یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

پیام صدریه: فتوت، جوانمردی و مروت فضیلتی است که آدمی را به کسب اخلاق پسندیده و ترک اخلاق فاسد و پست می‌کشاند.

حضرت علی

 جوانمردي به‌معناي كريم بودن، سخاوت و بخشندگي است و از آن به مروت، رادمردي و شجاعت آميخته با ايثار و گذشت نيز ياد مي­‌كنند. فضيلت جوانمردي، فضيلتي است كه همه ما مي‌توانيم از آن برخوردار باشيم و از فضايل آن در زندگي بهره‌مند شويم.

امام علي(ع) كه خود بر تارك فتوت و جوانمردي تكيه زده‌است، در نهج‌البلاغه راز از محتواي اين فضيلت مي‌شكافد. در منظر امام، جوانمردي، نامي است كه همه فضايل و محاسن را در بر مي­‌گيرد و مانع هرگونه پستي است. ايشان درجه مردانگي را به شرافت و خردمندي انسان وابسته مي­‌داند.

روايت است كه اميرالمؤمنين(ع) در جايگاهي حضور داشت كه جمعي از فتوت و جوانمردي سخن مي‌راندند، آنگاه كه آن جمع نظر ايشان را جويا شدند، فرمود: خداوند در كتاب خود پاسخ شما را داده‌است: «همانا خداوند به عدل و احسان فرمان مي­‌دهد». عدل، انصاف با ديگران است و احسان بخشندگي. غيراز اينها چيز ديگري هم هست؟

آغاز مردانگي، اطاعت خداوند و خوشرويي با مردمان است. امام(ع) همچنين رسيدگي به خويشاوندان و همسايگان، بذل احسان و پذيرايي از مهمان، تحمل نسبت به لغزش‌هاي برادران، فروهشتن چشم، شرم و حيا داشتن، پايين‌آوردن صدا، راه رفتن با اعتدال، بخشندگي در تنگدستي، خويشتن‌داري از نيازخواهي، خودداري از حرام، منت ننهادن بر ديگران، دوري از بخل، حرص، دروغ، غيبت و سرزنش ديگران را ملكاتي مي‌دانند كه ثمره جوانمردي هستند.

از منظر امام، كمال مردانگي به فهم دين، ميانه‌روي در زندگي، شكيبايي در سختي، صداقت و وفاي به عهد منجر خواهد شد. آن بزرگوار در برخورد با شخص جوانمرد چنين سفارش مي‌كند: از لغزش­‌هاي جوانمردان درگذريد كه كسي از آنان نلغزيد، جز كه دست خدايش او را بر فراز داشت(حكمت 20).

کد خبر 309317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha