همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی گفت: بازسازی عراق در درجه اول به امنیت نیاز دارد و مهم‌تر از آن، در صورتی که بازسازی به خوبی و با تدبیر انجام شود، به تقویت امنیت منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما افزود: ما و مردم عراق هم سرنوشت مشترک و هم دشمن مشترک داریم، مرز طولانی دو کشور و همجواری استان های زرخیز و بسیاری اشتراکات دیگر زمینه ساز دنیایی از همکاری در همه زمینه ها بین دو کشور است.

وی خطاب به بخش خصوصی سرمایه گذار در بازسازی عراق گفت: توفیق شما در بازسازی باعث جلب اعتماد کشورهای منطقه به افزایش سطح همکاری های اقتصادی با ایران و پایه بازار مشترک اسلامی در آینده خواهد بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: دو ملت ایران و عراق از لحاظ فکری، جغرافیایی و سیاسی و به خاطر سرنوشت مشترک در منطقه و دیگر ابعاد، نیازمند همکاری های همه جانبه هستند و در حال حاضر همکاری دو کشور ضروری ترین نیاز منطقه است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در کشورهایی که امنیت و سکوت قبرستانی وجود دارد توسعه پایدار امکان پذیر نیست چون ملت ها نمی توانند به آینده خود امیدوار باشند و دولت ها هم برای ادامه سکوت، دیکتاتوری و بی رحمی را تشدید می کنند.

وی افزود: گاهی هم این سیاست به ضدامنیت منجر می شود چرا که حکومت های دیکتاتور سعی می کنند برای بقای خود، دردل مردم ترس و وحشت ایجاد کنند که برای توفیق در این کار هم معمولا برون فکنی می کنند، یعنی با ترسیم دشمنان فرضی، مردم را قانع می کنند آرام و ساکت باشند.

هاشمی رفسنجانی گفت: قبل از انقلاب هر دو دولت بعثی و پهلوی با بزرگ کردن خطر دشمنی یکدیگر، مردمشان را به سکوت وادار می کردند که البته سود نهایی آن به ابرقدرت هایی مثل شوروی و انگلیس و امریکا می رسید.

وی افزود: بعد از انقلاب هم این سابقه ذهنی که ایجاد شده بود مقدمات جنگ را برای انهدام امکانات دو کشور فراهم کرد که با تدبیر امام راحل این جنگ تمام شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می دانستیم چه باید بکنیم و بلافاصله در زمان امام، سیاست توسعه و بازسازی بعد از جنگ آغاز شد، دستور سازندگی را امام صادر و سیاست های آن را دولت و مجلس در آن زمان تصویب کردند که امروز شما آثار آن را می بینید.

وی افزود: زمینه کارهای عمیق و بلندمدت فراهم شد، نیروهای انسانی در سطوح کارشناسی، مدیریت، خدمات و صنعت به اندازه کافی به وجود آمدند و امنیت در کشور در سطح مناسبی پدید آمد، حالا ما آماده همکاری با کشورهای دیگر به خصوص جهان سوم هستیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: متاسفانه بر خلاف ایران، عراق به این مسیر نرفت و بعد از جنگ به جای انتخاب سیاست سازندگی، سیاست فرافکنی را ادامه داد و به ماجراجویی در کویت پرداخت و در حالی که عراق پس از جنگ نیاز به آرامش داشت، تحریم شد و شرایط بد یکی پس از دیگری به سراغ این ملت آمد و درنهایت هم با ورود اشغال گران مصیبت چند برابر شد.

وی با اشاره به اینکه عراق ، عزیزترین نقطه برای جهان اسلام ،پیشتاز در تاریخ قانون گذاری و دارای تاریخ و تمدن کهن و نیز سرمایه های توسعه ای و عمرانی است گفت : چنین کشوری دچار شورش و اشغال شده است ولی ما باید کاری کنیم که فضا ی آرام و امنیت کامل برای این ملت ودر نتیجه برای منظقه فراهم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبری درباره رونق تجارت خون در عراق اشاره کرد و گفت : شورش‌ها و عملیات‌های تروریستی آمار مجروحین را در بیمارستان‌ها بالا برده و از طرف دیگر نیاز خانواده های فقیر عراقی این تجارت جدید را بوجود آورده که مردم با فروش خون خود امرار معاش کنند.

هاشمی رفسنجانی گفت: اینها محصول اشغال و تتمه دوره دیکتاتوری است، در حالیکه مردم عراق استحقاق زندگیهای بسیار سطح بالاتری را دارند.

رئیس مجمع تشخیص مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تجربه ایران در بازسازی و سازندگی گفت: حاضریم این تجربه را مجانی در اختیار مردم عراق قرار دهیم تا بازرگانی عراق پر رونق ترین تجارتها باشد.

وی اقدامات اقتصادی انجام شده در این زمینه را مهم و موثر خواند و گفت: تاسیس اتاق مشترک، راه‌اندازی سایت مشترک برای دریافت و پخش اطلاعات و دیگر همکاری‌های انجام شده که گزارشی از آن در این جلسه ارائه شد، بسیار خوب و مفید بوده است.

هاشمی رفسنجانی خطاب به شرکت کنندگان در اولین کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق گفت : اگر شما موفق شوید نمونه خوبی برای کل منطقه خواهد بود و ما می توانیم این کار را با همه همسایه ها و سپس دوستان دیگر مان انجام دهیم؛ توفیق شما باعث جلب اعتماد همسایگان ما خواهد شد و پایه تشکیل بازار مشترک اسلامی را فراهم خواهد کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سلامت فضا و شرایط امن ، مراودات اقتصادی سالم را بهمراه دارد گفت : حضور بخش خصوصی همه جا مقوم و مکمل امنیت است و خوشبختانه این شرایط در ایران فراهم است.

وی افزود : هر اندازه امنیت بیشتر باشد امکان افزایش مراودات اقتصادی بیشتر است و هر قدر هم امکانات و مراودات اقتصادی سالم تر و بیشتر باشد امنیت بیشتر خواهد شد.

وی خطاب به فعالین اقتصادی بخش خصوصی در بازسازی عراق گفت: شرط موفقیت شما همکار ی و کمک صمیمانه دو کشور و منطقه است و البته شما هم می توانید در ایجاد امنیت سهمی داشته باشید و این به نفع همه است.

مجلس خبرگان حق نظارت بر مجمع تشخیص را دارد

اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به تبیین سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبری تاکید کرد: ایشان این وظیفه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام محول کرده‌اند و در این راستا خبرگان حق نظارت بر کار مجمع را دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری که در جمع خبرنگاران و پیش از ترک قم سخن می‌گفت و ایسنا هم خبر آن را منتشر کرد، مجلس خبرگان را از اساسی‌ترین ارکان نظام دانست و گفت: رسانه‌های دیداری و شنیداری در تبیین وظایف این مجلس کوتاهی کرده‌اند.

وی همچنین تعیین مقام رهبری در صورت فوت یا فقدان رهبر را مهم‌ترین وظیفه مجلس خبرگان برشمرد و افزود: هیات‌رئیسه مجلس خبرگان برنامه‌هایی برای آشناکردن هر چه بیشتر مردم با فعالیت‌های مجلس و بازگوکردن مسائل مربوط به خبرگان رهبری را در دست اقدام دارد.

کد خبر 31005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز