همشهری‌آنلاین: عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار موسسه انتشاراتی امیرکبیر که با نام تقی جعفری هم شهرت دارد، سال ۱۲۹۸ در تهران به دنیا آمد.

عبدالرحیم جعفری پیشکسوت حوزه نشر در دوره کاری ۳۰ ساله‌اش  نزدیک به ۳هزار عنوان کتاب منتشر و انتشاراتی امير كبير را به بزرگترین ناشر خاورمیانه تبدیل کرد.

او در ٢٨ آبان ١٣٢٨ انتشارات امیرکبیر را تأسیس کرد.  در دهه‌های ٤٠ و ٥٠ امیرکبیر یکی از مهم‌ترین ناشران ایرانی علوم انسانی بود. او فرهنگ فارسی معین را منتشر کرد. فرهنگ انگلیسی فارسی آریانپور و فرهنگ عمید از دیگر آثار انتشارات امیرکبیر در دوره مدیریت جعفری بود.

انتشار مجموعه کتاب‌های جیبی و نیز خریدن سهام انتشارات خوارزمی از دیگر فعالیت‌های جعفری به شمار می‌ٰرفت .

در دوره حیات او چندین بزرگداشت برایش گرفتند که از جمله آنها بزرگداشتی در سال ۸۳ در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی بود که بزرگان بسیاری درباره تاثیر او سخن گفتند.

همچنین بزرگداشت دیگری مجله بخارا به مدیریت علی دهباشی برایش در نظر گرفت که همراه با انتشار یک شماره از این نشریه با مقالات و نوشته‌هایی از دیگران درباره جعفری بود.

شهریورماه ۱۳۹۰ نیز کتابفروشان خيابان کریمخان زند برای عبدالرحیم جعفری بزرگداشتی برگزار کردند که احمد مسجد جامعی در آن درباره جعفری سخنرانی کرد.

دو جلد ابتدایی خاطرات عبدالرحیم جعفری با عنوان در جست وجوی صبح در سال‌های اولیه دهه هشتاد از سوی نشر روزبهان به بازار کتاب عرضه شد.

بنیان گذار و مدیر اسبق انتشارات امیرکبیر از سوم مهرماه جاری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود.
وی 11مهرماه (روزگذشته) در ۹۶سالگی دارفانی را وداع گفت.

کد خبر 309300

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha