جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۴۰ اثر از آثار ناصر اویسی، هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران، در نمایشگاهی با عنوان «نقاشی‌های شاعرانه» به نمایش گذاشته می‌شوند.

اویسی

به گزارش ایسنا، در نمایشگاه «نقاشی‌های شاعرانه» آثاری عرضه می‌شوند که بیشتر آن‌ها تاکنون دیده نشده و مستقیم از ناصر اویسی گرفته شده و به نمایش درآمده‌اند.

ناصر اویسی، متولد ۱۳۱۳ تهران است. این نقاش که از فعالان مکتب سقاخانه به شمار می‌رود، برنده مدال طلا و دیپلم مخصوص نمایشگاه بین‌المللی کامپیون ایتالیا در سال ۱۳۴۷ است. از او چند کتاب در ایران و ایتالیا و آمریکا به چاپ رسیده است.

سبک نقاشی اویسی شعرگونه است وآن را در حد فاصل نقاشی و خط معلق نگه می‌دارد.مشخصه آثار او زنان زیباروی برگرفته از خورشید خانم ایرانی و اسب‌های نیرومند و در حال حرکت و رنگ‌های درخشان است.اویسی جوایز متعددی از نمایشگاه‌ها و بی‌ینال‌های بین‌المللی دریافت کرده است و آثارش در شهرهای مهم جهان نگه‌داری می‌شوند.

اویسی از نگاره‌های سلجوقی و قاجار به طور مستقیم در آثارش استفاده کرده است و مانند نقاشان هم‌نسل خود تغییری بزرگ در تاریخ نقاشی ایران پدید آورده است.این هنرمند نقاش در آثارش، نگاه تیزبینانه به نقاشی و تصویرگری ایرانی نشان می‌دهد و به نقاشی معروف است که شعرهایش را نقاشی می‌کند.

ناصر اویسی سال‌ها به ثبت موتیف‌ها و نقوشی دل‌مشغول بوده که امروزه با نام او و امضای او برای همیشه به ثبت رسیده است. وی با واژگانی محدود سال‌های سال است که شعر رنگی‌اش را بر صفحه نقش می‌کند، او با وسواس و دقت واژگان تصویری‌اش را از دل تاریخ هنر ایران استخراج کرده است.فضای آثار اویسی به سرزمینی رؤیایی شبیه است که در آن نه دشنامی رد و بدل می‌شود و نه خشمی می‌ترکد. در این سرزمین دلدادگان و امیرزادگان و سوارکاران در تابش نوری طلایی و در متن رنگ‌هایی ارغوانی از مقابل چشم می‌گذرند.

نکته مهم نمایشگاه «نقاشی‌های شاعرانه» این است که آثار به نمایش درآمده از مجموعه‌داران جمع‎آوری نشده، بلکه آثار مستقیم از خود هنرمند گرفته شده و به نمایش درخواهد آمد.

این نمایشگاه در گالری «سهراب» به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، کوچه سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر، پلاک 5، واحد 1 ساعت 16 تا 20 روز جمعه، 24 مهرماه، افتتاح می‌شود و به مدت دو هفته میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر 310541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha