مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

فتانه انفرادی: هفته ملی سلامت زنان ایرانی در حالی طبق معمول سال‌های قبل در اواخر مهر‌ماه گرامی داشته می‌شود که خبرهای خوبی درباره سلامت زنان ایرانی شنیده نمی‌شود و این در حالی است که سلامت خانواده ایرانی، در گرو سلامت زن است.

افزايش وزن 50درصدي زنان ايراني، رواج سيگار و قليان در بين زنان، اعلام آمار 12درصدي از موارد ايدز مربوط به زنان، شيوع برخي از سرطان‌ها مثل سرطان سينه، پوست، معده و مري و همينطور بيماري‌هاي جسماني، عضلاني، ابتلاي 26.5درصد زنان ايراني سنين بين 15تا 64سال به اختلالات روانپزشكي، ابتلاي 50درصد زنان بالاي 60سال به پوكي استخوان، فوت سالانه 300مادر به‌علت حاملگي و زايمان، شيوع كم خوني و كمبود ويتامين D در زنان ايراني، همه و همه از حكايتي تلخي پرده بر مي‌دارد كه نشان مي‌دهد مسئولان و دست‌اندركاران كشور براي ارتقاي سلامت‌زن ايراني تلاش جدي نكرده‌اند و علاوه بر آن قشر زنان كشور هم ظاهرا به سلامت خود به هر علت بي‌توجه هستند. به گزارش همشهري، روز گذشته به مناسبت هفته ملي سلامت بانوان نشست مشترك مشاوران امور زنان دستگاه‌هاي اجرايي كشور برگزار شد و همه در آن نشست از اهميت نقش زن سخن گفتند. وزير بهداشت گفت: درباره سلامت زنان، ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم و در عين حال كارهايي براي رسيدن به اين نقطه را هم شروع كرديم. تشكيل كميته‌هايي براي مرگ‌ومير نوزادان و بانوان باردار را با جديت دنبال مي‌كنيم و نتايج خوبي هم داشتيم.

او افزود: در جمهوري اسلامي و درپايتختي مثل تهران زيبنده نيست كه شب‌ها شاهد حضور زناني در خيابان‌ها باشيم كه از خانه فرار كرده‌اند و برخي از آنها هم در دام اعتياد گرفتار شدند و معلوم نيست كه تحت چه شرايطي روزگار مي‌گذرانند.

دكتر هاشمي يكي از مشكلات موجود در حوزه بهداشت بانوان را افزايش وزن 50درصدي زنان ايراني دانست و با ابراز تأسف از رواج و رونق سيگار و قليان در بين زنان خاطرنشان كرد: مصرف دخانيات در بين خانم‌هاي باردار اثرات نامطلوبي را روي آنها و جنين مي‌گذارد و اين مسئله يكي از عوامل تولد نوزادان ناقص‌الخلقه است.

وي با اشاره به اينكه 12درصد از مبتلايان به بيماري ايدز خانم‌ها هستند، گفت: كساني كه مبتلا به اين بيماري هستند هم خود آسيب‌پذير هستند و هم به ديگران آسيب مي‌رسانند. هاشمي با اشاره به گسترش بيماري سرطان در بين جامعه ايراني به‌ويژه بانوان، سرطان پستان، پوست، معده و مري را شايع‌ترين اين بيماري‌ها عنوان كرد و گفت: ما معتقديم كه 60تا 70درصد اين بيماري‌ها قابل پيشگيري است.

او افزود: اگر ما امكانات بيمارستاني مخصوص بانوان را بتوانيم در تهران و برخي از شهرهاي بزرگ مثل تبريز و مشهد راه‌اندازي كنيم يكي از زمينه‌هاي تحقق حقوق شهروندي را فراهم كرديم. معاون بهداشت وزير بهداشت هم در اين نشست گفت:اميد به زندگي در زنان كشور از سال 1375تا 1390از 69.8سال به 74.6سال افزايش يافته است و اكنون سالانه برخي زنان به‌علت حاملگي و زايمان فوت مي‌كنند.

وزير بهداشت و درمان كمبود ويتامين «D» را از مشكلات جدي زنان نام برد و گفت: كمبود ويتامين «D» در 10سال اخير در كشورمان 6برابر رشد كرده و زنان با كمبود اين ويتامين مواجهند وافسردگي در كل جامعه 7.12درصد است كه در زنان 4.15درصد است. بيماري‌هاي اسكلتي و عضلاني از ديگر بيماري‌هاي مزمن زنان است. او افزود:50درصد زنان بالاي 60سال مبتلا به اسنتوپروز، آرتروز و كمردرد هستند و كم خوني و يائسگي هم در زنان شايع است و 49درصد زنان 30سال به بالا اضافه وزن دارند. معاون رئيس‌جمهور در امور زنان هم با اشاره به اينكه زنان در شيوع بيماري‌هاي جسماني، عضلاني و افسردگي دوبرابر مردان آسيب‌پذيرترند، از راه‌اندازي كلينيك‌هاي سلامت خانواده در 9استان كشور خبر داد. به گزارش همشهري، البته هر سال مسئولان از اقدامات انجام شده براي ارتقاي سلامت زنان ايراني مي‌گويند اما سلامت زن ايراني همچنان در خطر است و عوامل زيادي سلامت او را تهديد مي‌كند.

  • بيماري‌هاي قلب و عروق عمده‌ترين علت مرگ زنان

معاون بهد اشتي وزير بهداشت گفت: بيماري‌هاي قلبي و عروقي عمده‌ترين علت مرگ زنان در كشور است و سرطان‌ها و تومورها، حوادث غيرعمدي، بيماري‌هاي غدد، تغذيه و متابوليك، بيماري‌هاي دستگاه تنفسي، بيماري‌هاي دستگاه ادراري و تناسلي، بيماري‌هاي دستگاه گوارش، بيماري‌هاي سيستم عصبي، حوادث عمدي و بيماري‌هاي عفوني و انگلي در رتبه‌هاي بعدي است.

کد خبر 310399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha