مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست با هشدار نسبت به فرونشست زمین در دشت‌های کشور گفت: در دشت‌های کشور فروچاله‌هایی با عمق ۱۵‌متر ثبت شده است.

فرونشست زمین

آنطور كه محمد درويش به خبرگزاري مهر گفته است: براساس مطالعات دفتر مخاطرات سازمان زمين‌شناسي، ميزان فرونشست در جنوب تهران معادل ۳۶‌سانتي‌متر است كه اين ميزان ۹۰‌برابر شرايط بحراني است كه 4‌ميلي‌متر در سال عنوان شده است. هنگامي كه فرونشست زمين از 4ميلي‌متر بيشتر باشد فرونشست از مرز بحران عبور كرده است.

اين اظهارات مديركل آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست درحالي منتشر مي‌شود كه درست يك روز قبل مديركل دفتر آب و خاك سازمان محيط‌زيست حداكثر ميزان فرونشست در دشت‌هاي كشور را به نقل از منابع رسمي ۳۵‌سانتي‌متر و آمار فرونشست 36سانتي‌متري در تهران را مردود اعلام كرد.

  • تناقض‌گويي

اين نخستين‌بار نيست كه مديران محيط‌زيست درباره يك موضوع آمارهاي متفاوتي اعلام مي‌كنند. اظهارات متناقض معاون طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست و معاون انساني اين سازمان طي هفته گذشته درباره انتقال آب زاب نمونه ديگري از اين تناقض‌گويي‌هاست. بر اين اساس، در شرايط فعلي كه محيط‌زيست كشور با بحران‌هاي مختلف مواجه است از مسئولان سازماني كه حفاظت از طبيعت مهم‌ترين مسئوليت آنهاست انتظار مي‌رود با دقت بيشتري اظهارنظر كنند.

مديركل‌ آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست روز گذشته گفت: براساس گزارش‌هاي مؤسسه تحقيقات سازمان جنگل‌ها و مراتع در غرب تهران از حدود ۱۰‌سال پيش از فاصله درياچه استاديوم آزادي تا وردآورد بين ۷ تا ۱۷‌متر سطح آب زيرزميني افت كرده و بر همين اساس 2 حلقه از چاه‌هاي باغ گياهشناسي ملي ايران خشك شده‌اند.

درويش تصريح كرد: در حال حاضر ميزان ساخت‌وسازها و بارگذاري در تهران آنقدر زياد است كه سطح آب زيرزميني به‌شدت افت كرده و اگرچه هنوز شبكه فاضلاب در اين شهر راه نيفتاده اما افت شديد سطح آب زيرزميني در تهران مشهود است.

وي تأكيد كرد: راه‌اندازي شبكه فاضلاب در تشديد افت سطح آب زيرزميني در تهران نقش خواهد داشت و نگراني‌هايي از اين بابت وجود دارد.

اين مسئول در ادامه با استناد به مشاهدات شخصي و پيمايش‌هاي تحقيقاتي خود گفت كه در منطقه پريشان فارس، آبي‌بيگلو در اردبيل، خان‌ميرزا در چهارمحال‌وبختياري، ميبد در اردكان، دشت قهاوند در همدان و پايين‌دست تالاب شور و شيرين در ميناب فرونشست‌هاي كاملا مشهودي را ثبت كرده‌ام. در برخي از اين شكاف‌ها و فروچاله‌ها مانند فروچاله‌هاي ميناب آنقدر عمق فرونشست زياد است كه شترها و گاوهاي محلي در آنها ناپديد مي‌شوند.

درويش مي‌گويد در دشت كبودرآهنگ براساس آمار سازمان زمين‌شناسي، فروچاله‌هايي با عمق بيش از ۱۵‌متر ثبت شده است. همچنين در ميناب عمق فروچاله‌ها غالبا بين 3 تا 4 متر است.

اما همانطور كه محمدجوادسروش، مديركل دفتر آب‌وخاك سازمان حفاظت محيط‌زيست، آمارهاي اعلام شده درباره فرونشست زمين از سوي برخي افراد را رد كرد و گفت كه اين آمارها مورد تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست نيست. محمد درويش، مديركل آموزش و مشاركت‌هاي سازمان محيط‌زيست روزگذشته در موضعي كاملا متضاد اين گفته‌هاي همتاي خود را رد كرد و گفت: جاي تعجب است كه برخي مسئولان حداكثر ميزان فرونشست در كشور را ۳۵‌سانتي‌متر عنوان مي‌كنند و چنين نمونه‌هاي آشكار و ثبت‌شده‌اي را ناديده مي‌گيرند.

  • چه كسي درست مي‌گويد؟

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست 2 روز قبل به صراحت اعلام كرد كه هنوز هيچ مطالعات دقيقي روي ميزان فرونشست در تهران توسط سازمان محيط‌زيست انجام نشده و اعدادي كه براي فرونشست از سوي برخي از افراد مطرح مي‌شود، مورد تأييد سازمان محيط‌زيست نيست. باوجود اين، محمد درويش، مديركل آموزش و مشاركت‌هاي شهروندي روز گذشته ميزان فرونشست در تهران را 36سانتي‌متر اعلام كرد. اين درحالي است كه سروش گفته بود ميزان فرونشست در برخي مناطق شهري كشور تا حدود ۱۱‌سانتي‌متر ثبت شده است.

کد خبر 311676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha