همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، آلودگی به میکروب سودوموناس را عامل پلمب آب معدنی دماوند اعلام کرد و گفت: ۱۱ تولید کننده آب معدنی و آشامیدنی دیگر اگر تا سه ماه آینده مشکلات را اصلاح نکنند، اسامی آنها نیز اعلام می‌شود.

حسن هاشمی

ايرنا نوشت: سیدحسن هاشمی درباره روند برخورد با تولید کنندگان آب معدنی و آشامیدنی متخلف افزود: وزارت بهداشت بنابر وظیفه ذاتی خود بر شرکت‌های تولید آب معدنی و آشامیدنی نظارت دائم دارد و اگر تخلفی صورت گیرد به سرعت با متخلفان برخورد می‌شود.

وی گفت: این بار نیز پس از بررسی کیفیت آبهای بسته بندی تولیدی در داخل، مشخص شد که 12 شرکت کیفیت لازم را ندارد و به آنان تذکرات لازم برای اصلاح فرایند تولید و رفع مشکلات داده شد.

وزیر بهداشت افزود: اغلب این شرکت‌ها تذکرات وزارت بهداشت را جدی گرفتند و با توقف روند تولید، اصلاح مشکلات را آغاز کردند که از آنها راضی هستیم. فقط یک شرکت بر تخلف خود اصرار داشت و توزیع محصولات آلوده را متوقف نکرد که نام آن در رسانه‌ها اعلام شد.

هاشمی ادامه داد: بقیه شرکت‌های تولید کننده نیز مطمئن باشند که اگر تخلفات آنها ادامه یابد از سه ماه بعد اسامی همه آنها را در بدو تشخیص تخلف، در رسانه‌ها اعلام می‌کنیم، تا همه مردم بدانند. وضعیت کیفیت آبهای معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده نیز از این پس در یک سایت مشخص به مردم اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌هایی که به تخلف خود اصرار داشته باشند، هم به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و هم بطور رسمی اسامی آنها از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

وزیر بهداشت در مورد شرکتی که نام آن اعلام شد نیز توضیح داد: این شرکت اکنون پلمب است و حق توزیع آب بسته‌بندی شده را در بازار ندارد، البته این ممنوعیت دائمی نیست و اگر خط تولید محصولات آن از آلودگی پاک شود، طبیعی است که به سرعت تولید آن از سر گرفته می‌شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا با وجود پلمب این شرکت محصولات آن همچنان در بازار عرضه می‌شود، گفت: اگر محصولات این شرکت در بازار هست، تخلف است و مسئولان این شرکت موظف هستند هر سریعتر این محصولات را از بازار جمع کنند و تاکنون نیز باید این کار را انجام می‌دادند. البته به مردم اطلاع رسانی شده که این محصول را مصرف نکنند و خط تولید آن نیز متوقف شده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که نوع آلودگی میکروبی محصولات آب این شرکت چه بوده، گفت: محصولات این شرکت به میکروب سودوموناس آلوده بوده است که می‌تواند برای انسان مضر باشد.

سودوموناس یک میکروب و پاتوژن بیماری‌زا و فرصت طلب است. این باکتری از سیستم ایمنی ضعیف افراد سوءاستفاده و در بافت‌های بدن انسان عفونت و سموم مضر ایجاد می‌کند.

میکروب سودوموناس می‌تواند عفونت‌های مجاری ادراری، سیستم تنفسی، التهاب و آماس پوست، عفونت‌های بافتهای نرم، باکتریمی( وجود باکتری در خون)، عفونت‌های استخوان و مفاصل، عفونت‌های معده و روده‌ای و عفونت‌های سیستمیک متنوع بویژه در بیماران با سوختگی‌های شدید ، بیماران مبتلا به سرطان و ایدز که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده، ایحاد کند.

کد خبر 309363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha