همشهری آنلاین: پیشنهاد ایران برای ثبت یک اثر تاریخی در حوزه میراث معنوی در هر سال به تصویب کمیته بین‌دولتی میراث معنوی در ژاپن رسید.

مرتضی رضوانفر، مدیر پژوهشکده مردم‌شناسی و نماینده اعزامی ایران در اجلاس کمیته بین‌ دولتی میراث معنوی، به خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (CHTN) گفت: «در چهارمین روز این اجلاس همچنین دستوالعمل ایران در ارتباط با ثبت آثار میراث معنوی مشترک با دیگر کشورها، به غیر از سهمیه سالانه هر کشور، به تصویب رسید.»

به این ترتیب کشورها می‌توانند به جای هر دو سال یک بار هر سال یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کنند و علاوه بر سهمیه سالانه خود، به صورت اشتراکی با دیگر کشورها هم اثر در این فهرست ثبت کنند.

دومین اجلاس کمیته بین‌دولتی حفظ میراث معنوی سوم سپتامبر، 12 شهریور، در ژاپن آغاز به کار کرد. در این اجلاس علاوه بر 24 عضو کمیسیون بین دولتی، کشورهای عضو کنوانسیون حفظ میراث معنوی مصوب سال 2003 نیز به‌عنوان ناظر شرکت کردند.

به گفته رضوانفر، ‌راه‌های عملی ثبت میراث معنوی کشورها در فهرست‌های نمونه و در معرض خطر میراث معنوی بشری،‌ راهنمای عملی روش‌ها و ضوابط تأیید اعتبار سازمان‌های غیردولتی، مشارکت اجتماعات مختلف حاملان، کارشناسان، مراکز تخصصی و مؤسسات پژوهشی در فعالیت‌های مربوط به حراست و مدیریت میراث معنوی از جمله موضوعاتی است که در این اجلاس بررسی می‌شود.

کد خبر 30899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز