همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با حضور در صحن مجلس از نامه رهبر معظم انقلاب پیرامون اجرای برجام قدردانی و تشکر کرد.

ظرف

محمد جواد ظریف در نشست علنی دوشنبه (4 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی که برای پاسخ به سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس حضور یافته بود، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) و امام سجاد (ع) افزود: با توجه به اینکه اولین فرصتی است که بنده بعد از تصمیم گیری مجلس و نامه مقام معظم رهبری به محضر شما بزرگواران شرف یاب می‌شوم لازم می دانم از این فرصت استفاده ‌کنم و از مقام معظم رهبری برای نامه راهگشا و دستورالعمل‌هایی که حتما نصب العین همه ما در دولت و دستگاه‌های اجرایی بوده سپاسگزاری کنم که مانند همیشه نظرات و رهنمودهای ایشان چراغ راه ما بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و ریاست محترم مجلس و سایر دوستان و برادران و خواهران برای کمکی که به فهم بهتر تمامی مفاد برجام انجام دادند، تشکر می‌کنم، از این پس همه ما در یک جبهه و گروه تلاش مستمر و مداومی خواهیم داشت که در اجرای رهنمودها و نظرات مقام معظم رهبری به بهترین نحو برجام را به شکلی اجرا کنیم که بیشترین منافع نصیب این مردم و نصیب مقاومت اسلامی و دوستداران و طرفداران جمهوری اسلامی بشود.

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان درخصوص حقابه هامون از سوی افغانستان گفت: وزارت خارجه حمایت خود از حقوق مردم ایران بخصوص مرزنشینان را همواره در برنامه کاری خود قرار داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تشکر از نمایندگان مجلس ادامه داد: امنیت و اقتدار ما مرهون تلاش‌های ایثارگران است و وظیفه می‌دانم از شهریاری و سایر نمایندگان که نسبت به حقوق مردم حساسیت دارند، تشکر فراوان کنم.

وی افزود: وزارت امور خارجه معتقد است که موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران در هامون، هیرمند و حریررود به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی در روابط ایران با افغانستان باید پیگیری شود و این موضوع در ملاقات رئیس جمهور با روسای جمهور سابق و کنونی افغانستان و همچنین در ملاقات‌های بنده با دبیر شورای امنیت ملی افغانستان، وزیر خارجه، رئیس اجرایی و مقامات افغان همواره پیگیری شده و امروز موضوع حقابه و رساندن آب به ایران هم در هیرمند، هم در هامون و هم در حریررود به‌عنوان یکی از مطالباتی است که در مذاکره با افغانستان پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه در حال حاضر اصرار دارد دولت افغانستان تعهد خود را براساس 51 اجرا کند.

ظریف با انتقاد از اینکه دولت افغانستان در مورد آب معمولی رودخانه به تعهدات خود به اندازه کافی پایبند نیست، گفت: آنچه گاها سبب افزایش میزان آب می‌شود به دلیل جاری شدن سیلاب‌ها است و به آب رودخانه ارتباطی ندارد.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه همواره این موضوع را پیگیری کرده، لذا دغدغه و نکات مطرح شده از سوی نماینده سیستان قابل تائید است، موضوع حقابه یستان نه تنها سیاسی نیست بلکه موضوع مشترک نمایندگان استان سیستان و بلوچستان است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: نمایندگان مردم خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز در خصوص حقابه رودخانه هیرمند مشکلاتی دارند که از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

ظریف تاکید کرد: حقابه کشور ما در سه محیط آبی هامون، حریر رود و هیرمند و البته توسعه شرق کشور از اولویت‌های وزارت امور خارجه است. در حقیقت یکی از موضوعات مذاکره با دولت افغانستان حقابه مردم سیستان بوده که نیاز است دولت افغانستان نیازهای مردم ایران و مرزنشینان را به خصوص در شرایط خشکسالی کشور برطرف کنند.

وی یادآور شد: دولت ایران برنامه‌هایی برای تامین آب سیستان و بلوچستان دارد که از سوی سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از نماینده مردم سیستان در مجلس گفت: برای پیگیری‌های آزادی دیپلمات ایرانی (نیکبخت) که با تلاش وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت، نیز تشکر می‌کنم. ضمنا آرزو داریم وضعیت سایر مفقودین مخصوصا مفقودین فاجعه منا هرچه سریعتر حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه با پاسخ های خود نماینده زاهدان را درمورد اقدامات وزارت امور خارجه برای حقابه دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان قانع کرد.

کد خبر 311601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha