یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نسبت تقلب در چای ایرانی بسیار کمتر از چای خارجی است، گفت: یکی از تقلباتی که در چای‌های خارجی صورت می‌گیرد، استفاده از اسانس‌هایی غیر خوراکی و اجزایی به جز برگ چای در آنها است.

چه تقلباتی در چای انجام می‌شود

دکتر حسین رستگار در گفت‌وگو با خبرنگارايسنا، درباره برخی تقلبات انجام شده در چای و عرضه برخی چای‌های بی‌کیفیت به عنوان چای ایرانی، گفت: چای ایرانی به دو علت تقریبا بهترین چای در سطح دنیاست؛ یکی اینکه در آن از کمترین آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود و دوم اینکه چای‌های ایرانی خالص‌ بوده و از برگ چای تهیه شده‌اند، درحالیکه مشخص نیست که در سایر چای‌ها بویژه آنهایی که بسیار خرد شده‌اند، چه موادی به کار رفته و ممکن است مواد جانبی به جای برگ چای به آن اضافه شده باشد.

وی با اشاره به فواید چای ایرانی، افزود: اگر بتوانیم چای ایرانی را از منبع درست و معتبر تهیه کرده و چای اصل شمال را پیدا کنیم؛ هم ازجنبه خاصیت درمانی مفید است و نوعی دارو محسوب می‌شود و هم ضرر کمتری دارد.

  • چه تقلباتی در چای انجام می‌شود؟

رستگار ادامه داد: یکی از تقلباتی که در چای‌های خارجی که به کشور وارد می‌شوند، صورت می‌گیرد، استفاده از اسانس‌هایی غیرخوراکی در آنهاست. از دیگر تقلبات در این زمینه افزودن مواردی به جز برگ چای به آن است.

وی با بیان اینکه نسبت تقلب در چای ایرانی بسیار کمتر از چای خارجی است، گفت: برخی از چای‌های خارجی را در زیرپله‌ها تولید و جعبه‌های آن را با برند چاپ می‌کنند. بنابراین میزان خطا در آنها بیشتر است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو به مردم توصیه‌هایی در زمینه خرید چای کرد و گفت: بنابراین یکی از راه‌هایی که بتوانیم چای اصیل و غیرتقلبی را خریداری کنیم، این است که آن را از فروشگاه‌های معتبری که می‌دانیم چای را از شرکت‌های مربوطه تهیه می‌کنند، دریافت کنیم. اقدام دیگر این است که افراد از شمال کشور چای معتبر را خریداری کنند؛ چرا که هم از جنبه درمانی خاصیت بهتری دارد و از آنجایی هم كه از آفت‌کش‌های کمتری در آن استفاده می‌شود، از جنبه سلامت نیز موثر و مفیدتر است.

کد خبر 311413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha