مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل تصویری زیبا از کهکشانی دورافتاده که به عنوان یک کهکشان مارپیچی میله‌ای شناخته می‌شود، به ثبت رسانده‌است.

هابل

براساس گزارش فاكس‌نيوز،‌كهكشان NGC 4639 در فاصله 70 ميليون سال نوري از زمين در صورت فلكي سنبله قرار گرفته‌است. اين كهكشان يكي از 1500 كهكشاني است كه خوشه سنبله را ايجاد كرده‌اند.

يك سال نوري فاصله نجومي كه نور در يك سال با سرعت نور طي مي‌كند را تعيين مي‌كند و نزديك به 10 تريليون كيلومتر است. (محاسبه 70 ميليون سال نوري را به عهده شما مي‌گذاريم.)

هابل

در اين تصوير مي‌توان به وضوح ميله‌اي را مشاهده كرد كه در ميان مركز درخشان و مدور كهكشان در چرخش است. به گفته اخترشناسان ساختار ميله‌اي را مي‌توان در دو سوم كهكشان‌هاي مارپيچي مشاهده كرد و گمان مي‌رود اين ساختار مرحله‌اي عادي از روند تكامل كهكشان‌ها باشند.

بازوهاي كهكشان NGC 4693 به واسطه نواحي ستاره‌سازي درخشاني مشخص شده‌اند. هريك از اين جواهرات درخشان كوچك وسعتي برابر چند صد سال نوري دارند و مي‌توان صدها هزار ستاره جوان را در آنها يافت.

با اين‌همه در دل اين كهكشان رازي تاريك نهفته‌است، سياهچاله‌اي غول‌پيكر كه درحال بلعيدن گازهاي دربرگيرنده كهكشان است. اين سياهچاله به عنوان يك هسته كهكشاني فعال شناخته مي‌شود و مي‌توان آن را از طريق ويژگي‌هاي طيف نوري ساطع شده از كهكشان و همچنين با كمك پرتوهاي ايكس ايجاد شده در نزديكي سياهچاله كه در اثر بلعيده شدن گازها توليد مي‌شوند، تشخيص داد.

تلسكوپ فضايي هابل كه در سال 1990 توسط ناسا به فضا پرتاب شد،‌چند ماه پيش تولد 25 سالگي خود را جشن گرفت. اوايل سال 2015 نيز اخترشناسان با كمك اين تلسكوپ و دو تلسكوپ ديگر موفق به رديابي كهكشان جوان و كوچكي شدند كه دورافتاده‌ترين كهكشان جهان نام گرفته‌است. اين كهكشان كه EGS-zs8-1 نام دارد در فاصله 13.1 ميليارد سال نوري از زمين واقع شده‌است.

کد خبر 310434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha