همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از یک هزار و ۱۷۲هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان در شش ماه نخست امسال طعمه حریق شد.

جنگل

به گزارش ايرنا، سرهنگ محمد رحیم برزمند روز چهارشنبه گفت: این میزان هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در اثر وقوع 73 فقره آتش‌سوزی بوده است.

وی بیان کرد: شهرستان بویراحمد با حدود 780 هکتار بیش‌ترین میزان خسارت ناشی از وقوع آتش‌سوزی‌های امسال را داشته است.

برزمند تاکید کرد: در برخی مناطق این شهرستان در مدت کم‌تر از یک هفته حدود 400 هکتار از مراتع و جنگل‌ها طعمه حریق شد.

وی از دستگیری دو نفر که به طور سهوی عامل بروز آتش‌سوزی‌ها در سطح استان شده بودند، خبر داد و گفت: عمده دلایل وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان عوامل انسانی است.

وی با بیان این که درصد محدودی از بروز آتش‌سوزی‌‌ها ناشی از عوامل طبیعی بوده است، گفت: افزایش دما و گرم شدن زمین و حتی تغییر روند بارندگی‌ها از برف زمستانه به باران بهاره که موجب افزایش پوشش گیاهی و علفی در مراتع شد نیز از جمله عواملی دخیل در بروز آتش‌سوزی‌ها شد.

سرهنگ برزمند تصریح کرد: سال گذشته نیز بر اثر 110 فقره آتش سوزی بیش از یک هزار و 162 هکتار از جنگل‌ها و مراتع در سطح این استان نیز طعمه حریق شد.

وی از احساس مسئولیت و همکاری برخی نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی در استان از جمله بسیج و سپاه، هلال احمر، آتش‌نشانی و همچنین نیروهای مردمی و محلی در هنگام اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع تقدیر کرد.

وی تعداد قرق‌بان‌های مستقر در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان را حدود 350 نفر اعلام کرد و گفت: این میزان نیروی قرق‌بان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با وجود سخت گذر بودن و کوهستانی بودن این عرصه‌ها نیست.

برزمند یادآور شد: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرق‌بان تعیین شده در حالی میانگین در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 75 هزار هکتار است.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 970 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.

کد خبر 309213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha