مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

هشتمین جشنواره فناوری نانو در کشور در حالی برگزار شد که دوره ۱۰ ساله سند فناوری نانو این روز‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود.

نانو

 براساس اين سند قرار بود علاوه بر توليد ثروت، كيفيت زندگي مردم نيز تغيير كند، همچنين ايران جزو 15كشور اول جهان قرار گيرد. رتبه ايران در فناوري نانو از رتبه ۵۹ در جهان و ششم در جهان اسلام، هم‌اكنون به رتبه هفتم در دنيا ارتقا پيدا كرده است به‌طوري كه فقط يك كشور اروپايي در اين علم از ايران رتبه بالاتري دارد.

چشم‌انداز سند دوم فناوري نانو توليد ثروت است و به گفته‌ سعيد سركار، دبير ستاد توسعه فناوري نانو «حال كه به اينجاي مسير رسيده‌ايم رقابت با كشور‌هايي مانند آمريكا، ژاپن، كره‌جنوبي و چين مانند صخره‌نوردي است و براي حفظ شرايط موجود و پيشرفت در اين حوزه نياز به حمايت‌هاي ويژه مالي داريم» اشاره او به كشور‌هايي است كه سالانه بالغ بر 2 ميليارد دلار در اين حوزه سرمايه‌گذاري كرده‌اند. ميزان سرمايه‌گذاري جهان در حوزه نانو در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۲ هزار ميليون دلار بود اما در ايران تنها ۱۲ صدم درصد معادل (۱۵ ميليون دلار در سال ۱۳۹۳) بود.

10 سال پيش در ابتداي راه فناوري نانو، فقط ۵ نفر از اساتيد دانشگاه مي‌دانستند نانو چيست و فقط ۱۰ مقاله در اين زمينه نوشته شده بود اما هم‌اكنون 24هزار نفر متخصص در اين زمينه فعال هستند و هر روز 17مقاله درباره نانو نوشته مي‌شود. به‌طوري كه تا‌كنون بيش از 460هزار دانش‌آموز در عرصه فناوري نانو آموزش داده شده‌اند. 49آزمايشگاه فناوري نانو در كشور ايجاد شده است و به گفته رئيس ستاد نانو «مهم‌ترين ويژگي اين آزمايشگاه‌ها اين است كه بيشتر دستگاه‌هاي موجود در آن(۱۵دستگاه) ساخت ايران است. » اين پيشرفت به‌گونه‌اي است كه وزارت آموزش و پرورش با معاونت فناوري رياست‌جمهوري براي راه‌اندازي 400پروهش‌سراي دانش‌آموزي به توافق رسيده است. همچنين قرار است پروژه نيترات‌زدايي چاه‌هاي آب تهران نيز هفته‌ آينده به كمك فناوري نانو و تكنولوژي‌هاي روز انجام شود.

سورنا ستاري در اين‌باره گفت: هزينه اين كار با تكنولوژي معمول ۴ برابر روش جديدي است كه از طريق فناوري نانو به‌دست آمده است. 300محصول توليد در حوزه فناوري، از 2 طريق ساخت تجهيزات پيشرفته آزمايشگاهي و ارائه آن به همه متخصصين كشور در شبكه آزمايشگاهي ميسر شده است. اين سياست باعث شده است امروزه بيش از 11صنعت از دستاوردهاي فناوري نانو استفاده كنند. حال كشور بايد به سمت فناوري‌هاي همگرا پيش برود. اين فناوري شامل نانو، بايو، علوم شناختي و فناوري اطلاعات مي‌شود و محورهاي اصلي توسعه فناوري كشور به شمار مي‌روند. سورنا ستاري، معاون علمي فناوري رياست‌جمهوري بيوتكنولوژي را انقلاب آينده كشور عنوان كرد و گفت: مغز، عقل و دانش مي‌توانند پايه اقتصاد را ثابت كنند.

کد خبر 309560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha