یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری دو - سیده افروز ارزه‌گر: کم‌کم که پرچم‌های سیاه کنار در مساجد آویزان می‌شود، وقتی تابلوی «بفرمایید روضه» جلوی در خانه‌ها نصب می‌شود، وقتی دل آدم تنگ‌تر و زیر لب «باز این چه شورش است» زمزمه می‌شود...

به استقبال پرچم‌های سرخ و سیاه و سبز

همان وقتي است كه بايد لباس‌هاي مشكي را از كمد در آورد، در مراسم عزاداري اباعبدالله شركت كرد و به فكر اين بود كه امسال چه ياد مي‌گيريم از سخنراني‌ها، از ماتم‌ها، از مراسم‌ و آيين عاشقانه عزاداري براي اهل‌بيت پيامبر(ص)؛ يك جهت و هدف تازه براي زندگي پيدا كنيم. بچه‌ها. از شيرخواره تا نوجوانش، نگاهشان به پدر و مادر است. پس به اين نگاه ارزشمند بها بدهيد.

مي‌شود در اين روزها كنار هم نماز خواند و قرآن را با سوره‌هاي كوچكش شروع كرد. درباره معني آنچه در نماز مي‌خوانيم صحبت كنيم. سوره‌هايي كه داستاني پشتشان هست مثل سوره فيل را با هم بخوانيم. سعي كنيم با حوصله و به زيبايي وقت مخصوصي را براي دعا و عبادت اختصاص دهيم. مهرباني و صبر هميشه يك عامل تشويق‌كننده بسيار مؤثر است.

در هر شهر و محله‌اي كه باشيد، دسته‌ها و هيئت‌هايي هستند كه مراسم عزاداري اجرا مي‌كنند. با فرزندان خود به اين مراسم برويد. اگر كودكي داريد، لباس علي اصغر(ع) به تن او كنيد و اگر نوجواني داريد به او ياد دهيد كه خدمتگزار عزادارها باشد و به اجراي بهتر مراسم كمك كند.

نذر، هميشه يك عمل بزرگ و پرهزينه نيست. مي‌توانيد با يك ليوان شربت در نزديكي مسجد محل يا منزلتان از عزاداران پذيرايي كنيد. چيزهاي زيادي براي يك شربت خوشمزه لازم نيست، با خاكشير و زعفران و كمي شيره نبات مي‌توانيد تشنگي را از عزاداران دور كنيد. از بچه‌ها در درست كردن و پخش نذري كمك بگيريد. بخشندگي و خدمت به مردم را به بچه‌ها ياد بدهيد.

هر شهر و روستايي مراسمي متفاوت با توجه به فرهنگ خود دارند. اگر مسافر شهر ديگري باشيد، با پرس و جو، از محل برگزاري مراسم اطلاع پيدا ‌كنيد. يكي از رايج‌ترين مراسم‌ در اين ايام، تعزيه‌خواني است كه در ظهر عاشورا به‌صورت نمايشي اتفاقات آن روز را بازنمايي مي‌كنند. به ديدن تعزيه‌خواني برويد و بعد از تماشاي آن درباره حوادث با كودكانتان به گفت‌وگو بنشينيد.

يك روز با بچه‌ها، بعد از برگشتن از مراسم عزاداري، قلم و مداد به‌دست بگيريد، قيچي و كاغذرنگي برداريد و با دست‌هاي خودتان كارهاي هنري ويژه عاشورا خلق كنيد.‌ خيلي خوب است كه بچه‌ها آنچه شنيده و فهميده‌اند را روي كاغذ بياورند. شما هم همراهشان باشيد.

کد خبر 310776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha