نوزدهمین حراج آثار هنری مدرن و معاصر کریستیز دوبی با فروش ۲۷ اثر ایرانی در هتل تاورز برگزار شد و از مجموع ۱۰ قیمت برتر این دوره، ۶ رکورد به نام هنرمندان ایرانی به ثبت رسید.

christie

به گزارش همشهري، از ميان 121 اثر ايراني، عرب و ترك كه روي ميز حراج اين دوره رفت، 88 اثر فروخته شد و سهم ايران 27 تابلو از 34 نقاشي و نقاشيخط حاضر در حراجي بود. ركورد گرانقيمت‌ترين اثر كريستيز نوزدهم به نقاشي «زن سياهپوست نشسته كنار پنجره» محمود سعيد هنرمند فقيد مصري رسيد كه با قيمت 665 هزار دلار چكش خورد.

در جايگاه دوم تابلويي از مجموعه درخت‎هاي سهراب سپهري ايستاد كه گرچه حراج 150 تا 200 هزار دلار براي آن پيشنهاد داده بود اما 425 هزار دلار فروخته شد. ركورد سوم هم به نقاشي «شياطين فرياد» فرهاد مشيري رسيد كه پشت جلد كاتالوگ اين دوره هم بود و 389 هزار دلار چكش خورد. نقاشيخط حسين زنده‌رودي با عنوان «صاد» چهارمين ركورد را به نام ايران سند زد و 365 هزار دلار فروخته شد. در جايگاه پنجم اثري ديگر از مشيري قرار گرفت و 245 هزار دلار چكش خورد اما جايگاه ششم را هنرمند لبناني ايمن بعلبكي با اثري به قيمت 233 هزار دلار به خود اختصاص داد. 3ركورد بعدي را بار ديگر هنرمندان ايراني ثبت كردند:

2 اثر از2 پيشكسوت 93 ساله با قيمت قابل توجه 209 هزار دلار چكش خورد: اثر حجمي منير فرمانفرماييان با عنوان «توپ آينه‎اي» و در كنار آن اثري از منوچهر يكتايي «پرتره روبرت مونرو». مجموعه موفقيت هنر ايران را نقاشيخط دو لته‌اي سيدمحمد احصايي با قيمت 185 هزار دلار و كسب ركورد هشتم كامل كرد و پرتره بدون عنوان بهمن محصص با فروش 149 هزار دلار هم در زمره بالانشينان كريستيز نوزدهم ايستاد.

نكته جالب توجه اين دوره به فروش نرفتن نقاشي «كاكتوس» عصيم ابوشكرا هنرمند فلسطيني بود كه روي جلد كاتالوگ كريستيز نوزدهم را به خود اختصاص داده بود! هنر ايران كه از حيث تعداد آثار راه‌يافته به اين دوره نزديك به يك سوم كل آثار را به خود اختصاص داده بود، رقبايي پرقدرت چون شيخ‌نشينان عرب را در عرصه فروش پشت سر گذاشت و با كسب ركوردهاي بالا، كيفيت و توان بازار هنر ايران را بار ديگر به اثبات رساند. در اين دوره از ايران 7 اثر به فروش نرسيد؛ 3 تابلو از حسين زنده‌رودي و يك تابلو از ركني حائري‌زاده، پروانه اعتمادي، نصرالله افجه‏‌اي و مسعود عربشاهي. نوزدهمين حراج كريستيز دوبي شامگاه 20 اكتبر پس از سه روز فرصت نمايشگاهي برگزار شد.

کد خبر 311371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha