یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برنامه‌های قطعی جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر در فاصله 4 ماه مانده به آغاز جشنواره در سومین نشست خبری امسال اعلام شد.

برای اجرای این برنامه‌ها که هر سال گسترده تر از سال قبل می شوند، مجید سرسنگی به اندازه کافی فرصت دارد، اما دبیر جشنواره امسال اصرار دارد که دست کم 3 ماه زودتر برنامه‌ها را اعلام کند.

برای همین هم  تا کنون 3 نشست خبری برگزار کرده است و در هر 3 نشست تا توانسته از جشنواره گفته است.

هرچند  تنها در نشست روز یکشنبه 18 شهریور با قاطعیت حرف می زد: «تمام تلاش ستاد برگزاری جشنواره بر این است که حداقل 3 ماه قبل از جشنواره برنامه‌های قطعی بخش‌های مختلف را اعلام کند. این حرکت، کار بسیار سختی است اما خوشبختانه تاکنون ستاد جشنواره طبق برنامه زمان‌بندی شده خود پیش رفته و در هیچ کدام در بخش‌ها عقب‌افتادگی نداشته‌ایم.»

بخش مرور

سرسنگی در باره نمایش‌های بخش مرور گفت: تا کنون 31 تقاضا از میان گروه‌های تهرانی داشته‌ایم که نهایتا از بین آنها 9 تقاضا که  نمایش‌های چاه به کارگردانی کتایون حسین‌زاده، آنتیگونه در نیویورک به کارگردانی هما روستا، پینوکیو به کارگردانی علی‌اصغر دشتی و نسیم احمدپور، لبخند با شکوه آقای گیل به کارگردانی‌هادی مرزبان و رویه و آستر به کارگردانی حسن وارسته از آن جمله‌اند را پذیرفته‌ایم اما هنوز این 9 گروه تا زمان اتمام مهلت فراخوان به عنوان کاندیدا  در این بخش هستند.

مسابقه‌ بین‌الملل و چشم‌انداز تئاتر فجر

سرسنگی با اشاره به 197 اثر ارسالی در بخش مسابقه‌ بین‌الملل تئاترفجر گفت: این تعداد اثر متعلق به گروه‌های ایرانی و گروه‌هایی که به صورت مشترک کار کرده‌اند، می‌شود که نمایشنامه‌های آن توسط سیدمهدی شجاعی، حسین فرخی و بنده خوانده می‌شود و از مجموع آنها 41 اثر در این بخش پذیرفته خواهد شد.

وی همچنین درباره‌ نمایش‌های بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 87 گفت: 165 اثر ارسالی به این بخش توسط حسین مسافرآستانه، محمد یعقوبی و عبدالحی شماسی بازخوانی شدند و از میان آنها 53 اثر برای این بخش انتخاب شده‌اند.

اما ظاهرا بخش بین الملل امسال، به شدت بر تئاتر شرق متمرکز خواهد بود، هرچند که روبرتو چولی و تئاترهای عجیب و غریبش بعید است که دست از سرمان بردارد؛ «تا کنون با کشورهایی چون چین، هند، ویتنام، مالزی، اندونزی، کره و ژاپن مذاکراتی داشته‌ایم و اجراهایی از این کشورها را در بخش ویژه‌ تئاتر شرق پیش‌بینی کرده‌ایم که کارگاه‌هایی پیرامون هر یک از این اجراها در طول جشنواره برگزار خواهد شد و مقالات سمینار تئاتر شرق نیز مرتبط با همین اجراهاست.»

آن طور که سرسنگی می گوید امسال «بعد از سال‌ها برای اولین بار پرونده‌ آثار خارجی متقاضی در جشنواره‌ تئاتر فجر در مرداد ماه بسته شده است».

نتیجه‌، حضور آلمان(که حتما منظور چولی است) و «16 اثر بین‌المللی معتبر است که توسط کمیته‌ای شامل حمید سمندریان، فریندخت زاهدی، محمدرضا خاکی، محمد اطبایی و بنده در 2 گروه انتخاب شده‌اند که گروه اول شامل 12 اثر و گروه دوم شامل 5 اثر می‌شود و این 17 نمایشنامه پیشنهادی از کشورهایی چون بلژیک، ایتالیا، پرو، آمریکا، لهستان، سوییس، آلمان، فرانسه، ارمنستان، کانادا و نروژ هستند.»

اجرا در سطح شهر تهران

یکی از جالب ترین بخش‌های نشست خبری دیروز، توضیحات دبیر درباره انتخاب سالن‌های اجرا بود. ظاهرا حتی همین چند سالن درب و داغان تهران هم کار انتخاب را دشوار کرده است.

سرسنگی در این باره گفت: «برای انتخاب سالن‌های نمایشی جشنواره‌ فجر کار تحقیقاتی بزرگی انجام دادیم و تمام سالن‌های شهر تهران را با بررسی ظرفیت، وضعیت مدیریت و امکانات فنی آن‌ها شناسایی و از میان آن‌ها سالن‌های مناسب را برگزیده‌ایم تا از این طریق مشکلی برای گروه‌های نمایشی شرکت کننده در جشنواره و تقسیم آنها در سطح شهر نداشته باشیم.»

و بحث شیرین بودجه

یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه 10 روز جشنواره تئاتر فجر است. اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها نیمی از این رقم را پرداخت می کند و بقیه «باید از طریق رایزنی با نهادها و شرکت‌های اسپانسر تامین شود».

جالب تر این که «قصد داریم جشنواره تئاتر فجر به سمتی برود که  در سال‌های آینده برای برگزاری آن از بودجه کلی تئاتر کشور استفاده نشود و این سنت، تمام جشنواره‌های تئاتر ما را نجات بدهد».

و پایان ماجرا؛

«ما نمی‌توانیم قول بدهیم همه‌ آنچه  اعلام کردیم به صورت قطعی در جشنواره‌ تئاتر فجر اتفاق می‌افتد، ولی تمام برنامه‌های ما به خوبی پیش رفته و به صراحت آنها را اعلام می‌کنیم و اگر هر کدام از این بخش‌ها به نتیجه مورد نظر ما نرسند، به دلیل غیرقابل بیش‌بینی بودن این کار است.

اما باید اعلام کنیم که حتی اگر تنها 70درصد از برنامه‌های اعلام شده ما به نتیجه برسد، باز هم ما چند قدم جلوتر از سالهای گذشته پیش رفته‌ایم.»

کد خبر 31031

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز