مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر از گرمای تابستانی که گذشت کلافه شده‌اید، بد‌نیست بدانید که رخداد ال‌نینو در راه است و سال آینده احتمالا گرم‌تر خواهد شد.

چاله

تیمی از محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد، اثرات یک دهانه‌ی برخوردی دوگانه و 458 میلیون ساله را در این کشور کشف کردند.

این تیم به سرپرستی پروفسور «اریک استورکل» از گروه علوم زمین دانشگاه گوتنبرگ، این دهانه‌های برخوردی را در جنوب شهر «اوسترسوند» یافتند.

دهانه‌ی بزرگ‌تر با قطر هفت و نیم کیلومتر در بیست کیلومتری جنوب این‌ شهر قرار گرفته و دهانه‌ی کوچک‌تر با قطر هفتصد متر در 16 کیلومتری دهانه‌ی بزرگ‌تر قرار دارد.

پروفسور استروکل می‌گوید: «هر دو برخورد، در یک زمان و 458 میلیون سال قبل اتفاق افتاده‌اند.» طبق محاسبات این تیم، در زمان برخورد شهاب‌سنگ‌ها، این منطقه در عمق پانصد متری آب قرار داشته و دو شهاب به طور هم‌زمان در آن سقوط کرده‌اند.

استروکل در توضیح علت این برخورد می‌گوید: «ما با مطالعه‌ی شهاب‌سنگ‌ها دریافتیم که اختلالی در کمربند سیارک‌های بین مریخ و مشتری رخ داده بود.» عبور زمین از این بخش مدار که آن زمان این اختلال در آن پیش آمده بود، باعث ورود مقادیر زیادی سنگ و غبار به جو زمین و برخورد آن‌ها با سیاره‌ی ما شد.

پروفسور استروکل می‌گوید: «احتمالا برخورد بزرگ‌تر باعث شده آب از اطراف این چاله دور و چاله برای مدت صد ثانیه به صورت کامل خشک شود.»

این مطالعه، کمک زیادی به افزایش دانش ما از نحوه‌ی شکل‌گیری حیات و ادامه‌ی آن روی زمین خواهد کرد.

منبع: همشهري دانستنيها

کد خبر 309584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha