دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

اسدالله افلاکی: شیوخ عرب به یمن ثروت بادآورده نفتی، دایره عیش و نوش‌شان روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود؛ ازخرید اتومبیل‌های جورواجور گرفته تا هواپیمای شخصی و خوشگذرانی در عشرتکده‌های مختلف. اما شکار در تفریحات اعراب جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و در صدر آن شکار با بازهای شکاری.

پرندگان شکاری

شكار هوبره با بازهاي شكاري جذاب‌ترين نوع شكار براي يك شيخ عرب است تا آنجا كه مهندس هوشنگ ضيايي، مدرس و كارشناس برجسته حيات وحش در اين‌باره به همشهري مي‌گويد كه شيوخ عرب علاقه بسياري به بازهاي شكاري(قوش) دارند تا آنجا كه اغلب آنها قوشخانه دارند.

ضيايي كه پيش از انقلاب مديركل محيط‌زيست خوزستان بوده مي‌گويد كه در آن روزگار اعراب ثروتمند حاشيه خليج‌فارس كه اغلب آنها را مقامات كشوري تشكيل مي‌دادند براي شكار هوبره با بازهاي شكاري به ايران مي‌آمدند. در آن زمان با وجود آنكه براي اعراب متقاضي شكار، مجوز صادر مي‌شد اما كنترل تعداد شكارها دشوار بود به همين دليل با گماشتن يك محيط بان در آشپزخانه صحرايي آنها، تعداد شكارهايشان را كنترل مي‌كرديم.

ضيايي در ادامه خاطره‌اي از شكار كردن وليعهد وقت عربستان نقل مي‌كند كه به‌دليل كنترل تعداد شكارهايش قهر مي‌كند؛ قهري كه مسئله‌ساز مي‌شود اما وقتي مهندس اسكندر فيروز، بنيانگذار سازمان حفاظت محيط‌زيست و نخستين رئيس اين سازمان، كم‌وكيف ماجرا را با مقامات ارشد كشور در ميان مي‌گذارد، مقرر مي‌شود همان مقرراتي كه براي ايراني‌ها اعمال مي‌شود براي مقامات عربي هم اعمال شود.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان مي‌كند پس از انقلاب هم، علاقه مفرط به شكار هوبره، پاي اعراب را دوباره به زيستگاه‌هاي ايران باز كرد. اعراب اين بار هم با دريافت مجوز شكار، با بازهاي شكاري، هوبره شكار كردند و البته در قبال اين مجوزها هدايايي هم به محيط‌زيست دادند كه ازجمله اين هدايا 15خودروي ارزشمند بياباني بود. وي يادآور مي‌شود سازمان حفاظت محيط‌زيست، زنده‌گيري باز را مجاز اعلام كرد و بدين‌ترتيب شماري از كساني كه تا پيش از آزاد شدن بازگيري، در خوزستان و بوشهر به زنده‌گيري باز مبادرت مي‌كردند در گستره وسيعي از كشور پراكنده شدند و اكنون زنده‌گيري پرندگان شكاري به مشكلي بزرگ در حيات وحش تبديل شده است.

  • دستگيري 8 گروه متخلف در اصفهان

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان اصفهان هم روز گذشته با اشاره به اينكه در سال‌جاري تاكنون 8گروه از متخلفين زنده‌گيري پرندگان شكاري در استان اصفهان دستگير و حدود 30قطعه پرنده شكاري كمياب از آنان كشف شده، تصريح كرد: افراد ناآگاه و سودجو با زنده‌گيري اين پرندگان عملا ذخاير ژنتيك كشورمان را به شيوخ عرب حاشيه خليج‌فارس هديه مي‌دهند. درحالي‌كه اين پرندگان در زمره پرندگان نادر كشور و جهان هستند و از نظر اكولوژيك نقش بسيار مهمي در سلامت اكوسيستم دارند.

حميد ظهرابي كنترل جمعيت جوندگان كه از عوامل ايجاد بيماري سالك و مخزن اين بيماري در استان است را يكي از عمده‌ترين وظايف اين پرندگان در طبيعت برشمرد و گفت: زنده‌گيري اين پرندگان به 2صورت برداشت جوجه از لانه و زنده‌گيري با دام و كوخه‌نشيني انجام مي‌شود.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان اصفهان افزود: با وجود اينكه جريمه هركدام از اين پرندگان براساس مصوبه اخير شوراي‌عالي حفاظت محيط‌زيست كشور 600ميليون ريال است، افراد ناآگاه اقدام به شكار اين پرندگان كرده و با جريمه چند ده ميليوني زنده‌گيري اين پرندگان مواجه مي‌شوند.

  • بازسازي صحنه شكار براي لذت بردن شيوخ عرب

مهندس هوشنگ ضيايي استاد حيات وحش مي‌گويد: افراد سودجو، علاوه بر گرفتن باز شكاري، هوبره را هم به‌صورت زنده مي‌گيرند و با انتقال غيرمجاز اين پرندگان به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، ‌در آنجا، با رها‌سازي‌ هوبره، با بازهاي شكاري آنها را شكار مي‌كنند درواقع صحنه شكار را براي اعراب علاقه‌مند به شكار بازسازي مي‌كنند.وي با اشاره به ترفند‌هاي مختلفي كه افراد سودجو براي زنده‌گيري بازهاي شكاري به‌كار مي‌برند مي‌گويد: در مواردي اين افراد ساير پرندگان ازجمله سارگبه و دليجه را قرباني زنده‌گيري بازها مي‌كنند به‌ويژه سارگبه‌ها را به تعداد زياد نابود مي‌كنند درحالي‌كه سارگبه‌ها نقش مؤثري در كنترل جوندگان دارند. وي ضمن هشدار نسبت به پيامدهاي تهي شدن زيستگاه‌ها از پرنده‌هاي شكاري مي‌گويد: با حذف اين پرنده‌ها جمعيت جوندگان رو به ازدياد مي‌گذارد و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را سبب مي‌شود.

کد خبر 310171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha