنالیزهای ما بسیار معتبر باشد و به صرف منیزیم و پتاسیم نمی‌توانیم برآیند جامع از کار داشته باشیم، لایه اول 7 متر است و باید تا 40 متر را نیز ببینیم تا به نتایج جامع و بهتری برسیم.

وی گفت: در سال 82 دو سایت از این دریاچه آنالیز شده از سایت یک، مقدار منیزیم از 16 تا 21 و 16 تا 30 به دست آمد و در سایت دو، نیز مقدار منیزیم و املاح دیگر زیادی دارد، باید بر روی این دو سایت متمرکز و هر 40 متر را ببینیم و حفاری کنیم.

مدرسی خاطر نشان کرد: باید به صورت مجدد شبکه نمونه‌برداری داشته باشیم و نمونه‌ها یا در آزمایشگاه‌های صحرایی آنلاین آنالیز شود و یا آنها را به خارج از کشور ارسال کنیم.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که شورآب‌های این دریاچه چه "کانی‌هایی در آن به کار می‌رود، وقتی می‌خواهیم استخرهای تبخیری را داشته باشیم این روش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا سال 82 روی استخرهای تبخیری کاری انجام نشده بود و از این به بعد باید این اقدام در برنامه‌های اصلی ما باشد.

مدرسی گفت: به دلیل پیچیدگی‌های آنالیز، صحت و دقت را در نظر بگیریم، قم هم از نظر غلظت املاح منحصر به فرد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در ابتدای این مراسم گفت: دریاچه نمک با وسعتی حدود 2300 کلیومتر مربع در شرق استان قم قرار دارد، این دریاچه منبع عظیم و سرشاری از انواع املاح معدنی و با ارزش تخمینی ذخایر بالغ بر 20 میلیارد دلار می باشد.

احمد ذاکری ادامه داد: در این دریاچه علاوه بر نمکی که از سطح دریاچه برداشت می‌شود تاکنون 32 میلیون تن منیزیم، 2000 میلیون تن کلریدسدیم، 5.4 میلیون تن کلرید پتاسیم اکتشاف گردیده و در صورت سرمایه‌گذاری و اجرای طرح استحصال، آماده بهره‌برداری می‌باشد.

وی گفت: در این دریاچه علاوه بر منیزیم و مواد معدنی، می‌توان از شورابه‌ها بیش از 12 نوع کانی استحصال شود که کاربردهای زیادی در صنایعی چون تولید کودهای شیمیایی، کاغذ، عایق‌کاری، ضد یخ، مواد آرایشی، شیشه و سرامیک، شوینده‌ها، لاستیک‌سازی و پزشکی دارند.

این مراسم در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد.

کد خبر 311719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha