یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: محرم برای خیلی‌ها با یک حس خوب از تعلقات عاطفی همراه است که آگاهی را هم با خود همراه کرده است.

عزاداری - محرم

 خاطرات محرم از دوران كودكي و نوجواني آنقدر ماندگار است كه خيلي از شما وقتي بوي اسپند مي‌آيد، ياد دسته‌هاي عزاداري مي‌افتيد. خيلي خوب است كه بتوانيد عشق به اباعبد‌الله را در كنار شناخت از او و قيامش از سنين نوجواني در فرزندان خود ايجاد كنيد و محرم و آداب و رسوم آن مي‌تواند يك بهانه بزرگ براي اين كار باشد.

  • يك هيئت جمع و جور

برپايي هيئت براي بچه‌ها و به‌دست بچه‌ها امكانات زيادي نمي‌خواهد. چادر مشكي‌هاي مادرها، چند قاليچه كوچك، يك پذيرايي مختصر و كمي عزاداري چيزهايي است كه اين هيئت‌هاي كوچك را تشكيل مي‌دهد. بسياري از نوجوانان حتي با كمترين امكانات هم دوست دارند هيئتي براي خود داشته باشند. بچه‌هاي همان تيم فوتبالي كه هر روز عصر با هم بازي مي‌كنند، دلشان مي‌خواهد كه محفل عزاداري براي خود برپا كنند. به آنها نگوييد كه اين همه هيئت بزرگ وجود دارد به آنجا برويد و يا اينكه مساجد محل هم عزاداري دارند. اينكه دلشان مي‌خواهد باني مجلسي شوند اتفاق خوبي است كه مي‌تواند براي شما فرصت خوبي فراهم كند. پس به آنها كمك كنيد و گمان مبريد اين مجلس جمع و جور از چشم صاحب آن مخفي مي‌ماند. اگر امكان برگزاري در جايي عمومي مثل پاركينگ خانه و يا گوشه خيابان وجود ندارد، هر شب يكي از والدين بچه‌هاي همان تيم فوتبال باني شويد و خانه‌تان را معطر به عطر مراسم عاشورا كنيد.

  • همه براي يكي

ممكن است امكان برپا كردن يك هيئت كوچك و جمع‌وجور براي نوجوان شما وجود نداشته باشد. در اين صورت بهتر است او را باخود همراه كنيد و به هيئت برويد. مثل تمام نسخه‌هايي كه براي سن نوجواني بيان مي‌شود اين كار بايد فارغ از هرگونه اجبار باشد و اگر از كودكي اين همراهي را شروع كنيد، در دوران نوجواني شركت در چنين مراسمي جزئي از زندگي او مي‌شود. اما كار كردن در دستگاه اباعبد‌الله لذت خاص خود را دارد. حالا كه براي فرزند شما امكان برگزاري هيئت وجود ندارد، باهم براي كمك كردن به هيئت‌هاي آشنا و مسجد محل برويد.دختران با مادرشان و پسران با پدرشان مي‌توانند در اين جمع شركت كنند كه گاهي 3 نسل در كنار هم براي يك هدف مقدس جمع مي‌شوند.

  • احترام گذاشتن به سليقه‌ها

به سليقه نوجوان خود احترام بگذاريد. او را مجبور نكنيد تا حتما در همان جايي كه شما انتخاب كرده‌ايد، عزاداري كند. نوجوانان در انتخاب اينگونه اماكن سليقه‌هاي خاص و دلايل خودشان را دارند. آنها اغلب جاهاي شلوغ‌تر و پرشور‌تر را دوست دارند. اگر نوجواني شركت در يك مسجد كوچك را ترجيح مي‌دهد احتمالا به‌خاطر علاقه به واعظ مسجد يا جذابيت سخنان او و يا چيزي از اين قبيل است. هيچ اشكالي ندارد كه شما در يك مكان و نوجوانتان در هيئت ديگري عزاداري كند. خوب است كه شما به تناسب وقت و حال خودتان و او هم مناسب وقت و حال و سليقه خودش محل عزاداري را انتخاب كند. اما بعد از عزاداري از او درباره سخنراني و مداحي و جزئيات مراسم سؤال كنيد تا نكته جذاب ماجرا را پيدا كنيد.

  • افسردگي يا ضد‌افسردگي؟

برخي اين روزها با گفتن اين جمله كه شركت در مراسم عزاداري باعث مي‌شود نوجوان افسرده شود، سعي بر اين دارند كه شركت اين گروه سني در مراسم عزاداري را كاري اشتباه جلوه دهند. درحالي‌كه چنين نيست زيرا تأثير روضه اباعبدالله اگر گشايش روحي نداشته باشد به هيچ وجه باعث افسردگي و غم ماندگار نمي‌شود. حتي شركت در اين عزاداري‌ها بستري براي رفع افسردگي‌ها و غم‌هاي خفته قلبي را فراهم مي‌آورد. علاوه بر اين، شم اجتماعي و ديني و سياسي نوجوان را بيدار مي‌كند و هوش و ذكاوت اجتماعي او را افزايش مي‌دهد. غرق شدن در ماجراي عاشورا با همه ابعاد و حاشيه‌هايش چشمان نوجوان را در برابر حقايق باز مي‌كند كه صداي هلهله يزيديان گوش‌هاي او را كر نكند تا آنچه پشت پرده اتفاق افتاده را ببيند.

  • حسين ع براي تمام روزها

يادتان باشد كه بچه‌ها خيلي باهوش و تيزبين هستند، هر چند شور و هيجان آنها را جذب مي‌كند اما خيلي زود متوجه مي‌شوند كه آيا شما از اباعبدالله تنها يك مراسم و چند هيئت و اينجور چيزها را مي‌شناسيد يا پشت اين شركت‌كردن‌ها و عزاداري‌ها يك فلسفه و ايدئولوژي وجود دارد كه نه‌تنها در دهه اول محرم كه در تمام سال، زندگي‌تان را سمت و سو مي‌دهد. مادري كه دهه اول محرم را مشكي مي‌پوشد اما غيبت مي‌كند و يا با آرايش در مراسم شركت مي‌كند، فرزندش دچار دوگانگي مي‌شود. فرزندان شما بايد حس كنند اين مكتب عاشورايي نه در يك دهه بلكه در تمام زندگي‌تان جريان دارد.كسي كه نمك سفره اباعبدالله را مي‌خورد، همه زندگي‌اش نمك‌گير امام حسين است.

کد خبر 310774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha