گرفتن وام به‌صورت مراجعه فرد متقاضی دریافت تسهیلات از شبکه بانکی چندان آسان‌ نیست، اما در این میان دست‌کم ۲۰۰ شرکت و شخص حقیقی با تبلیغات رسمی در رسانه‌ها شیوه‌های دریافت وام با نرخ سود عمدتا مضاربه‌ای ۲۴درصد را تنها با دریافت پورسانت معرفی می‌کنند.

مشاوران وام بانكي يا دلال‌هاي وام چندين سال است كه نقش واسطه‌گر بين متقاضيان دريافت وام با شبكه بانكي را بر عهده گرفته‌اند، هرچند بانك مركزي فعاليت اين افراد را تأييد نمي‌كند و هشدار مي‌دهد كه ممكن است مراجعه به اين دلال‌ها براي وام‌گيرندگان گران تمام شود.

به گزارش همشهري، برخي از اين افراد با راه‌اندازي سايت‌هاي اينترنتي نه‌تنها نسبت به معرفي انواع وام‌هاي در دسترس اقدام كرده‌اند كه مدارك مورد نياز، نرخ سود تسهيلات بانكي و ديگر شرايط را آشكارا تبليغ مي‌كنند و حتي برخي از آنها كه شركتي ثبت شده هم دارند، شرط دريافت وام را ثبت‌نام اينترنتي مي‌دانند و هيچ شماره تلفني براي تماس گرفتن معرفي نمي‌كنند.
بررسي‌هاي خبرنگار ما از آگهي‌هاي شركت‌ها و افراد مشاور وام بانكي در رسانه‌هاي مكتوب و مجازي نشان مي‌دهد كه از ابتداي امسال تاكنون دست‌كم 200شركت يا شخص به‌صورت هفتگي يا ماهانه تبليغات داشته‌اند؛ رقمي‌خيره‌كننده كه در شرايط تنگناي اعتباري بانك‌ها نشان مي‌دهد كه مشاوران وام بانكي راه‌هاي متعددي براي گرفتن وام در دست دارند.

  • يكروزه وام قرض‌الحسنه بگيريد

يكي از شركت‌هاي مشاوره وام بانكي در وب‌سايت رسمي خود مدعي دريافت وام يك ميليون ‌توماني قرض‌الحسنه در يك روز شده كه نيازي به ضامن ندارد، بازپرداخت اقساط آن 10ماهه با چك كارمندي است و سود وام هم 4درصد خواهد بود و شركت يادشده براي خود كارمزد 120هزار توماني مي‌گيرد.

شركت يادشده كه انواع تسهيلات بانكي را در سبد خدمات مشاوره وام بانكي خود قرار داده با بهانه قراردادن بهره‌مندي از خدمات خبرگان و كارشناسان شبكه بانكي مدعي است كه تعداد سهميه وام پرداختي قرض‌الحسنه در هر‌ماه براساس سياست كاري اين شركت با افزايش تعداد اعضاي ثبت‌نام‌شده در سايت افزايش مي‌يابد و در‌ماه اول از 10فقره وام شروع تا حداكثر 100فقره وام در ماه‌هاي بعد براساس قرعه‌كشي بين اعضا پرداخت مي‌شود!

نكته جالب اينكه اين دلال‌هاي وام بانكي حتي مستندات قانوني دريافت وام از بانك‌ها را مبنا قرارداده و آمادگي خود را براي پرداخت تسهيلات ضروري شامل، خوداشتغالي، وديعه مسكن، خريد خودرو، خريد وسيله نقليه عمومي، تعميرات واحد مسكوني، خريد كالاي اساسي منزل، خريد تجهيزات و ملزومات كار، خريد اوراق مسكن بانك مسكن، خريد مسكن جانبازي و بنياد شهيد و وام نوسازي بافت فرسوده اعلام كرده‌اند.

  • وام‌ها و دام‌ها

پيگيري‌هاي همشهري از نحوه دريافت وام نشان مي‌دهد كه نرخ سود اين وام‌ها بستگي به شرايط تعيين شده از سوي بانك‌ها دارد و افزون بر آن عدم‌آشنايي با جزئيات دريافت تسهيلات ممكن است وام‌گيرنده را با دام‌هايي مواجه سازد كه حيات اقتصادي و زندگي‌اش را به مخاطره بيندازد.

يكي از اين مشاوران بانكي توضيح مي‌دهد: با توجه به سياست جديد بانك مركزي و بانك‌هاي پرداخت‌كننده تسهيلات (وام) در سال 1394بسته به نوع مشتري جديد يا قديمي بودن و معدل موجودي و كاركرد حساب مشتري نزد شعبه وام‌دهنده چند روز قبل از پرداخت وام، متقاضي مي‌بايست مبلغ 5الي 30درصد كل وام را در يك حساب جاري قرض الحسنه غيرقابل برداشت تا پايان مدت تسهيلات سپرده‌گذاري كند.

وي تأكيد مي‌كند: در ظاهر نرخ سود وام‌ها در سال جديد كاهش داشته اما با توجه به مبلغ سپرده‌گذاري قرض‌الحسنه بلوكه شده نزد بانك وام‌دهنده، نرخ سود تسهيلات دريافتي حداقل 28درصد خواهد بود و باتوجه به اوضاع مالي هر بانك سياست سپرده‌گذاري و زمان سپرده‌گذاري قبل از دريافت تسهيلات و يا حتي قبل از تشكيل پرونده نزد شعبه بانك (وام‌دهنده) متفاوت است.

مهم‌ترين موانع رونق كسب و كار از نگاه فعالان اقتصادي
  • مشكل دريافت تسهيلات از بانك‌ها
  • عرضه كالاهاي خارجي قاچاق در بازار داخلي
  • ضعف بازار سرمايه در تأمين مالي توليد و نرخ بالاي تأمين سرمايه از بازار غيررسمي
  • توليد كالاهاي غيراستاندارد، تقلبي و عرضه نسبتاً بدون محدوديت آن به بازار
  • اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه كشور
  • برگشت چك‌هاي مشتريان و همكاران
  • وجود مفاسد اقتصادي در دستگاه‌هاي حكومتي
  • ضعف نظام توزيع و مشكلات رساندن محصول به‌دست مصرف‌كننده
  • نرخ بالاي بيمه اجباري نيروي انساني
  • زياد بودن تعطيلات رسمي
  • ضعف دادسراها در رسيدگي مؤثر به شكايت‌ها

كدام وام ؟كدام بانك؟

براساس آنچه دفاتر و شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات مشاوره وام بانكي اعلام مي‌كنند، هر وامي را نمي‌توان از هر بانكي به راحتي دريافت كرد. البته ممكن است برخي بانك‌ها در مقام دفاع از خود ادعاهاي مطرح شده از سوي مشاوران حقيقي و حقوقي وام بانكي را رد كنند. براي اطلاع از اينكه كدام بانك، چه وامي را راحت‌تر پرداخت مي‌كند، جدول زير نشان‌دهنده نيمي از واقعيت است.

جدول

 

کد خبر 310150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha