دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتاب " مفاخر میراث فرهنگی ایران " و بزرگداشت دکتر صادق ملک شهمیرزادی استاد و باستان‌شناس فرهیخته و پیشکسوت ایران ۲۲ مهرماه در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

Archaeologist

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مقدمه این کتاب آمده است: درهر حوزه‌ای از علوم انسانی یا طبیعی، برخی متخصصان به مثابه نمایندگان آن موضوع شناخته شده و به مشخصه آن مبدل می‌شوند، استاد دکتر صادق ملک شهمیرزادی چنین مقام و مرتبه‌ای دارد و باستان‌شناسی امروز ایران را آیینگی می‌کند.

در ادامه این مقدمه و در تجلیل از این باستان‌شناس پیشکسوت می‌خوانیم: باستان‌شناسی کیفیتی از زندگی است که در دکتر ملک شهمیرزادی نمود بسیار دارد. برقرار کردن نوعی رابطه انسانی و عاطفی با موضوع باستان‌شناسی از سکنات شیرین فعالیت اوست.

دیگر خصوصیت برجسته او، ذات معلمی به معنای دقیق و اصیل کلمه است . وی پیش از آنکه کاوشگر باشد معلم و مربی است و از آن فراتر پرورش‌دهنده همکاران و دانشجویان و نوآموزان خود است.

دکتر صادق ملک شهمیرزادی متولد  1319 در شهمیرزاد استان سمنان است. در کودکی به تهران آمد و در سال 1339 از دبیرستان علمیه تهران دیپلم طبیعی خود را گرفت. با اینکه ادامه تحصیل در رشته پزشکی برایش فراهم بود اما علاقه وافر به باستان‌شناسی او را به گروه باستان‌شناسان دانشگاه تهران کشاند.

او کارشناسی ارشد خود را در 1348 از دانشگاه شیکاگو و دکتری را در 1356 از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.

کتاب مفاخر میراث فرهنگی ایران به کوشش مرتضی حصاری و به همت انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است.

حضور خبرنگاران و دوستداران میراث فرهنگی درمراسم تجلیل ازصادق ملک شهمیرزادی که ساعت 15/30 روز چهارشنبه 22 مهر ماه در موزه ملی ایران برگزاری می‌شود، آزاد است.

کد خبر 310193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha