یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

صبح دیروز ۲ انفجار با فاصله چند ثانیه مرکز شهر آنکارا، پایتخت ترکیه را لرزاند تا نفرت در جامعه قطبی‌شده این کشور پررنگ‌تر از قبل شود.

ترکیه

اين انفجارها حدود ساعت 10 صبح، جمعيت كردهايي را هدف قرار داد كه براي شركت در «راهپيمايي صلح» در چهارراهي در نزديكي ايستگاه مركزي قطار آنكارا تجمع كرده بودند. هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است. فيلمي كه بلافاصله پس از انفجار روي توييتر قرار گرفت، لحظه انفجار را نشان مي‌دهد درحالي‌كه تعدادي از جوانان كرد حلقه زده‌اند و شعاري را به زبان كردي تكرار مي‌كنند.

راهپيمايي ديروز از سوي حزب دمكراتيك خلق‌ها، مهم‌ترين حزب سياسي كردهاي تركيه، برنامه‌ريزي شده بود. هدف اين راهپيمايي، اعتراض به درگيري ميان نيروهاي دولتي و نيروهاي جدايي‌طلب حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) بوده است.
وزارت كشور تركيه با صدور بيانيه‌اي ضمن «تروريستي» خواندن انفجارهاي ديروز اعلام كرد: در اين حمله 30نفر كشته و 126نفر ديگر زخمي شده‌اند. همزمان وزارت بهداشت تركيه تعداد كشته‌ها را 86 و تعداد زخمي‌ها را 186نفر اعلام كرد. خبرگزاري رويترز به نقل از يك مقام امنيتي تركيه خبر داد كه انفجارها توسط عامل يا عوامل انتحاري انجام شده است.

حزب دمكراتيك خلق‌ها تعداد كشته‌هاي حمله ديروز را بالاتر از آمار اعلام شده از سوي دولت دانسته است. طبق اعلام اين حزب، تعدادي از مجروحان در بيمارستان جان خود را از دست داده‌اند. صلاح الدين دميرتاش، رهبر حزب دمكراتيك خلق‌ها به روزنامه گاردين گفت: «امروز شاهد يك كشتار وحشيانه بوديم؛ تعداد كشته‌ها بسيار بالاتر از آن چيزي است كه اعلام شده است.» دميرتاش همچنين در گفت‌و‌گو با خبرنگاران «حكومت مافيايي تركيه» را مسئول انفجارهاي آنكارا دانست.

به گفته خبرنگار رويترز كه در نزديكي صحنه انفجار حاضر بوده، اين دو بمب به فاصله حدود 20متر از يكديگر منفجر شده‌اند. طبق ويدئوهاي منتشرشده، لحظاتي پس از انفجار، تعداد زيادي از افراد حاضر در محل درحالي‌كه فرياد مي‌زدند «پليس‌هاي قاتل» به نيروهاي پليس كه به سمت محل بمبگذاري مي‌رفتند حمله كردند كه به زد و خورد، ميان دوطرف منجر شد. نيروهاي پليس با شليك تير هوايي، گاز اشك‌آور و با استفاده از ماشين‌هاي آبپاش اين افراد را متفرق كردند.

انفجارهاي ديروز يادآور انفجار‌هاي 3‌ماه پيش در يك مركز فرهنگي در شهر مرزي كردنشين سوروچ در جنوب شرق تركيه است كه به كشته‌شدن 32فعال كرد منجر شد. اين انفجارها كه دولت تركيه آنها را به گروه تروريستي داعش نسبت داده، سرآغاز درگيري‌هاي مجدد ميان نيروهاي جدايي‌طلب پ‌ك‌ك و نيروهاي ارتش و پليس تركيه بود كه طي ماه‌هاي اخير در شهرهاي مختلف اين كشور ادامه داشته است.

با آغاز اين درگيري‌ها، پ‌ك‌ك اعلام كرد آتش‌بسي كه طي 2سال اخير ميان اين گروه و دولت برقرار بوده را تمام‌شده تلقي مي‌كند. درگيري‌هاي اخير با كشته‌شدن تعداد زيادي از نيروهاي دوطرف همراه بوده است. جنگنده‌هاي ارتش تركيه طي اين مدت مواضع نيروهاي پ‌ك‌ك در شمال عراق را بارها مورد حمله قرار داده‌اند. همچنين تعداد زيادي از نيروهاي اين گروه در شهرهاي مختلف تركيه دستگير شده‌اند.

در پي انفجار ديروز، 2افسر پليس تركيه در حمله نيروهاي پ‌ك‌ك به يك پاسگاه پليس در شهر كردنشين دياربكر در جنوب شرق اين كشور كشته شدند. همزمان رسانه‌هاي ترك از بازداشت سردبير روزنامه تودي زمان تركيه به اتهام توهين به رئيس‌جمهور اين كشور خبر دادند. روز گذشته همچنين تعداد زيادي از مردم با تجمع در خيابان‌هاي مركزي آنكارا عليه دولت تركيه و رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور، شعار دادند و او را مسئول انفجارها دانستند.

  • توقف حملات پ‌ك‌ك

پس از انفجارهاي ديروز آنكارا، حزب كارگران تركيه (پ‌ك‌ك) با صدور بيانيه‌اي از توقف حملات خود عليه دولت تركيه خبر داد. پ‌ك‌ك از نيروهاي خود خواست حملات خود را فعلا تا انتخابات 1نوامبر (10آبان) متوقف كنند مگر اينكه از سوي نيروهاي دولتي مورد حمله قرار گيرند. پ‌ك‌ك هدف خود از اعلام آتش‌بس يكطرفه را فراهم‌كردن شرايط براي «برگزاري يك انتخابات منصفانه» اعلام كرده است. دولت تركيه در واكنش به اين بيانيه، ضمن رد آتش‌بس پ‌ك‌ك آن را اقدامي «صرفا تاكتيكي» و با هدف تقويت حزب دموكراتيك خلق‌ها در انتخابات پيش رو خوانده است.

  • عامل انفجارهاي تركيه كيست؟

با توجه به قدرت و توانايي سرويس اطلاعاتي تركيه بسياري از تحليلگران بي اطلاعي اين نهاد را از انفجارهايي شبيه آنچه ديروز در آنكارا روي داد بعيد مي‌دانند.به همين دليل برخي انگشت اتهام را به سمت عواملي درون حكومت تركيه نشانه مي‌روند. با اين حال با توجه به درگيري‌ميان گروه‌هاي مختلف مانند كردها و چپگراها،عاملان اين انفجارها مي توانند هر كدام از اين گروه ها باشند.انفجارهاي بزرگ ديگر مانند سوروچ و دياربكر هم همچنان در ابهام قرار دارد و هيچ‌كس مسئوليت آن را
به عهده نگرفته است.

کد خبر 310025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha