دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

نگارخانه‌های پایتخت هم این روزها همنوا با مردم و هیئت مذهبی، رنگ و بوی محرم گرفته‌اند و عکس‌ها و نقاشی‌های عاشورایی هنرمندان پیر و جوان در گوشه و کنار شهر به نمایش درآمده است.

محرم

دوستداران هنرهاي تجسمي از امروز تا پيش از فرارسيدن تاسوعا و عاشوراي حسيني فرصت دارند به تماشاي بيش از 10نمايشگاه گروهي و انفرادي با موضوع محرم بروند.به گزارش همشهري، نمايشگاه گروهي عكس «عين عاشورا» از نخستين روزهاي محرم در نگارخانه لاله برپا شده و در آن بيش از ۷۲ قطعه عكس عكاسان از آيين‌هاي سوگواري امام حسين(ع) و يارانش در مناسبت‌هاي تاسوعا و عاشورا به نمايش گذاشته شده است. عين عاشورا از 2نمايشگاه تشكيل شده و بخش دوم آن شامل آثار عكاسان از ساير مناطق ايران است كه اين آثار در نگارخانه مريم به نمايش درمي‌آيد.

حسن روح‌الامين كه با نقاشي‌هاي تأثيرگذار عاشورايي‌اش شناخته مي‌شود، اين روزها يك نمايشگاه انفرادي از آثار رنگ‌روغن خود در نگارخانه پاييز خانه هنرمندان ايران برپا كرده است. نمايشگاه تازه اين هنرمند جوان «جام بلا» نام دارد و تا پايان هفته ميزبان علاقه‌مندان است. عبدالحميد قديريان، طراح هنري فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله(ص)» نمايشگاه «آسمان حسين» را در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان برپا كرده و در آن 14اثر عاشورايي ارائه كرده است.

  • پرده‌هاي ماتم در سعدآباد

موزه هنرهاي زيباي سعدآباد در روزهاي عزا و سوگواري ميزبان نمايشگاه نقاشي قهوه‌خانه‌اي «پرده‌هاي ماتم» است. در اين نمايشگاه 19پرده عاشورايي از نقاشان نامدار معاصر چون حسين قوللر آغاسي، محمد مدبر، اميرحسين قائم‌مقامي و ميرزامهدي نقاش شيرازي با تكنيك رنگ‌روغن روي بوم به ‌نمايش درآمده و تفاوت آن با نمايشگاه‌هاي مشابه اين است كه به‌مدت 2‌ماه يعني تا 21آذر ادامه دارد و علاقه‌مندان نقاشي قهوه‌خانه‌اي مي‌توانند در موزه سعدآباد از آن بازديد كنند.

  • محرم در فرهنگسراها

همزمان با ديگر نگارخانه‌هاي فعال در تهران، فرهنگسراهاي پايتخت هم برنامه ايام سوگواري خود را به نمايشگاه‌هاي موضوعي اختصاص داده‌اند. نمايشگاه خوشنويسي و عكس «ني نواي عشق» با آثار خوشنويسي بيژن معصومي و عكس‌هاي استاد ناصر امامي نيكچه ۱۰ روز در فرهنگسراي بهاران برپاست. در اين نمايشگاه مجموعه آثار ترجيع‌بند با تكنيك نستعليق و چند قطعه عكس سياه و سفيد به‌نمايش درآمده است.نگارخانه سرو، برگزيده پوسترهاي عاشورايي را در نمايشگاه «آفتاب سرخ» در معرض ديد مخاطبان قرار داده كه تا 4آبان از علاقه‌مندان گرافيك عاشورايي ميزباني مي‌كند.

نگارخانه آبي فرهنگسراي اميد همزمان با آغاز محرم تا ۲۹ مهر ميزبان آثار نقاشي جمعي از هنرمندان شده است. در اين نمايشگاه ۳۰ تابلو نقاشي برگرفته از حوادث عاشورا در معرض ديد عموم قرار گرفته و فرصت تماشاي آن امروز و فردا به پايان مي‌رسد. نمايشگاه گروهي «روايت سوگ» با موضوع عاشورا از نخستين روز هفته در فرهنگسراي شفق آغاز به‌كار كرده و تا آخرين روز مهر ميزبان علاقه‌مندان است. در اين نمايشگاه ۲۰ قطعه عكس درباره محرم به نمايش درآمده است.

کد خبر 310968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha