یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: مستند «آخرین روزهای زمستان» در بخش مستند جشنواره فیلم فجر ۳ سال پیش حسابی خبرساز شد؛ فیلمی درباره زندگی شهید حسن باقری که یک جوان ۳۱ساله بابلی آن را ساخته بود.

فیلم

اين مستند به اندازه‌اي مورد استقبال قرار گرفت كه روي آنتن تلويزيون هم رفت و حالا محمدحسين مهدويان با الهام از آن تجربه موفق، اين روزها مشغول ساختن نخستين فيلم بلند سينمايي خود با نام «ايستاده در غبار» است؛ روايتي مستند داستاني و متفاوت از زندگي شهيد جاويدالاثر حاج احمد متوسليان.

نخستين تجربه مهدويان 34ساله با گروه روايت فتح در سال 83بود و او كه «استخوان لاي زخم» را هم در كارنامه دارد، مي‌كوشد فيلم تازه خود را براي نمايش در سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر آماده كند. ايستاده در غبار اواخر شهريور در شهرك سينمايي دفاع‌مقدس كليد خورده و فيلمبرداري آن ادامه دارد. خالق مستند تحسين‌شده آخرين روزهاي زمستان در اين گفت‌وگو به تجربه توليد فيلم اول خود اشاره مي‌كند.

  • يك فيلم بلند متفاوت

مهدويان كه در مستند آخرين روزهاي زمستان به‌دليل بازسازي دقيق وقايع و شخصيت‌ها مورد توجه كارشناسان و مخاطبان قرار گرفته بود، درباره توليد نخستين فيلم بلند خود به همشهري مي‌گويد: «ايستاده در غبار سبك روايي خاص خود را دارد. با اين حال، در روند توليد از تجربه‌هاي آخرين روزهاي زمستان هم استفاده كرديم. ايستاده در غبار در نحوه شخصيت‌پردازي و داستانگويي نمايشي‌تر است و در آن برخلاف مستند قبلي‌ام از تصاوير مستند استفاده نشده است.» او فيلم تازه خود را از نظر ساختار نسبت به ديگر فيلم‌هاي سينمايي متفاوت مي‌داند و معتقد است برخلاف آخرين روزهاي زمستان، يك فيلم بلند كاملا داستاني با روايت خاص مانند يك رمان خلق كرده است.

  • از كودكي تا شهادت حاج‌احمد

مهدويان با بيان اينكه در توليد فيلم شيوه‌اي واقعگرايانه بر فضاي پروژه حاكم بوده، درباره انتخاب بازيگران چنين توضيح مي‌دهد: «در انتخاب بازيگر هميشه دوست داشتم با افرادي كه ديده نشده‌اند، كار كنم و به همين دليل، تمام بازيگران فيلم زياد شناخته‌شده نيستند. در ايستاده در غبار به كودكي شهيد متوسليان و حتي زندگي شخصي او اشاره شده اما به‌دليل فعاليت‌هايي كه در طول جنگ داشته، بخش عمده فيلم را دوران حضور در جبهه و دفاع‌مقدس تشكيل مي‌دهد. ضمن اينكه حدود يك‌سوم داستان به زندگي متوسليان در دوران قبل از انقلاب مي‌پردازد.»

اين فيلمساز جوان در پاسخ به اين سؤال كه در اين پروژه تا چه اندازه با همرزمان و خانواده شهيد در ارتباط بوده، مي‌گويد: «تعامل و ارتباط وجود داشت اما نكته‌اي كه وجود دارد، روايت‌هايي است كه از شهيد متوسليان مي‌شود. حتي وقتي 2برادر يك موضوع را روايت مي‌كنند، در نوع روايت، تفاوت‌هايي وجود دارد. تمام تلاش من حفظ همه اطلاعات بوده اما اينكه ردپايي از درك و فهم ما به‌عنوان سازندگان فيلم نباشد، يك شوخي است. فيلم ساخته مي‌شود و ممكن است برخي نوع روايت را نپسندند كه طبيعي است. ايستاده در غبار سهم من از اين روايت‌ها و نگاهي است كه به موضوع دارم.»

  • شهيد همت تا سردار رضايي

محمدحسين مهدويان در نخستين فيلم سينمايي خود مانند مستند «آخرين روزهاي زمستان» تلاش كرده با انتشار يك فراخوان نزديك‌ترين چهره‌ها را نسبت به شخصيت‌هاي واقعي بيابد و از بازيگران ناشناخته استفاده كند. در «ايستاده در غبار» مهدي زمين‌پراز (بازيگر نقش شهيد حسن باقري در آخرين روزهاي زمستان) مسئوليت انتخاب بازيگر و بازيگرداني را عهده‌دار است.

هادي حجازي‌فر در نقش احمد متوسليان نقش اصلي را ايفا مي‌كند و عماد محمدي در نقش شهيد حسين همداني، حامد شيخي در نقش محسن رضايي، اميرحسين هاشمي در نقش مجتبي عسگري و فرهاد فداكار در نقش شهيد ابراهيم همت مقابل دوربين مي‌روند. ضمن اينكه گروه توليد در حال انتخاب بازيگر نقش شهيد محسن وزوايي هستند.

کد خبر 311504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha